Elbil - Hvorfor har man brug for en ladeboks?

Jeg skal snart have en elbil og undrer mig over hvad funktionen er i en ladeboks i forhold til en simplere løsning med et 3-faset kraft stik jeg bare kobler direkte op med bilen? (Bilen skulle, så vidt jeg har forstået, kunne starte/stoppe opladningen via en app.) 
Måske har jeg misforstået noget men tænker bare om en ladeboks egentlig er vigtig at have.

:
Jeg skal snart have en elbil og undrer mig over... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JohnLarsen skrev den 31-03-2023 22:09:15

Discrusio skrev den 31-03-2023 20:04:13

Thomas_Mygind skrev den 31-03-2023 18:59:40

Bilen er ikke vigtig - det samme gælder alle biler.

Pointen er at have et solcelleanlæg enten Off-grid eller on-grid.
Off-grid så har du dine egne batterier/solceller. Ellers  er  du off-grid - hvor reglerne er meget mere  komplicerede og kræver godkendelse m.v.

Hvis du selv kan installere så koster det ca. 40000 kr for solceller og batterier - men så har du gratis strøm til bilen i mange år.

Så skal man blot sørge for at bilen er hjemme hele dagen hvor solen skinner, og så tage på arbejde om natten😉

Hvis solen skinner 😎

Hold dog k… hvor det tegnede hele dagen igår.

Ja, og regnede 🤣


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
perhans skrev den 31-03-2023 21:57:43

don and skrev den 31-03-2023 18:53:41

meget interessant emne. Hvad nu hvis man har solceller og er på lur efter en bil, det kan gemme og sende strømmen retur til huset?
Hvor langt er udviklingen der?/ hvilke biler, hvis nogen kan det ?

 Der er man ikke ret lang, der er meget få biler der bare har installeret det udstyr, der skal bruges for at tillade Vehicle-to-Grid (V2G) eller Vehicle-to-Home  (V2H) men endnu færre har slået teknologien til på nuværende tidpunkt. Grunde til at det ikke er slået til er at lovgivningen og elnettet slet ikke er forberedt til dene teknologi endnu. Du kan læse mere her, men  jeg ville nu ikke være så optimistisk mht. udrulningen som artiklen er.

 Man kan jo kun håbe, at det kommer, mht elnettet, så var det fra min side ikke for at sende strømmen ud på nettet, men bruge elbilen som back- up / batterilager, i stedet for både at have et dyrt batteri i huset og så et i bilen også. Jeg er helt med på, at er bilen ikke hjemme, når solen skinner, så kan det jo være lige meget, men jeg er hjemme, ret meget om dagen. 

Man kan jo bare sætte inverteren til at bruge solcelle strømmen som: hus først, dernæst bil(=batteri) og til sidst sende ud på nettet. Og det samme når solen går ned, brug strøm fra bilen først, og dernæst køb fra nettet. Uden at tømme bilen helt selvfølgelig..

Man kan jo også vælge ikke at sende noget som helst ud på elnettet ! og kun bruge sol- strømmen selv.

Lad os se hvad der sker, de næste par år...😀


don and skrev den 31-03-2023 18:53:41
meget interessant emne. Hvad nu hvis man har solceller og er på lur efter en bil, det kan gemme og sende strømmen retur til huset?

Det ville være en super god ide med at bruge bilens batteri til at gemme ens solcellers strømproduktion, hvis det da ikke lige krævede at bilen så stod til opladning mens solcellerene producerede strøm, og de fleste har jo som regel et arbejde i dagtimerene, og derved brug for bilen.

De få timer om aften bilen er hjemme, og der stadigvæk er lidt strømproduktion fra solcelerene, den strøm er nok ikke engang nok til at kunne komme til/fra arbejde i bilen.
I gennemsnit har en dansker omkring 40km pendlerafstand, hvilket ca. kræver 10kWh strøm.

Thomas_Mygind skrev den 31-03-2023 18:59:40
Hvis du selv kan installere så koster det ca. 40000 kr for solceller og batterier - men så har du gratis strøm til bilen i mange år.

Gratis er strømmen jo ikke, der er jo afskrivning på sådan et anlæg!
Det svarer jo lidt til at jeg køber 10liter mælk om mandagen, så har jeg gratis mælk resten af ugen.
Og for 40.000kr får du ikke et særligt stort anlæg, også selvom du selv sætter det op.

don and skrev den 31-03-2023 18:53:41

meget interessant emne. Hvad nu hvis man har solceller og er på lur efter en bil, det kan gemme og sende strømmen retur til huset?
Hvor langt er udviklingen der?/ hvilke biler, hvis nogen kan det ?

 Jeg tror ikke det er det store problem at lave det, men producenterne er nok ikke helt vilde med det, og hvis det kommer bliver det jo nok med en anden garanti, de gider næppe give 8 års garanti på et batteri som bruges som om bilen kører 100000 km om året..

Så hvis det kommer bliver garantien nok på afladninger og opladninger, også er det surt når ens batteri garanti kun holder 2 år..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis