Er der en elektriker tilstede. Ingen el gulvvarme.

Angående et gammelt selvjusterende varmekabel i mit badeværelses gulv, i mit halvfjerdser hus.
Er der nogen som ved noget om hvordan et sådant kabl er opbygget/tilsluttet, fordi når jeg ser i indmurings dåsen, så ser det ud til, at det er et helt almindeligt 3-leder installations kabel, der kommer ind i dåsen.
Der kommer strøm frem til kablet og når jeg Ohmer kablet så er det afbrudt.
Varmekablet har ikke været tilslutte i mange år og da det blev produceret så havde vi 220v med op til plus 6% i stikkontakterne og nu har vi 230 med op til plus 10% i stikkontakten, så når jeg måler spændingen på kablet, så er der 246v som jo er i den høje ende, men er inden for det som der idag tolereres.
Men jeg tænker på, at fordi det er et åbenbart almindeligt installationskabel der kommer op i samledåsen, er der så en samling gemt inden det rigtige varmekabel eller var tilslutningen af disse varmekabler lavet på denne måde ?
Eller er det muligt, at denne type selvregulerende varmekabel, skal “løbes igang” igen, med strøm tilslutte i lang tid ?
Jeg kan selvfølgelig ringe til mit forsikringsselskab, men er der nogen der ved hvordan forsikringen forholder sig til et afbrudt elvarme kabel ?

Angående et gammelt selvjusterende varmekabel i... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Blot et foto til orientering.
De 230 volt kommer ind i venstre side og varmekablet er i højre side.

Klodshans skrev den 28-04-2023 15:04:30

Det er et ganske normal varmekabel , som man ikke har haft en termostat til at styre , det er  nok brændt af på grund af overvarme .

Sikkert/måske rigtigt, måske også fordi at kablet er fra 220 volt tiden og jeg nu har 246 volt på kablet.

Det som dog undre mig, det er, at kablet trækker 0,3 mA, når jeg tænder for strømmen, hvis det var brændt over, så ville det vel være “helt” brændt over ?

Er der nogen som kender til hus forsikringsbetingelser når et varmekabel i et badeværelse er brænder over ?
0,3 mA er så godt som ingenting. Det er vist det man betegner som mulig fejlvisning.
Det er sikkert brændt over nede i gulvet, og så er der desværre kun den hårde måde, nemlig at hugge op. Jeg kender ikke nogen almindelig forsikring der dækker det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De 0.3mA er enten en kondensator effekt eller en krybestrøm .og om det er 225 V eller 245 V er her ligegyldigt , da det er en ohms modstand i en Konstantan tråd .


Tak for at du gad læse mit indlæg .
Annonce
ev elmand skrev den 28-04-2023 15:21:10

0,3 mA er så godt som ingenting. Det er vist det man betegner som mulig fejlvisning.
Det er sikkert brændt over nede i gulvet, og så er der desværre kun den hårde måde, nemlig at hugge op. Jeg kender ikke nogen almindelig forsikring der dækker det. 

 

Ja 0,3 mA det er næsten ingen ting, jeg undrede mig blot over, at den målte strøm er meget stabil og tænker derfor, at der må være et lille hul igennem varmekablet.
Strømmen er målt med både et digitalt og med et analogt multimeter.
Men det ser ud til, at den nyindkøbte Devireg 531 elektroniske thermostat med påbygnings boks, som jeg har købet, for at styre gulvvarmen, den må jeg prøve at sælge meget billigt på et eller andet kræmmermarked.
gah skrev den 28-04-2023 14:49:18

Blot et foto til orientering.
De 230 volt kommer ind i venstre side og varmekablet er i højre side.

De ledninger, der er i højre side, er med næsten 100% sikkerhed ikke fra varmekablet, fordi de ligner almindelig installations ledning, så der er sikkert en skjult samling et sted. Det kan være der fejlen er. Har du mulighed for at følge røret ned til begyndelsen af gulvet, hvor jeg gætter på at samlingen er.


fase
S. Fabrin skrev den 28-04-2023 16:35:25

gah skrev den 28-04-2023 14:49:18

Blot et foto til orientering.
De 230 volt kommer ind i venstre side og varmekablet er i højre side.

De ledninger, der er i højre side, er med næsten 100% sikkerhed ikke fra varmekablet, fordi de ligner almindelig installations ledning, så der er sikkert en skjult samling et sted. Det kan være der fejlen er. Har du mulighed for at følge røret ned til begyndelsen af gulvet, hvor jeg gætter på at samlingen er.

Ja de virker som almindelig installations ledning og ja det var lidt det jeg fiskede efter i starten af mit opslag, om der var nogen som kendte til disse varmekabler.

 Jeg kan se at kablet løber i et hvidt plasticrør ned imod gulvet, men det kræver obstruktiv ødelæggelse af væggen for at finde en evt. samling.
På badeværelses siden er der klinker på væggen og på den modsatte side er der fint tapetseret og malet og det er jo heller ikke til at sige, på hvilken side af væggen, at kablet er fræset ind, og den evt. samling den ligger måske under klinkerne på badeværelses gulvet.

Har elektrikere evt. et måleudstyr som der mere nøjagtigt vil kunne “se” en sådan afbrydelse ?

 

Det er almindelige installationsledninger som kommer fra den kolde ende på varmekablet , der hvor varmekablet ender er det koblet sammen med et stykke installationskabel med en længde på ca 1,5 meter 3X1.5¤ PVIK  i en lukket hermetisk støbt samling , som ligger nede i gulvet , dit varmekabel er brændt af på grund af det er blevet overophedet da det ikke bliver styret af en termostat .og det er der ikke nogen forsikringselskaber der dækker .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 28-04-2023 18:30:30
 dit varmekabel er brændt af på grund af det er blevet overophedet da det ikke bliver styret af en termostat .og det er der ikke nogen forsikringselskaber der dækker .

Tja, om en manglende termostat er grunden til afbrydelsen, det ved jeg nu ikke, kablet virkede da fint, i døgndrift, i ca. 30 år uden en termostat.

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også