Rygepolitik

Afstemning om Brøndby Kommunes ny rygeforbud. Det er ikke et spørgsmål om man er ryger eller ej, men om man finder det korrekt at man politisk bestemmer noget sådant.

Mvh. JørgenE
Afstemning om Brøndby Kommunes ny rygeforbud. Det... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor er det let at være frelst.. a la PeterR !! Det er som Jørgen skriver i et af sine indlæg, nogle kan ikke med røg, andre parfume osv. hvad bliver det næste vi skal forbyde ?? iøvrigt en pudsig tendens når man tænker på at vi har en liberal regering ??

Folk der ikke ryger syntes at det er en en helt utrolig god ide at forbyde rygning her og der og alle vegne, men har man tænkt på at det er formynderri af værste skuffe, at staten skal bestemme over individers valg af livsstil. Der er da masse af argumenter for ikke at ryge, men det er vel den enkeltes valg om man vil ryge, drikke eller hvad det nu måtte være. Hvis argumentet er passive rygning og sundhed og den slags, kan man vel også argumenterer for at man passivt bliver udsat for luftforurening fra bilisterne ?? Gad vide hvor mange der bliver syge og dør af bilernes luftforurening ? men laver man bilfri byer eller større zoner hvor man ikke må køre bil ?? næ.. det gør man ikke for det er jo et indgreb i folks frihed og privatliv..

Jeg har meget svært ved at se at der er nogen mennesker der ikke gør et eller andet der har indflydelse på andres velfærd, hvis der findes nogen, er De nok De eneste der med rette kan bede andre om lade være med at ryge i deres nærhed.

Mvh

Peter Madsen

PS Ryger ikke selv !!

<p>Peter Madsen</p>
JA som ikke ryger, og har aldrig været..

Så ser jeg da frem til at man langt flere steder kan være fri for røgen...

Og efter min menig har rygning intet at gøre på sundheds arbejdspladser... Dette er incl skoler vuggestuer børnehaver osv...

På min arbejdsplads er der ryge forbud på kontorene og i kantine samt mødelokaler... Det gælder også for os der har eget kontor....

Det fungerer fint, på værkstederne og i produktionen er der højt til loftet og en masse forskellige udsugninger... Så her udskiftes luften ofte og rygningen føles ikke som et problem... På min tidligere arbejdsplads har jeg oplevet at vi blev sammenlagt med en anden virksomhed og her var rygerkulturen massiv... Der var dårlig luft på tegnestuer osv... Jeg og flere af mine andre kolleger blev faktisk fysisk utilpas i disse omgivelser.... Vi har nu fundet andet arbejde da vi ikke ville kunne fungere under disse forhold...

Så grundlæggende kan man roligt sige at det handler om gensidig forståelse.....

Men der er vist ingen rygere der er blevet syge af at opholde sig i røgfrie omgivelser..... Mens det andet er tilfældet !!!

MVH Njord
Jeg er helt enig med Njord, og mener i øvrigt heller ikke PeterR er "helt hysterisk". Har netop haft en diskussion med en inkarneret ryger i familien, som holdt på, at "gensidigt hensyn" var løsningen, og at rygerne bliver forfulgt.

Problemet er bare, at de færreste rygere uopfordret undlader at ryge, hvor det kan genere, og der er desværre altid nogle (få), der ikke en gang reagerer på høflige opfordringer. Derfor er forbud efter min mening den eneste løsning.

Som Njord skriver, kan der være steder, også på en arbejdsplads, hvor røg ikke giver gener, men det er snarere reglen end undtagelsen, og realiteten er altså, at de steder, hvor der ikke er decideret rygeforbud, der betragtes det af de fleste som værende i orden at ryge (her har det altid været, og er stadig, ikke-rygerne, der skal vise hensyn til rygernes behov).

Jeg synes fx det er dybt mærkeligt, at storrygere nærmest har fast pladsreservation i s-toget, fordi der ikke er andre, der kan holde ud at opholde sig i den 1/4 af toget, hvor rygning er tilladt! I resten af toget får man så glæde af en "fortyndet" udgave af røgtæppet.

I øvrigt er forbud mod rygning på offentlige steder ikke et "indgreb i folks livsstil" - det er ikke forbudt at ryge, bare man gør det derhjemme eller i det fri, hvor det ikke generer/skader andre!
Er det i øvrigt ikke pudsigt, at det er tilladt at udsætte andre for kræftfremkaldende røg på et hospital, mens det er forbudt at krænke deres blufærdighed ved fx at dyrke sex i en park smile :!:

At sammenligne med biler er nok det tætteste på en seriøs sammenligning af den påvirkning, røgen har, men der er den væsentlige forskel, at biler ikke er en livsstil, men en væsentlig del af vores samfunds infrastruktur.

Mvh
Thomas

P.S.: Jeg er ikke hysterisk, men synes virkeligheden viser, at "det gensidige hensyn" ikke virker i større sammenhænge - til en intim familiemiddag er det ok, men så snart der er mange mennesker sammen (specielt, når de ikke kender hinanden!), ryger hensynet som regel!

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
@PeMa. Syntes ikke man kan sammenligne biler med rygning. Transport er en nødvendighed for at holde systemet igang, det er rygning ikke, ej heller alkohol, tværtimod (jo lige her i huset, var der ingen alkoholikere havde min kone ingen arbejde).
Heste er sku for langsomme (men rigtig mange heste ryger ikke, og det er jo en god ting).
Men enig, jeg syntes man skulle have et antal fri km. pr år, svarende til afstanden til sin arbejdsplads, og alt ud over det skulle boones med x antal kroner. Så skal dem der kører meget unødigt betale meget, og måske man så tog cyklen ned for at hente søndagskagen (bor ud til en vej med 12.000-17.000 biler i døgnet, samt en bagerforretning).
Men ud over det er det der irriterer mig mest med rygere, nok mest de 30% af dem, der ødelægger det for de 70%, der er hensynsfulde.

PS. Læste lige i weekenden om astma endelig er på retur biggrin , hvordan kan det mon være.

PPS. I øvrigt syntes jeg at rygere er hyggeligere at være sammen med end ikke rygere, de lugter bare så grimt.

PPPS. Vi skal være gode ved vores rygere, vi har dem jo ikke så længe.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Annonce
Plus de betaler en masse i afgifter for deres nydelse, som vi andre slipper for.

Mvh. Carsten
Nu bruges der flere penge på følgesygdomme som følge af rygning på de danske sygehuse, end de der rygere leverer i afgifter (har jeg læst for nogle år siden). Så hvad er det lige for nogle penge vi ikke rygere slipper for.
PS. er også af den mening at sportsfolk også skal have en tillægsforsikring for at dyrke sport. Hvorfor skal mine skattekroner bruges til at behandle fjollerier fra en eller anden skibakke i alperne.

Men jeg vil fandme ikke betale, fordi jeg kommer til at save hele armen af ved en ulykke med rundsaven, når jeg laver-det-selv biggrin

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Ok, jeg vidste ikke at der "ryger" så mange kroner på det grundlag :lol:.

Pas nu på med rundsaven, det er begrænset hvor meget Lav-Det-Selv man kan med en arm biggrin

Mvh. Carsten
Se nu har jeg fulgt diskussionen og kan derfor ikke lada være med at give mit besyv med.
Jeg er gift med en mand som mangler 1/3 del af sin lunge kapacitet.
Det betyder at når han går 5 km. i timen så svarer det til at vi andre løber 15 km i timen.
Så for ham har en ryge politik stor betydning, da røg fra 1 cigaret for ham svarer til 3.
Vi er da også enormt glade for Rødovre storcenter som for et par år siden blev gjort total røgfrie.
Men der skal være plads til alle, derfor er det også et spørgsmål om respekt fra begge parters side. Desværre opfatter mange rygerer, ikke rygerer som ikke kan tåle røgen som værende hysteriske ( Har vi såment også været ude for i familien - den del ser vi ikke mere)
Så mit forslag er at man indfører noget lignende Norske tilstande hvor man på resturationer har rygerum og lig. På arbejdspladserne så må det være muligt for rygerne at gå uden for når de skal ryge.
Men en løsning som den Brøndby kommune har indført mener jeg er at skyde gråspurve med spred hagl, idet det aldrig kan være arbejdspladsen vedkommende om folk ryger eller ej i deres frokost pause ( som de selv betaler)

Venlig hilsen
Ida

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Til PeterR

Det kan godt være, at rygere koster mere på hospital end der kommer hjem i afgifter, men mon ikke man så glemmer, at rygere jo normalt kun får pension i få år om overhovedet smile

Nedgangen i astma mener jeg at have læst skyldes dels partikelfiltre på kraft/varmeværker, busser og vistnok nogle lastbiler og dels katalysator på personbiler. Foranstående er skyld i væsentlig mere luftforurening end tobakken.

I øvrigt kan jeg ikke selv fordrage ligegyldige rygere, der puster røg i hovedet på mig, eller lader en cigaret ligge og brænde i et askebæger, så her er selv rygere irriteret, og det irritere mig også at se forældre til spædbarn sidde og smøge den lige ved siden af babyen.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis