Er der en elektriker tilstede. Ingen el gulvvarme.

Angående et gammelt selvjusterende varmekabel i mit badeværelses gulv, i mit halvfjerdser hus.
Er der nogen som ved noget om hvordan et sådant kabl er opbygget/tilsluttet, fordi når jeg ser i indmurings dåsen, så ser det ud til, at det er et helt almindeligt 3-leder installations kabel, der kommer ind i dåsen.
Der kommer strøm frem til kablet og når jeg Ohmer kablet så er det afbrudt.
Varmekablet har ikke været tilslutte i mange år og da det blev produceret så havde vi 220v med op til plus 6% i stikkontakterne og nu har vi 230 med op til plus 10% i stikkontakten, så når jeg måler spændingen på kablet, så er der 246v som jo er i den høje ende, men er inden for det som der idag tolereres.
Men jeg tænker på, at fordi det er et åbenbart almindeligt installationskabel der kommer op i samledåsen, er der så en samling gemt inden det rigtige varmekabel eller var tilslutningen af disse varmekabler lavet på denne måde ?
Eller er det muligt, at denne type selvregulerende varmekabel, skal “løbes igang” igen, med strøm tilslutte i lang tid ?
Jeg kan selvfølgelig ringe til mit forsikringsselskab, men er der nogen der ved hvordan forsikringen forholder sig til et afbrudt elvarme kabel ?

44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et selvregulerende varmekabel fungerer på den måde, at der mellem de to parallelle leder er en temperaturafhængig modstand, der bliver større med stigende temperatur. så i stedet for at måle modstand ville jeg måle strøm (ampere).
I princippet kan du tage et stykke et stykke selvregulerende kabel og sætte det til en stikkontakt. Effekten er afhængig af længden på kablet. Det har en bestemt effekt/m.

fase
S. Fabrin skrev den 28-04-2023 11:15:52

Et selvregulerende varmekabel fungerer på den måde, at der mellem de to parallelle leder er en temperaturafhængig modstand, der bliver større med stigende temperatur. så i stedet for at måle modstand ville jeg måle strøm (ampere).
I princippet kan du tage et stykke et stykke selvregulerende kabel og sætte det til en stikkontakt. Effekten er afhængig af længden på kablet. Det har en bestemt effekt/m.

 

Jeg vil da mene, at når der ingen varme er, så løber der heller ingen strøm ;-)
Kender du ellers noget til denne type kabel, brugt til gulvvarme i halvfjerdser huse ?
Kan den temperatur afhængige modstand i kablet forsvinde, eller er der en afbrydelse et eller andet sted  ved tilslutningen af kablet, fordi det er ikke sådan, at noget af gulvet bliver varmt, hele gulvet bliver ikke opvarmet.
Det er et varmekabel som ender i et installationskabel , den såkaldte kolde ende af varmekablet , der bude være en termostat siddende på væggen med en føler som er støbt ned i gulvet sammen med varmekablet .lagt mellem to parallelle varmekabler   det var  meget populært i 70 huse , varme i badeværelse gulve . 
Hvis du ikke kan måle noget med et ohmmeter så er varmekablet defekt-
Selvregulerende varmekabel bruges ikke til varme i gulvet  , men til at holde vandrør frostfrit om vinteren 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 28-04-2023 11:34:32

Det er et varmekabel som ender i et installationskabel , den såkaldte kolde ende af varmekablet , der bude være en termostat siddende på væggen med en føler som er støbt ned i gulvet sammen med varmekablet .lagt mellem to parallelle varmekabler   det var  meget populært i 70 huse , varme i badeværelse gulve .
Hvis du ikke kan måle noget med et ohmmeter så er varmekablet defekt-
Selvregulerende varmekabel bruges ikke til varme i gulvet  , men til at holde vandrør frostfrit om vinteren 

 
Det passer vist ikke, der er ingen termostat, det er tændt eller slukket med en kontakt, og der er ingen føler og man brugte åbenbart denne type selvregulerende varmekabler i badeværelses gulve i halvfjerdserne. 

Karl Smart. Et selvregulerende kabel behøver ingen termostat. selvregulerende varmekabel
Gah. Funktionen af et selvregulerende kabel er, at jo højere temperatur jo lavere strøm. Ellers kan det ikke regulere sig selv. Det er mest brugt til at holde rør frostfri. 
Jeg har kun set en enkelt gang brugt som varme i et badeværelsesgulv. Det tyder på at du har en afbrydelse på tilslutningen til dit varmekabel. Prøv at måle om der går en strøm.
Lidt om selvregulerende kabel​​​

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-04-2023 11:50:51


Gah. Funktionen af et selvregulerende kabel er, at jo højere temperatur jo lavere strøm. Ellers kan det ikke regulere sig selv. Det er mest brugt til at holde rør frostfri.
Jeg har kun set en enkelt gang brugt som varme i et badeværelsesgulv. Det tyder på at du har en afbrydelse på tilslutningen til dit varmekabel. Prøv at måle om der går en strøm.

 Det er godt nok lidt mærkeligt.
Jeg har nu målt strømmen og den er 0,3 mA når jeg tænder for kontakten, så det tyder jo på, at der er forbindelse til kablet, men at modstanden er meget høj og det derfor er, at kablet ikke varmer.
Kan modstanden i denne type kabler “tørre ud” , det har ikke været brugt i måske 10 år.
Og kan modstanden måske genoprettes ved at opretholde en spænding over kablet i lang tid, fordi jeg kan ikke finde information nogen steder, om hvad det er for et variabel type  modstands materiale, der blev/bliver bruget i denne type kabel eller om det variable modstands materiale er degenereret over tid. Jeg håber der er en her på forumet som har lidt indsigt i dette.

Hej ... har det nogensinde virket altså varme gulvet op til ca 25 gr. C, et selvregulerende varmekabel er kun til at holde rør osv frostfrit , det er ubrugelig til at varme et gulv op da det typisk starter ved ca 5 gr C , og slukker igen ved ca 7 gr, C .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Klodshans skrev den 28-04-2023 12:57:17

Hej ... har det nogensinde virket altså varme gulvet op til ca 25 gr. C, et selvregulerende varmekabel er kun til at holde rør osv frostfrit , det er ubrugelig til at varme et gulv op da det typisk starter ved ca 5 gr C , og slukker igen ved ca 7 gr, C .

 

Ja - ja der har været fuld fart på varmen, så meget at husets kat helst ville sove på badeværelses gulvet, og at vi andre brugere har fint kunnet mærke det.
Jeg tror at brugen af denne type kabel dengang var helt almindeligt og huset er ikke et selvbygger hus, men et almindeligt typehus som der er bygge mange af.



Hvorfra ved du at det er selvreguleret kabel , og nej det var ikke alm  brugt  førhen .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Klodshans skrev den 28-04-2023 13:21:44

Hvorfra ved du at det er selvreguleret kabel , og nej det var ikke alm  brugt  førhen .

Fordi der ikke er tilsluttet en regulering og en temperatur føler og fordi at kablet er tilsluttet direkte til de nu 230 volt.

Og der kommer kun en jordledning en fase og en nul fra kablet.


I gamle dage før end energikrisen, var der jo bare tændt for varmen i gulvet hele året rundt, og kablet varmede jo ikke sig selv i stykker, ved denne 24/7 365 dage om året tænding.
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også