Kloak til badeværelse

Hej alle LDS.

Jeg har et badeværelse, hvor jeg skal have lavet kloak. Kloakken skal kobles på en faldstamme i underetagen. 

Hvordan vil i lave kloakken?

Jeg har selv tænkt at starte med en 

1. 87,5 graders bøjning fra faldstammen som får kloakken til at komme ud af hullet. 


2. Derefter vil jeg lave et 87,5 graders grenrør så jeg kan få kloakrøret til at ligge langs klaplaget. 

3. Og når jeg kommer til vasken vil jeg lave en 87,5 graders grenrør der laver en gren på 50 mm til vasken og udhule lecablokken og beton soklen, samt bore et hul i træet, så det 50 mm kloakrør kommer ind i trævæggen. 

4. Derefter vil jeg forsætte med 110 mm kloakrør i den "lige" gren i 110 mm hen til indbygningstoilettet, hvor jeg vil lave en 87,5 graders og banke noget af beton soklen væk, så kloakrøret kommer så langt ind til lecablokken som muligt. Der skal laves et skellet da, der ikke er plads til indbygningscisterne i væggen, da den kun er 12 cm. 

5. På bøjningen op til indbygningscisternen, vil jeg lave et 45 graders grenrør med en reduktion til 90mm, som jeg vil fører op langs lecablokken og så vil få det 90 mm kloakrør ind i væggen over remmen og fører op i loftet til udluftningen bore et hul i remmen i toppen, så den kommer op under isolering, hvor den kan kobles til udluftningen. (grunden til jeg ikke tænker det er nødvendigt at bore i bunden af remmen, er fordi der kommer jo et skellet til indbygningscisternen, som jeg regner med vil skjule røret.

6. Til sidst vil jeg bare føre et 110 kloakrør videre over fra den første gren til bruser.


Hvad tænker i om denne fremgangsmåde? 



Hej alle LDS. Jeg har et badeværelse, hvor jeg... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I forhold til du gerne vil have vent grenrøret om, er det så en bedre løsning som vist på billede? Der kommer selvfølgelig ikke en muffe på men et kloakrør der passer :-) og så kobler jeg kloakrøret og faldstammen sammen med en 87,5 grader? 
Nu kan vi jo ikke se faldstammen, men det er bedre at bruge 2stk 45 grader end 87,5 gr. 
Når det kommer lidt skråt så kan det måske gøres med 45 + 30 men det kan du bedst se når du er i gang. 
Måske skal der hugges lidt fri ind til faldstammen. Du har ikke problemer med fald fra toilet og håndvask, men pas på over til bruser at du ikke kommer for langt op. Der findes afløb hvor man kommer vandret ud, men ved rander kommer man typisk ud nedad når der skal være vandlås i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay mange tak for dine svar. :-)

Med hensyn til udluftningen, så har jeg hørt den helst skal bag toilettet. Er det nødvendigt?
Andersv9 skrev den 20-04-2023 11:33:32

I forhold til du gerne vil have vent grenrøret om, er det så en bedre løsning som vist på billede? Der kommer selvfølgelig ikke en muffe på men et kloakrør der passer :-) og så kobler jeg kloakrøret og faldstammen sammen med en 87,5 grader? 

 det er langt bedre

Okay perfekt! Så vender jeg grenrøret rundt. Det passer med en 45 & 30 graders bøjning så den peger mod faldstammen. Så skal jeg bare have drejet dem ned af med noget grå rør ved faldstammen.

Jeg får lidt svært ved at ramme håndvaske med et grenrør på 45 grader. Er det OK at bruge et 88 graders grenrør der?


Annonce
det er fint nok så længe det kun er håndvask
bare husk at alt i gulvet er mindst 75 mm , så må du godt gå ned til mindre over gulv
Skal jeg bare støbe rundt om kloakrøret. Og burde jeg fører kloakrøret over på den anden side af soklen? Eller er det lige godt?
Og hvordan ser det her ud?
det er godkendt
Det lyder godt :-)

Hvad skal jeg bruge til at lukke hullet?

Og skal jeg gøre noget der hvor jeg har skåret ind til lecaen? 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis