Strøm til robot ladestation?

Vi overvejer robot plæneklipper. Er i tvivl om , hvordan vi får strøm til ladestationen. den gamle tråd om emnet foreslår forlængerledning til stikkontakt inde i huset. Hm..... gennem åbent vindue eller dør næsten døgnet rundt? Det dur jo ikke. Men hvor ofte skal
robotten lades? Hvordan trækker en elektriker strøm til stationen? Kabel i jorden? Grave dybr, eller hvordan?






Når lysten driver værket
Vi overvejer robot plæneklipper. Er i tvivl om... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen. Jeg har nu talt med en kompetent lverandør, som siger at vores have er for komplex tilHusquarna 310 og at vi bør vælge 405 x., som navigerer på en anden måde. Det er så lidt dyrere. Iøvrigt vælger Google Earth  IKKE vores matrikel, men naboens. Hm....
nogen, der har en 405 x robot?
Med venlig hilsen - Ingeborg 

Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 08-05-2023 12:54:06

Hej igen. Jeg har nu talt med en kompetent lverandør, som siger at vores have er for komplex tilHusquarna 310 og at vi bør vælge 405 x., som navigerer på en anden måde. Det er så lidt dyrere. Iøvrigt vælger Google Earth  IKKE vores matrikel, men naboens. Hm....
nogen, der har en 405 x robot?
Med venlig hilsen - Ingeborg 

Hhmmm, det er ikke bare en sælger der vil have lidt flere kroner i kassen?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Min have er mindst lige så kompleks som den viste, og det kører fint med en 310. 
Jeg har 4 store bede, 3 smalle passager, 3 mindre bede ( øer med høj græsart ) samt 3 træer/stubbe som bare køres imod. Så har jeg lige en 25m lang kant hvor der er 30 cm ned imod fortovet, hvor klipperen ikke skal fald ned. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Hvor smalle er dine passager? Kan du hjælpe med strømforsynings ideer?  Billederne viser lampe fra værksted, og en placering i området ved plantekassen, hvor der nu står de sorte spande. Niveauforskel. Klart at vi får en elmand til det, men gravearbejdet kunne vi klare, medmindre der bare kan skydes rør igennem.
mvh Ingeborg

Når lysten driver værket
Der er sikkert noget strøm inde i værkstedet. Så det er ingen problem for elektriker at bore igennem muren, og trække kabel hen under udhæng på det som jeg tror er et træskur. Så kan stikkontakt sidde på hjørnet. 
Robottens egen ledning kan så nå fra toppen espalier og over til stikkontakt. Det er der vist ingen der kan tage anstød af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
tak for de mange fine svar. Jo, skuret var oprindeligt et solidt drivhus, som bare ikke fungerede med kun lys fra 2sider, så det endte hurtigt med brædder på som skur.
der er endda et højtsiddende vindue i værkstedet ind til skuret. Her kunne vi midlertidigt føre en forlængerledning til ladestation. Har du en anden smart ide, for ledning over espalier til skur dur ikke på grund af højdeforskellen. Skurets tag har fald og så vil vi rende ind i ledningen. Der er jo allerede en lampe og bevægelsessensor fra værstedet og ud.


Når lysten driver værket
Så vidt jeg kan se så er der ikke meget passage imellem espalier og skur. Men det kan være at billedet ikke viser det hele. 
Så kan der midlertidig sættes en pind på skuret så ledning kommer fra toppen af espalier og over til toppen af pinden. Så kan man gå under. Ellers kan ledning fra ladestation " graves ned " på det stykke fra espalier og hen til skuret. Det er lavvolt kabel så der en ingen krav der. Så er det bare at lette et par af de firkantede fliser samt nogle af de sekskantede, og så lægge kabel ned i sandet under fliser.
Med hensyn til smalle passager så har jeg 60-70 cm flere steder. Et sted lidt smallere men det er ind til noget lille stenbund omkring en gammel håndpumpe. Her ligger kanttråden helt ind ved stenene. Så kører robot lidt ind på stenene det er den helt tilfreds med. 
Et andet sted er græsset kun 30 cm bred. Og skal kanttråden så være 10-15 cm fra kanten så giver det jo ikke meget mening. Men her er det et stort rhodedendron bed som breder sig. Her er tråden lagt et stort stykke ind under grenene, så kører robotten bare i skygge der og det er den også tilfreds med. 
Så en smule fantasi, prøve sig frem og se hvor den får problemer og derved udnytte de muligheder der er så kan det lade sig gøre. 
Den lille " tarm" du viser vil jeg da lade den køre ind i, og se om det virker. Kan den ikke selv finde ud igen må du jo bare tage det lille stykke tråd op og lægge ned igen eventuelt bare ved at lægge sløjfer frem og tilbage i jorden hvis der er overskud af kanttråd der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Til andre brugere, så har jeg sendt privat besked til "kanmandet" med oplysning om min adresse. Så kan hun/han se på googlemaps / street view hvordan min have er indrettet, og at den er mere " indviklet" end deres tilsyneladende er.
Til trådstarter:
På street view ( lige hvor manden står) ses at vores plæne har tre små "gravhøje" ud imod vejen Og det er nærmest dem som har været skyld i at jeg valgte Husqvarna. Der er et sted hvor det er noget stejlt, og det kan den klare. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er blevet enhel del klogere efter at have meldt mig ind i FB gruppen : os med Husquarna og Gardena robotter".
Placering af ladestation og mulig guidetråd føring kan opnås ved at sløjfe 75 cm af bedet langs huset. Her er der hele 4 muligheder for strøm fra stikkontakter inde i huset. (0rdnes af elektriker). Guideline i en blød bue gennem den 1 m brede passage og plænen , samt frem i lige linie på sidste del af strækningen frem til ladestationen.

Når lysten driver værket
Problemet med fuglehuset er løst ved at flytte fuglehuset ind i bedet og lægge fliser under det. Det kunne vi bare have fundet på tidligere, hvor det var irriterende med fuglehuset ude på plænen.  Nu har vi bedt en elektriker om at råde os til placering af elstander  og placering af ladestation.Vi kan bruge stikket til vores kværn også. Det er det eneste haveredskab vi har med strøm. 

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis