Elbil - Hvorfor har man brug for en ladeboks?

Jeg skal snart have en elbil og undrer mig over hvad funktionen er i en ladeboks i forhold til en simplere løsning med et 3-faset kraft stik jeg bare kobler direkte op med bilen? (Bilen skulle, så vidt jeg har forstået, kunne starte/stoppe opladningen via en app.) 
Måske har jeg misforstået noget men tænker bare om en ladeboks egentlig er vigtig at have.

:
Jeg skal snart have en elbil og undrer mig over... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
takker for alle jeres inputs.

:
Lige et ekstra indput læs her

Som jeg skrev til at starte med så er det noget med lovgivningen, der stå blandt andet, sådan noget her:

Dedikeret stikkontakt
Hvis der installeres en dedikeret stikkontakt til opladning af el-biler, skal stikkontakten have sin egen RCD, RCD’en skal mindst være type A med en mærkeudløsestrøm, som ikke overstiger 30 mA.  RCD’en skal fungere i forhold til de reststrømme, der kan forekomme.Der kan typisk anvendes stikkontakter efter DS 60884-2-D1 eller EN 60309-1/-2.Ifølge standarden HD 60364-7-722 er flytbare stikkontakter ikke tilladte, hvilket betyder, at der ikke må anvendes forlængerledninger mellem el-bilen og den stikkontakt, hvor der oplades fra. 


LIge pt er der vist ingen som alligevel betaler el afgift.
Den er jo nedsat til 0,8 øre pr kWh

@ Perhans

Lyder som en god løsning du har lavet- kan du beskrive lidt mere om hvad du købte af kabel, og om din kommunikationsboks er OK mht. sikkerhedskrav m.v.
Thomas_Mygind skrev den 28-03-2023 20:33:51

@ Perhans

Lyder som en god løsning du har lavet- kan du beskrive lidt mere om hvad du købte af kabel, og om din kommunikationsboks er OK mht. sikkerhedskrav m.v.

 Hvis den har sin egen Rcd, og den er dimensioneret rigtigt (min. 4mm2 kabel) så er det vist lovligt nok.

Annonce
Og hvis man trækker strømmen via HPFI-relæet i sit hus - så har man vel en RCD ?!
Thomas_Mygind skrev den 29-03-2023 15:04:11

Og hvis man trækker strømmen via HPFI-relæet i sit hus - så har man vel en RCD ?!

 Ifølge linket fra 'kaffemand' skal stikkontakten have sin egen RCD (HPFI).

efry skrev den 29-03-2023 15:26:55

Thomas_Mygind skrev den 29-03-2023 15:04:11

Og hvis man trækker strømmen via HPFI-relæet i sit hus - så har man vel en RCD ?!

 Ifølge linket fra 'kaffemand' skal stikkontakten have sin egen RCD (HPFI).

Ja, se https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/elbiler/opladning-el-biler


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Thomas_Mygind skrev den 29-03-2023 15:04:11

Og hvis man trækker strømmen via HPFI-relæet i sit hus - så har man vel en RCD ?!

 Det er rigtig smart den har sin egen Rcd. Vores easee lader har indbygget Rcd, så den Behøvede ikke en Rcd i tavlen, ifølge producenten, så den blev installeret som enhver anden ting i eltavlen, men på den sikre side er Rcd(gætter på det var nemmest), 3 gange inden for den første måned vågnede vi op til den havde slået Rcd, ikke i ladeboksen, men i huset, det var køligt og mørkt..

Det viste sig at når tilstrækkeligt mange ting har lidt fejlstrøm så slår rcd fra, så selvom ladeboksen ikke i sig selv lavede en stor nok fejlstrøm, så lavede den nok til at den samlede fejlstrøm fra huset fik husets rcd til at slå fra.. 

Fandt så ud af hvis jeg trak stikket fra vaskemaskinen ud mens bilen ladet op, var der ingen problemer.. så vaskemaskinen og bilen fungerede fint hver for sig, men koblet til samtidig kunne det lave lige nøjagtig nok fejlstrøm til det slog fra.

fik det så sluttet til et kombirelæ uden om husets rcd, og har virket fint siden.... 

Det skal siges det er vist ikke alle biler der gør det, men har hørt om mere end min egen Ioniq5 som har gjort det...
Pizzabager skrev den 29-03-2023 20:26:25

Thomas_Mygind skrev den 29-03-2023 15:04:11

Og hvis man trækker strømmen via HPFI-relæet i sit hus - så har man vel en RCD ?!

 Det er rigtig smart den har sin egen Rcd. Vores easee lader har indbygget Rcd, så den Behøvede ikke en Rcd i tavlen, ifølge producenten, så den blev installeret som enhver anden ting i eltavlen, men på den sikre side er Rcd(gætter på det var nemmest), 3 gange inden for den første måned vågnede vi op til den havde slået Rcd, ikke i ladeboksen, men i huset, det var køligt og mørkt..

Det viste sig at når tilstrækkeligt mange ting har lidt fejlstrøm så slår rcd fra, så selvom ladeboksen ikke i sig selv lavede en stor nok fejlstrøm, så lavede den nok til at den samlede fejlstrøm fra huset fik husets rcd til at slå fra.. 

Fandt så ud af hvis jeg trak stikket fra vaskemaskinen ud mens bilen ladet op, var der ingen problemer.. så vaskemaskinen og bilen fungerede fint hver for sig, men koblet til samtidig kunne det lave lige nøjagtig nok fejlstrøm til det slog fra.

fik det så sluttet til et kombirelæ uden om husets rcd, og har virket fint siden.... 

Det skal siges det er vist ikke alle biler der gør det, men har hørt om mere end min egen Ioniq5 som har gjort det...

Der er en forklaring på hvorfor det ikke er tilstrækkeligt med et RCD type A her. I DK er det lovpligtigt med et type B rcd, enten integreret i ladeboksen eller i eltavlen. 

Måske skal man også nævne at det var udfordringer med dette der var medvirkende til at der blev nedlagt salgsforbud (indtil videre) af to slags Easee ladeboks (Home og Charge) i Sverige fordi den indbyggede rcd ikke var god nok under langtidstest, NAF i Norge (ligesom FDM i dk) udtrykker også bekymring over Easee boksene der indeholder denne type rcd. Det kan ikke umiddelbart løses med en software opgradering af boksen hvorfor visse installatører er stoppet med at installere Easee og tilbyde noget andet i stedet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis