Elbil - Hvorfor har man brug for en ladeboks?

Jeg skal snart have en elbil og undrer mig over hvad funktionen er i en ladeboks i forhold til en simplere løsning med et 3-faset kraft stik jeg bare kobler direkte op med bilen? (Bilen skulle, så vidt jeg har forstået, kunne starte/stoppe opladningen via en app.) 
Måske har jeg misforstået noget men tænker bare om en ladeboks egentlig er vigtig at have.

:
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skyldes at en elbil lader med dc strøm den kan ikke putte ac strøm direkte ned i batteriet, i stikkontakten er der ac strøm og den skal så igennem en omformer im du vil for at kunne lagres i batteriet....
Prøv at kigge på ladepris.dk
tror ikke den kan lade direkte fra et "stik" der skal være en boks imellem, der sker noget kommunikation mellem boksen og laderen i bilen..
men en ladeboks er jo ikke laderen som du nok har regnet ud, den sidder i bilen, der er så en del fordele ved ladeboksen, bla at så kan man få afgiften retur hvis man tegner abb. hos en af de udbydere og man har en ladeboks godkendt til det.. den kan også stilles til hvornår bilen skal lade.. 
men du kan godt opsætte et 3 faset stik, og købe en mobil lader beregnet til det, så kan man tage den med :)
mfrost skrev den 27-03-2023 18:45:48

Det skyldes at en elbil lader med dc strøm den kan ikke putte ac strøm direkte ned i batteriet, i stikkontakten er der ac strøm og den skal så igennem en omformer im du vil for at kunne lagres i batteriet....

 jeg ved ikke om det var sådan før i tiden, men alle nyere biler har laderen indbygget, og den skal have AC..


Annonce
Pizzabager skrev den 27-03-2023 19:41:58

mfrost skrev den 27-03-2023 18:45:48

Det skyldes at en elbil lader med dc strøm den kan ikke putte ac strøm direkte ned i batteriet, i stikkontakten er der ac strøm og den skal så igennem en omformer im du vil for at kunne lagres i batteriet....

 jeg ved ikke om det var sådan før i tiden, men alle nyere biler har laderen indbygget, og den skal have AC..


Men kan også modtage dc direkte. Der er vist grænser for hvor kraftig den i bilen indbyggede ensretter kan være.

Mig bekendt kan alle nyere biler både modtage ac og dc.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hurtigladning er DC.
Ladeboks er 230V AC via bilens onboard lader, som typisk er på 11 til 22 kw.

Ladeboksen har intet andet end kommunikation og beskyttelseselektronik indbygget, AC ladekredsløbet sidder i bilen, og det er samme kredsløb der aktiveres når man lader via mormor lader.

Man kan sagtens lade via 3 faset CEE, problemet opstår i at sikringen foran et 16A CEE er maks 16A, og derfor vil blive langtidsbelastet med 100% af dens kapacitet når man lader i mange timer.
Derfor er ladebokse typisk forsikret med eks. 20A, og boksen er så begrænset til 16.

I praksis er det dog ikke et problem at lade via CEE hvis det kun er et par timer i døgnet, og elles kan man skrue laderen ned på 10 eller 13 A hvis man skal lade længe. Så er man ude over problemet med de 100%.


Elektronikteknikeren
JohnLarsen skrev den 27-03-2023 20:12:43

Pizzabager skrev den 27-03-2023 19:41:58

mfrost skrev den 27-03-2023 18:45:48

Det skyldes at en elbil lader med dc strøm den kan ikke putte ac strøm direkte ned i batteriet, i stikkontakten er der ac strøm og den skal så igennem en omformer im du vil for at kunne lagres i batteriet....

 jeg ved ikke om det var sådan før i tiden, men alle nyere biler har laderen indbygget, og den skal have AC..


Men kan også modtage dc direkte. Der er vist grænser for hvor kraftig den i bilen indbyggede ensretter kan være.

Mig bekendt kan alle nyere biler både modtage ac og dc.

 ja vores bil kan lades med 11 kw på ac (den indbyggede lader) og op til 230kw dc. men det er de færreste der har en dc lader derhjemme. 

Min bil lader med 11kw og jeg lader fra et 16A CEE stik hvor jeg har købt en ledning til med kommunikationsboksen monteret på, den koster 3200kr, altså væsentligt billigere end en ladeboks og så kræver den ikke montering. Jeg har brugt denne løsning i 1,5 år og har ikke oplevet nogen problemer.
Jeg kan ikke se at der er nogen grund til at have en fast monteret ladeboks og et abonnement, hvis du som mig næsten udelukkende lader der hjemme, det kan ikke betale sig. Se evt. på ladepriser.dk, der vil du også se at den billigste pris er uden abonnement og med den billige mobile lader. Det skal lige tilføjes at jeg har varmepumpe og får derfor el med reduceret afgift.
perhans skrev den 28-03-2023 09:11:11

Min bil lader med 11kw og jeg lader fra et 16A CEE stik hvor jeg har købt en ledning til med kommunikationsboksen monteret på, den koster 3200kr, altså væsentligt billigere end en ladeboks og så kræver den ikke montering. Jeg har brugt denne løsning i 1,5 år og har ikke oplevet nogen problemer.
Jeg kan ikke se at der er nogen grund til at have en fast monteret ladeboks og et abonnement, hvis du som mig næsten udelukkende lader der hjemme, det kan ikke betale sig. Se evt. på ladepriser.dk, der vil du også se at den billigste pris er uden abonnement og med den billige mobile lader. Det skal lige tilføjes at jeg har varmepumpe og får derfor el med reduceret afgift.

 når du har elvarme behøver du ikke et abb. men prøv at ligge 112 øre på pr kwt. også vil du se hvorfor det er smart hvis du ikke har elvarme. 


Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis