Elbil - Hvorfor har man brug for en ladeboks?

Jeg skal snart have en elbil og undrer mig over hvad funktionen er i en ladeboks i forhold til en simplere løsning med et 3-faset kraft stik jeg bare kobler direkte op med bilen? (Bilen skulle, så vidt jeg har forstået, kunne starte/stoppe opladningen via en app.) 
Måske har jeg misforstået noget men tænker bare om en ladeboks egentlig er vigtig at have.

:
Jeg skal snart have en elbil og undrer mig over... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 29-03-2023 21:24:21

Pizzabager skrev den 29-03-2023 20:26:25

Thomas_Mygind skrev den 29-03-2023 15:04:11

Og hvis man trækker strømmen via HPFI-relæet i sit hus - så har man vel en RCD ?!

 Det er rigtig smart den har sin egen Rcd. Vores easee lader har indbygget Rcd, så den Behøvede ikke en Rcd i tavlen, ifølge producenten, så den blev installeret som enhver anden ting i eltavlen, men på den sikre side er Rcd(gætter på det var nemmest), 3 gange inden for den første måned vågnede vi op til den havde slået Rcd, ikke i ladeboksen, men i huset, det var køligt og mørkt..

Det viste sig at når tilstrækkeligt mange ting har lidt fejlstrøm så slår rcd fra, så selvom ladeboksen ikke i sig selv lavede en stor nok fejlstrøm, så lavede den nok til at den samlede fejlstrøm fra huset fik husets rcd til at slå fra.. 

Fandt så ud af hvis jeg trak stikket fra vaskemaskinen ud mens bilen ladet op, var der ingen problemer.. så vaskemaskinen og bilen fungerede fint hver for sig, men koblet til samtidig kunne det lave lige nøjagtig nok fejlstrøm til det slog fra.

fik det så sluttet til et kombirelæ uden om husets rcd, og har virket fint siden.... 

Det skal siges det er vist ikke alle biler der gør det, men har hørt om mere end min egen Ioniq5 som har gjort det...

Der er en forklaring på hvorfor det ikke er tilstrækkeligt med et RCD type A her. I DK er det lovpligtigt med et type B rcd, enten integreret i ladeboksen eller i eltavlen. 

Måske skal man også nævne at det var udfordringer med dette der var medvirkende til at der blev nedlagt salgsforbud (indtil videre) af to slags Easee ladeboks (Home og Charge) i Sverige fordi den indbyggede rcd ikke var god nok under langtidstest, NAF i Norge (ligesom FDM i dk) udtrykker også bekymring over Easee boksene der indeholder denne type rcd. Det kan ikke umiddelbart løses med en software opgradering af boksen hvorfor visse installatører er stoppet med at installere Easee og tilbyde noget andet i stedet.

/BOFH 

 Okay jeg havde læst det drejede sig om at rcd er af en elektronisk type i stedet for standarden. og det accepterede man ikke i sverige åbenbart, boksen er godkendt i danmark og testet. 

Men det er jo så ikke værre end at producenten ændre sine installations instrukser så den installeres med et 20amp kombirelæ i stedet for 20 amp sikring..

jeg for flyttet min easee boks her næste måned(da vi skal flytte), det havde de ikke noget imod, de gjorde dog opmærksom pga, sagen at den blev installeret med kombirelæ i stedet, og det blev lidt dyrere.

 Okay jeg havde læst det drejede sig om at rcd er af en elektronisk type i stedet for standarden. og det accepterede man ikke i sverige åbenbart, boksen er godkendt i danmark og testet. 

Men det er jo så ikke værre end at producenten ændre sine installations instrukser så den installeres med et 20amp kombirelæ i stedet for 20 amp sikring..

Det er også helt korrekt, ved ikke hvordan de har testet i sverige men de berørte bokse fra Easee (med rent elektrisk relæ) blev testet, myndighederne fandt en række punkter (herunder en del omkring relæet) og stillede en række spørgsmål til Easee. Tilsyneladende kunne de ikke lide svarene og endte med at trække i bremsen.

Det lyder billigt for Easee at fikse...

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@BOFH
“Det lyder billigt for Easee at fikse”

Definer billigt?
Det er jo både dele, arbejdsløn og transport.
Det skal vel ses i forhold til deres fortjeneste ved leveringen.
Og hvis det også drejer sig om andre landes ladere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 30-03-2023 00:40:48

@BOFH
“Det lyder billigt for Easee at fikse”

Definer billigt?
Det er jo både dele, arbejdsløn og transport.
Det skal vel ses i forhold til deres fortjeneste ved leveringen.
Og hvis det også drejer sig om andre landes ladere.

Det var ironisk ment ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

meget interessant emne. Hvad nu hvis man har solceller og er på lur efter en bil, det kan gemme og sende strømmen retur til huset?
Hvor langt er udviklingen der?/ hvilke biler, hvis nogen kan det ?
Annonce
Bilen er ikke vigtig - det samme gælder alle biler.

Pointen er at have et solcelleanlæg enten Off-grid eller on-grid.
Off-grid så har du dine egne batterier/solceller. Ellers  er  du off-grid - hvor reglerne er meget mere  komplicerede og kræver godkendelse m.v.

Hvis du selv kan installere så koster det ca. 40000 kr for solceller og batterier - men så har du gratis strøm til bilen i mange år.
Thomas_Mygind skrev den 31-03-2023 18:59:40

Bilen er ikke vigtig - det samme gælder alle biler.

Pointen er at have et solcelleanlæg enten Off-grid eller on-grid.
Off-grid så har du dine egne batterier/solceller. Ellers  er  du off-grid - hvor reglerne er meget mere  komplicerede og kræver godkendelse m.v.

Hvis du selv kan installere så koster det ca. 40000 kr for solceller og batterier - men så har du gratis strøm til bilen i mange år.

Så skal man blot sørge for at bilen er hjemme hele dagen hvor solen skinner, og så tage på arbejde om natten😉

don and skrev den 31-03-2023 18:53:41

meget interessant emne. Hvad nu hvis man har solceller og er på lur efter en bil, det kan gemme og sende strømmen retur til huset?
Hvor langt er udviklingen der?/ hvilke biler, hvis nogen kan det ?

 Der er man ikke ret lang, der er meget få biler der bare har installeret det udstyr, der skal bruges for at tillade Vehicle-to-Grid (V2G) eller Vehicle-to-Home  (V2H) men endnu færre har slået teknologien til på nuværende tidpunkt. Grunde til at det ikke er slået til er at lovgivningen og elnettet slet ikke er forberedt til dene teknologi endnu. Du kan læse mere her, men  jeg ville nu ikke være så optimistisk mht. udrulningen som artiklen er.

Discrusio skrev den 31-03-2023 20:04:13

Thomas_Mygind skrev den 31-03-2023 18:59:40

Bilen er ikke vigtig - det samme gælder alle biler.

Pointen er at have et solcelleanlæg enten Off-grid eller on-grid.
Off-grid så har du dine egne batterier/solceller. Ellers  er  du off-grid - hvor reglerne er meget mere  komplicerede og kræver godkendelse m.v.

Hvis du selv kan installere så koster det ca. 40000 kr for solceller og batterier - men så har du gratis strøm til bilen i mange år.

Så skal man blot sørge for at bilen er hjemme hele dagen hvor solen skinner, og så tage på arbejde om natten😉

Hvis solen skinner 😎

Hold dog k… hvor det tegnede hele dagen igår.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Thomas_Mygind skrev den 31-03-2023 18:59:40

Hvis du selv kan installere så koster det ca. 40000 kr for solceller og batterier - men så har du gratis strøm til bilen i mange år.

Især når solen skinner!


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis