Strøm til robot ladestation?

Vi overvejer robot plæneklipper. Er i tvivl om , hvordan vi får strøm til ladestationen. den gamle tråd om emnet foreslår forlængerledning til stikkontakt inde i huset. Hm..... gennem åbent vindue eller dør næsten døgnet rundt? Det dur jo ikke. Men hvor ofte skal
robotten lades? Hvordan trækker en elektriker strøm til stationen? Kabel i jorden? Grave dybr, eller hvordan?






Når lysten driver værket
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En del robotter mærker selv, hvornår den skal lades og kører derfor selv til ladestationen, når der er brug for det. Forlængerledning ud af dør eller vindue er ikke tilladt, så den løsning ser vi bort fra.
Har du ikke en mur, ladestationen kan placeres op ad? Hvis der er muligt og der er en stikkontakt på den anden side muren, kan elektrikeren lave en stikkontakt udvendig, som du slutter ladestationen til.
Hvis kablet skal graves ned er dybden min 35 cm. og afdækning med afdækningsplade eller 70cm. og afdækning med markeringsbånd.

fase
Ladestationen skal have permanent strøm - alt andet bliver i træt af.
Har i slet ingen udendørs lys hvor der kan tilkobles en stikkontakt?
Ellers vil det letteste være at bore hul gennem ydermuren evt. fra en indvendig stikkontakt, og så montere udendørs stikkontakt.
Fabrin var lige lidt hurtigere.

Søren O
Min lader ca. 1 gang pr. 75min. 
Det er en Gardena Sileno, kører upåklageligt.
Hej og tak for svarene. Vore plæne er svagt stigende og  der er fliser ned til garage/værksted. Her er der en udendørs lampe, trukket fra et stik inde på værkstedet. Men det er herfra vi skal have strøm til ladestationen. Vi har også en anden mulighed, men her skal robotten køre over en miniterasse foran en dør. Der er indvendig stikkontskt ved siden af døren.Men i denne stikkontakt sidder wifi tilslutning. Jeg tager lige et par billeder og vender tilbage.


Når lysten driver værket
Her er billederne. 1. Ved garagehjørnet har jeg sat et x. Derinde sidder der en stikkontakt. Og en udendørs lampe , betjent indefra.Bagved hjørnet op til haven er der et grundmuret  skur. På billede 2 er det miniterassen, hvor jeg har en lampe, med afbryder ved samme stikkontakt som min router, altså inde i værelset. 

Når lysten driver værket
Annonce
Du bruger da bare en forlængerledning fra den nærmeste stikkontakt , når du syntes at plænen trænger til at blive klippet så trækker du forlængerledningen ind til stikkontakten og giver robotten ordre til at starte klipningen , der skal være strøm på ladestationen mens robotten kører både til opladninger og strøm til styre tråden der ligger nedgravet omkring græsplænen ,når den er færdig med at klippe så fjerner du igen forlænger ledningen ,  sådan har jeg gjort i mange år .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hej Karl Smart....... hvor smart er det nu lige? Den ide glemmer jeg da hurtigst muligt😂

Når lysten driver værket
Der må være en stikkontakt inde i huset hvor man kan bore igennem vægen og sætte en udendørs stikkontakt på ydersiden.
Det er så nemt at det næsten kan klares uden en elektrikker.
Min worx plæneklipper blev leveret med en 10-12 meter strømkabel, det giver ihvertfald en hvis fleksibilitet i forhold til hvor stikkontakt er i forhold til ladestation. Det meste af kablet er et tyndt lav-voltskabel (dvs. det kabel der løber mellem ladestationen også den transformer der laver strømmen om til de 20V robotklipperen skal have) også et lidt kortere kabel mellem transformer og stikkontakt. Transformer er desuden forberedt med huller til at blive skruet fast på en væg eller lignende.

Du kan sikkert finde manual til den model du overvejer og se hvor langt kabel der medfølger. Hvis det ikke er nok ville jeg nok få etableret en stikkontakt tættere på. Formentlig vil en elektriker nemt kunne trække videre fra en af de eksisterende udendørs stikkontakter.

Når du tager robotten ind for vinteren skal de lige huske at tage stikket ud af kontakten. Jeg har ihvertfald prøvet at transformeren døde under vinterkulden.

Ask
Den billige og nemme løsning er da en forlængerledning fra den nærmeste stikkontakt , det er vi åbenbart mange der bruger , det er ikke billigt at få en elektriker på besøg .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis