Strøm til robot ladestation?

Vi overvejer robot plæneklipper. Er i tvivl om , hvordan vi får strøm til ladestationen. den gamle tråd om emnet foreslår forlængerledning til stikkontakt inde i huset. Hm..... gennem åbent vindue eller dør næsten døgnet rundt? Det dur jo ikke. Men hvor ofte skal
robotten lades? Hvordan trækker en elektriker strøm til stationen? Kabel i jorden? Grave dybr, eller hvordan?






Når lysten driver værket
Vi overvejer robot plæneklipper. Er i tvivl om... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
.... og hvor sætter i forlængerledningen i, når jeg ingen udendørs stikkontakt har? Meningen er vel at en robot også kan køre, når jeg ikke er hjemme.
iøvrigt er alt elarbejde noget  vi med glæde betaler for. Det giver en rolig nattesøvn og hvorfor lave noget ulovligt? Det er vel ikke meningen med dette forum at opfordre til ulovligt fusk? Når vi en gang flytter fra vores hus eller der sker noget , kan vi altid fremvise en faktura for udført arbejde fra en fagmand.
Der er så mange andre ting man selv kan lave.... og det gør vi!
.

Når lysten driver værket
Det billede du viser med et kryds hbor der er en stik kontakt inde i huset, der ville en elektriker meget nemt kunne trække strøm fra til en uden dørs installation, som din robotkæipper station kan  kobles til. At bruge en forlængerledning er ikke en optimal løsning på nogen måder.....
Der kan laves en udendørs stikkontakt, men det er et krav at der er aktiv jordforbindelse i denne. Det kommer så an på alderen på din installation om man kan forvente at der er jord i stikkontakter indendørs. Der kan så besværliggøre elektriker arbejde.
Ledning fra strømforsyning til lade station på min ( Husquarna ) er ret tynd lavvolt ledning. Det går fint igennem vindue og til indendørs stikkontakt. Vinduet kan endda meget nemt lukkes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
tak for svaret. Hvis ledningen ikke er tykkere, kan det måske klares via højtsiddende vindue i værkstedet. hvilken Husquarna model har du? Vores græsplæne er via Google play målt op til 350 m2. Jeg har altid skønnet den til 500-600 m2, fordi hele grunden er 1553 m2. Der kan man blive overrasket. Vedhæfter fingertegning af havens plæne. Det hvide område.

Når lysten driver værket
Jeg har lige købt en Gardena Sileno city 500. Det er Husqvarna der ejer varemærket, så mon ikke det er omtrent den samme model i begge mærker. Har også det tynde lavvolt kabel.
Jeg havde krav til smalle passager og at ladestation kan ”gemmes” i et hjørne (diskret placering). Jeg er næsten færdig med installering af over 200 m grænse/guideledning så er spændt på prøvekørsel - måske i dag.
Med hensyn til opmåling - så prøv lige selv med et hurtigt tjek. Hvis i blot tager 2 mål (på langs og på tværs) omtrent midt i tegningen, så bliver det ikke helt galt. Pas på med køb af for lille maskine - den bruger væsentlig mere tid til klipningen.

Søren O
Annonce
Hvis det er så tyndt lavvoltkabel kan man vel også klippe det over, føre det gennem et lille boret hul i væg eller karm, og så lodde det sammen igen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Plæneklipper hos mig hedder Husqvarna Auto mower 310. Jeg var på udkig efter den 1 nummer mindre ( auto mower 305 ) men der var ukendt leverings tid sidste år, så valgte en nummer større. 
Jeg er vældig tilfreds med den, men har også kendskab til andre robotter der koster det halve og som også klarer sig godt.
Min kan både styres fra display på selve maskinen og på min smartphone. Der forbinder er direct, og ikke over wifi. ( hvilket man også kan) Det betyder at jeg har nem oversigt over klippetider, kan sætte den i gang uden for klippetider m.m. 
I din plæne kan jeg være bekymret for om den kører sig selv fast i den lange "tarm" øverst til højre på tegning. Men det kommer jo an på bredden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med at du skal måle bredden på den tynde stribe.
Der er lidt forskelle i hvor smalle korridorer de forskellige mærker kan håndter så afhængigt af bredde kan det godt betyde end del for hvad du vælger 

Ask
@ev elmand
Hvad teknik er “forbinder direkte”?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
nu har min Gardena lige brugt sin første “tankfuld” el. Den har været igennem de smalle passager på kun 60 cm, og det er gået godt, så glæder mig til at se en færdigklippet plæne.

Søren O
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis