Ejerskifte forsikring

Hejsa :-) 
Gode råd søges. Vi har underskrevet en købsaftale på et rækkehus fra 1977 i sidste uge. Vi har ingen forstand på huse, vi har altid boet til leje. 

Vi er ved at vælge ejerskifte forsikring. Vi ved vi vil have en der er på 10 år og som er udvidet. Sælger har foreslået 2 forskellige, banken 1 anden og når jeg googler så kommer der flere op. 

Det er en jungle at finde rundt i. Så hvem vil I anbefale og hvorfor? 

På forhånd tak for indput :-)
Hejsa :-)  Gode råd søges. Vi har underskrevet en... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan på forsikringsankenævnets hjemmeside se en statisk over, hvormange som har fået medhold i klager eller blevet afvist. Også, hvor mange klager de forskellige selskaber har. Det kan måske bruges til at vurdere, hvilket selskab i ønsker.

Listen er her (scroll ned til Ejerskifteforsikringer) : https://ankeforsikring.dk/statistik/Sider/Statistik.aspx

I bliver tilbudt flere forskellige. Sælger skal betale halvdelen af den billigste, og kun for en dækningsperiode på 5 år. Dvs. vælger i dyrere eller 10 år, skal i selv betale forskellen til den billigste med 5 års dækning.

Tegn den, spar den ikke væk.

Alle forsikringenernes vilkår er stort set ens, da dækningen er lovfæstet. Så det er mere et spørgsmål om tillid til selskabet.

Min datter har lige været "hele møllen" igennem (jeg har stået for det hele). Hun valgte Alm. Brand, og det er vi i dag superglade for at vi gjorde. Hendes rækkehus viste sig at have skimmel i køkkengulv og betonklaplag i soveværelse, tilstødende værelse, køkken og noget af stuen. Forårsaget af 2-3 vandskabet (bla. utæt afløb i bruseniche). Vi opdagede ikke skimmellugten ved besigtigelsen af huset i august 2022. Der var varmt og alle døre og vinduer var åbne.

Der har ingen problemer været med taksatoren fra Alm. Brand. Så de "fordomme" man hører om ejerskifteforsikringer har vi ikke oplevet. Han har ikke forsøgt at "løbe fra det" men til gengæld været meget opsatte på, at årsagen til skimmelugten skulle findes. Der var flere skimmel-firmaer og miljø på sagen, der blev taget mange prøver. Jeg gætter på at deres udgift enden på den anden side af kr. 100.000.

Det var en langtrukken proces, idet vi ikke kunne finde kilden til lugten. Og da der ikke (umiddelbart) var en synlig skade, kunne de have lukket sagen. Men taksator var vedholdende, skaden skulle findes. Og det blev den - utæthed i brusenisches afløb, så detrløb vand ind i soveværelset mv.  Det havde nok stået på i ca. 4 år.

Et par gange i processen bad jeg om, at der blevet gjort mere end måske lige nødvendigt. Og taksators svar var "hvis det er det, du gerne vil have, så gør vi det - du bestemmer".

Det kan lyde som, jeg er ansat ved Alm Brand, men det er ikke tilfældet. De blev valgt, fordi vi selv har har forsikring der i mere end 30 år. Haft brug for dem 3-4 gange, og der har aldrig været "bøvl". De var så i øvrigt også de billigste på ejerskifteforsikringen.

Jeg skal ikke kunne sige, om man møder samme imødekommenhed ved en anden taksator fra Alm. Brand, jeg tror også taksatoren har meget indflydelse på, om man bliver tilfreds.
Steensen skrev den 30-04-2023 15:21:48

Min erfaring er at ejerskifte forsikringerne er til at bruge som WC-papir, og derimod er din hus-forsikring den som skal dække 99.999% af de ting du finder. Ejerskifte er kun en "cover my ass" ting, der kun er hvis sælger direkte har løjet og det kan bevises, den kommer i spil.

Du har da helt misforstået, hvad en ejerskifteforsikring er.

Der skal ikke bevises noget som helst, men er forholdet oplyst i tilstandsrapport eller elrapporten dækker ejerskifteforsikringen naturligvis ikke. Ellers dækker den alle skjulte skader. Bemærk, der skal være en skade, ellers er der ikke noget at dække.

Og nej husforsikringen dækker ikke skader, der var tilstede, da den blev tegnet (der jo er ved købet af huset). Så den kan du glemme, der KUN ejerskifteforsikringen til at dække skader, der var tilstede på købstidspunktet.
Tusind tak for jeres svar 😊 vores advokat anbefaler enten alm brand eller gensidige, så det bliver en af dem 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis