Kloak til badeværelse

Hej alle LDS.

Jeg har et badeværelse, hvor jeg skal have lavet kloak. Kloakken skal kobles på en faldstamme i underetagen. 

Hvordan vil i lave kloakken?

Jeg har selv tænkt at starte med en 

1. 87,5 graders bøjning fra faldstammen som får kloakken til at komme ud af hullet. 


2. Derefter vil jeg lave et 87,5 graders grenrør så jeg kan få kloakrøret til at ligge langs klaplaget. 

3. Og når jeg kommer til vasken vil jeg lave en 87,5 graders grenrør der laver en gren på 50 mm til vasken og udhule lecablokken og beton soklen, samt bore et hul i træet, så det 50 mm kloakrør kommer ind i trævæggen. 

4. Derefter vil jeg forsætte med 110 mm kloakrør i den "lige" gren i 110 mm hen til indbygningstoilettet, hvor jeg vil lave en 87,5 graders og banke noget af beton soklen væk, så kloakrøret kommer så langt ind til lecablokken som muligt. Der skal laves et skellet da, der ikke er plads til indbygningscisterne i væggen, da den kun er 12 cm. 

5. På bøjningen op til indbygningscisternen, vil jeg lave et 45 graders grenrør med en reduktion til 90mm, som jeg vil fører op langs lecablokken og så vil få det 90 mm kloakrør ind i væggen over remmen og fører op i loftet til udluftningen bore et hul i remmen i toppen, så den kommer op under isolering, hvor den kan kobles til udluftningen. (grunden til jeg ikke tænker det er nødvendigt at bore i bunden af remmen, er fordi der kommer jo et skellet til indbygningscisternen, som jeg regner med vil skjule røret.

6. Til sidst vil jeg bare føre et 110 kloakrør videre over fra den første gren til bruser.


Hvad tænker i om denne fremgangsmåde? 



33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo svært at se hvordan det præcis kommer op, højdeforskel o.s.v. 
Jeg ville nok udnytte en del af den 120 mm væg tykkelse til at få toilet cisterne et stykke ind i væggen. Det kunne være 80 mm der skal tages af 1 eller 2 af reglarne. Så er der 40 mm til at holde væggen bagud. 
Cisternen fastgøres så til reglar i siden. Du får så " foræret" 80 mm plus gips / fibergips  plade tykkelse. Så er det minimalt hvor stor en udbygning du skal lave til toilet. 
Hele det nummer forudsætter at du har nogenlunde opvarmet rum uden for toilet, så det ikke går ud over isolering i yderskærm på huset. 
Jeg ville kun trække 50 mm højst 75 mm rør over til bruser.
Røret over til toilet imellem leca og bundrem. Så skal der måske skæres lidt i toppen af leca. og lidt i bundrem hvor det skal gå op til håndvask og toilet.
Udluftning kan være 32 eller 50 mm som går op fra håndvaske tilslutning. ( jeg kan se at udluftning går der hen over ) 
1. 
Man skal forsøge aldrig at bruge 87,5 gr. bøjning hvor der kommer andet en "rent vand" Det gør man ved at bruge 45 grader bøjning så meget som muligt. Så du hugger lidt i gulvet ved faldstamme og starter så langt ned at det passer med 87,5 gr. grenrør -> og så 110 -50 overgang over imod bruser. 
Lodret fra denne grenrør 45 gr. bøjning som drejes meget skråt så endnu en 45 graders bøjning kan ramme hen over leca blokke. 
Så kommer du til håndvask og toilet som beskrevet ovenfor. 
Der bruges 45 grader op imod toilet og afgangs røret fra toilet drejes så den går 45 grader ned imod bøjningen. 
( skal du på grund af manglende højde/ fald have toilet afløb fra faldstamme samme sted bruseafløb så er det 2 x45 gr. ud fra faldstamme) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tænker at du skal have fat i en autoriseret kloakmester. Der er en årsag til at de har en autorisation.

Det er fint at ville lave så meget som muligt selv og spare nogle penge, men gør det de rigtige steder.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Ev elmand er det noget ala det her du tænker? Og så evt. fjern klaplag, så kloakrøret kan komme ned i jorden, så der ikke kommer problemer med flamingoen?

Og så fjerner jeg den beton sokkel og leca, samt et hul i bundremmen der hvor kloakrøret skal op.

Eller vil du længere hen og så lave et lige nedløb fra toilettet?

Jeg har ikke noget med til vasken da den er jeg med på :-)
Andersv9 skrev den 19-04-2023 18:09:48

Her er ideen.

Rød er 110 rør
Blå er 75 mm
Gul er 50 mm

 hvis den blå er til udluftning , er det nok med 50 mm

og den til bruser er nok med 75 mm ,vil bare gerne du vender grenrøret , så toilet går lige igennem , 
ellers ser det fornuftigt ud
hvis jeg vender grenrøret, så skal der en del bøjninger på fra faldstammen for at få drejet den hen mod wc’et . Men det er måske fint nok? :-)
Og er der fint nok at bruge en 87,5 bøjning fra faldstammen efter fulgt af en bøjning til at få grenrøret på rettevej? Eller ser man også gerne det er 45 grader?
Andersv9 skrev den 19-04-2023 20:03:12

Og er der fint nok at bruge en 87,5 bøjning fra faldstammen efter fulgt af en bøjning til at få grenrøret på rettevej? Eller ser man også gerne det er 45 grader?

 det skal være 45 gr , 87 må KUN bruges fra lodret

grunden til at jeg gerne vil have vendt grenrøret , er at det ikke så nemt stopper fra wc , det er lovligt som du har lagt det , bare erfaringen der siger at det er bedst at wc hat direkte løb
Den 87 grader jeg snakked om skulle også sidde på faldstammen, så jeg kan få røret til at pege ind igennem hullet. :-)

Så kunne jeg evt. sætte en bøjning på derefter, så jeg kan vende grenrøret, så det køre direkte :-)
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis