Er der en elektriker tilstede. Ingen el gulvvarme.

Angående et gammelt selvjusterende varmekabel i mit badeværelses gulv, i mit halvfjerdser hus.
Er der nogen som ved noget om hvordan et sådant kabl er opbygget/tilsluttet, fordi når jeg ser i indmurings dåsen, så ser det ud til, at det er et helt almindeligt 3-leder installations kabel, der kommer ind i dåsen.
Der kommer strøm frem til kablet og når jeg Ohmer kablet så er det afbrudt.
Varmekablet har ikke været tilslutte i mange år og da det blev produceret så havde vi 220v med op til plus 6% i stikkontakterne og nu har vi 230 med op til plus 10% i stikkontakten, så når jeg måler spændingen på kablet, så er der 246v som jo er i den høje ende, men er inden for det som der idag tolereres.
Men jeg tænker på, at fordi det er et åbenbart almindeligt installationskabel der kommer op i samledåsen, er der så en samling gemt inden det rigtige varmekabel eller var tilslutningen af disse varmekabler lavet på denne måde ?
Eller er det muligt, at denne type selvregulerende varmekabel, skal “løbes igang” igen, med strøm tilslutte i lang tid ?
Jeg kan selvfølgelig ringe til mit forsikringsselskab, men er der nogen der ved hvordan forsikringen forholder sig til et afbrudt elvarme kabel ?

Angående et gammelt selvjusterende varmekabel i... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er altid en kold ende ( almindelig installations kabel ) på de præfabrikerede varmekabler. Uanset årsag så er det helt sikkert at der er brud på kabel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
gah skrev den 29-04-2023 07:43:46

Tak til alle for alle input, det undre mig dog lidt, at der åbenbart ikke findes et måleinstrument, der vil kunne lokalisere, hvor afbrydelsen på kablet er, men nok om det, det må blive et problem for den næste ejer af huset.

 Der findes firmaer som kan måle sig frem til fejlen, og hugge en flise op og fortage reparation.


I årene sidst i halvfjerdserne start firserne blev der lavet en del gulvvarmeinstallationer kaldet komfort varme, hvor varmekablet var tilsluttet direkte til en afbryder uden termostat. Typisk var varmekablets effekt ikke så stor men nok til at gulvet føltes varmt. 
Hvis der er fejl på varmekablet kan den indmåles præcist og det er muligt i dag at fjerne de fliser hvor fejlen er uden de går i stykker. 
Nogle forsikringsselskaber dækker reparation hvis du har udvidet rørskade forsikring. 
Der er dog stor sandsynlighed for at kablet ikke kan reparere på grund af alder.
Jeg har selv været turen igennem,  kablet kunne ikke repareres, flisegulvet blev fjernet,  der blev lagt nyt gulvvarme og nye fliser samt termostat, alt dækket af forsikringen. 
Kontakt dit forsikringsselskab og hør hvad de siger til din skade.
KimK



Søren O skrev den 29-04-2023 10:13:50

Et termisk kamera kunne være løsningen til at finde kabelbruddet.

 Tja nok ikke, hele gulvet er koldt.

KimK skrev den 29-04-2023 10:13:03

I årene sidst i halvfjerdserne start firserne blev der lavet en del gulvvarmeinstallationer kaldet komfort varme, hvor varmekablet var tilsluttet direkte til en afbryder uden termostat. Typisk var varmekablets effekt ikke så stor men nok til at gulvet føltes varmt.
Hvis der er fejl på varmekablet kan den indmåles præcist og det er muligt i dag at fjerne de fliser hvor fejlen er uden de går i stykker.
Nogle forsikringsselskaber dækker reparation hvis du har udvidet rørskade forsikring.
Der er dog stor sandsynlighed for at kablet ikke kan reparere på grund af alder.
Jeg har selv været turen igennem,  kablet kunne ikke repareres, flisegulvet blev fjernet,  der blev lagt nyt gulvvarme og nye fliser samt termostat, alt dækket af forsikringen.
Kontakt dit forsikringsselskab og hør hvad de siger til din skade.
KimK

Når man bor i et hus fra fra 1977 så har man også en udvidet rørskade forsikring 😉

Jeg vil under alle omstændigheder tage kontakt til forsikringen, bliver det et negativt svar så lever jeg med det, så der vel alt at vinde.

Termisk kamera virker til lokalisering på ”ny type” gulvvarmekabler.

Søren O
Søren O skrev den 29-04-2023 13:30:49

Termisk kamera virker til lokalisering på ”ny type” gulvvarmekabler.

Et termisk kamera kræver vel en temperaturforskel for at kunne vise kablet, huller isoleringen e.lign.


fase




 


Tak for at du gad læse mit indlæg .
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også