Ejerskifte forsikring

Hejsa :-) 
Gode råd søges. Vi har underskrevet en købsaftale på et rækkehus fra 1977 i sidste uge. Vi har ingen forstand på huse, vi har altid boet til leje. 

Vi er ved at vælge ejerskifte forsikring. Vi ved vi vil have en der er på 10 år og som er udvidet. Sælger har foreslået 2 forskellige, banken 1 anden og når jeg googler så kommer der flere op. 

Det er en jungle at finde rundt i. Så hvem vil I anbefale og hvorfor? 

På forhånd tak for indput :-)
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring er at ejerskifte forsikringerne er til at bruge som WC-papir, og derimod er din hus-forsikring den som skal dække 99.999% af de ting du finder. Ejerskifte er kun en "cover my ass" ting, der kun er hvis sælger direkte har løjet og det kan bevises, den kommer i spil.

 

Mange sætter sig ikke ordenligt ind i, hvad en ejerskifteforsikring dækker, og har derfor for høje forventninger.

Et par generelle tips: Tegn ejerskifteforsikring samme sted som du har husforsikring. Så slipper du for at to forskellige selskaber skal kæmpe om, hvem der skal dække en skade. Dermed kan du forhåbentligt hurtigere få afgjort din sag.

https://ankeforsikring.dk/statistik/Sider/Statistik.aspx findes en liste over de forskellige selskaber, hvor mange klager ankenævnet har behandlet om selskaberne, og hvor stor en del af tilfældende klager har fået medhold. Det kan man måske bruge til at til- eller fravælge nogle selskaber. Datagrundlaget er dog ikke voldsomt stort. Bemærk også, at selskaberne oftest har ret, jf. min første kommentar ovenfor.

Da I selv ikke ved ret meget om huse, så er det vigtigt at få gennemgået huset med Jeres egen byggerådgiver. Det er meget bedre at finde eventuelle fejl før købet, så du ikke får brug for forsikringen.
jenshøj skrev den 30-04-2023 18:49:21

Mange sætter sig ikke ordenligt ind i, hvad en ejerskifteforsikring dækker, og har derfor for høje forventninger.

Et par generelle tips: Tegn ejerskifteforsikring samme sted som du har husforsikring. Så slipper du for at to forskellige selskaber skal kæmpe om, hvem der skal dække en skade. Dermed kan du forhåbentligt hurtigere få afgjort din sag.

https://ankeforsikring.dk/statistik/Sider/Statistik.aspx findes en liste over de forskellige selskaber, hvor mange klager ankenævnet har behandlet om selskaberne, og hvor stor en del af tilfældende klager har fået medhold. Det kan man måske bruge til at til- eller fravælge nogle selskaber. Datagrundlaget er dog ikke voldsomt stort. Bemærk også, at selskaberne oftest har ret, jf. min første kommentar ovenfor.

Da I selv ikke ved ret meget om huse, så er det vigtigt at få gennemgået huset med Jeres egen byggerådgiver. Det er meget bedre at finde eventuelle fejl før købet, så du ikke får brug for forsikringen.

 Hvis du gør dette, så overvej at undlade en rapport, da denne gør dig bekendt med fejl og mangler som derved undtages fra ejerskiften. Finder du deciderede fejl i tilstandsrapporten, har byggesagkyndig en forsikring, som dækker herfor. Igen, det kræver at du lider et reelt tab. 

I sidste ende er alle forsikringer ens. De tænker på en ting og det er penge. På et hus fra 77 kam de vel altid bruge sætningen ( det er normalt for et hus med den alder ) er det mindste nævnt i rapporten så kan i godt regne med at de vil bruge imod jer. Læs rapporten godt igennem, og hvis der er nogle ting som i er bange for som fx tag eller skimmel så skal den mindste ting til at de siger at det er nævnt i rapporten. Tag fx badeværelset. I rapporten står der at der er en enkelt løs klinke som selvfølgelig er øverst oppe i højre hjørne som ikke er vandbelestat. I er så uheldige at i finder skimmel inde bagved ved. Så siger de at det er opstået på grund af den ene løse klinke og at det er nævnt i rapporten og at de selvfølgelig ikke dækker. 
Annonce
Jeg har nu aldrig haft problemer med mit forsikringsselskab vedrørende hus og bil, synes altid jeg har fået en fair behandling, og endda tiltider følt mig særdeles godt dækket.
Jeg har altid været 100% ærlig når jeg har anmeldt diverse.



Vi prøver igen, i morgen --
Det har jeg heller aldrig. Men en ejerskifte er som regel en mere omkostelig forsikring og den kan tolkes på mange måde. 

Og husk nu at selvrisiko er 5000kr pr skade. Har du fx samme problem i 2 forskellige værelser så er det 2 forskellige forsikrings sager. Der vil sige 2x5000kr i selvrisiko. 
Tak for jeres svar. Vi er godt klar over at der er mange ting der ikke dækkes. Og hvis vores forsikrings selskab Lærenes havde en ejerskifteforsikring så ville vi vælge dem til det. Vil overvej at få husforsikringen hos et andet selskab som også har ejerskifteforsikring. Nogen gode selskaber til husforsikring?

je_ns  hvilket selskab har I til husforsikring? 
Vi har valgt aros forsikring. Både dækning og pris var bedst. Har haft alka og gf og begge har dækket skader på indbo og bil uden problemer. 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis