Rygepolitik

Afstemning om Brøndby Kommunes ny rygeforbud. Det er ikke et spørgsmål om man er ryger eller ej, men om man finder det korrekt at man politisk bestemmer noget sådant.

Mvh. JørgenE
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ryger, men...

Det kan ikke være rigtigt, at Brøndby kan fyre sine rygere.

Det er derimod, efter min mening, OK IKKE at ansætte rygere.

Hvis vi her i DK får amerikanske tilstande, (sagsanlæg ved den mindste givne anledning), er det ikke klogt at have rygere ansat, da mange genvordigheder forstærkes af rygning.
Som eksempel kan jeg nævne, at ingen amerikanske svineproducenter ansætter rygere, da de frygter at skulle betale kæmpe erstatninger senere pga de ansattes eventuelle fremtidige luftvejslidelser.

Røg til side, døden skal jo have en årsag :twisted: :evil:

Mvh.
bodker

Det var nu en afstemning jeg lavede, men den virker åbenbart ikke.

Men vi er meget enige. Jeg er selv ryger, men er også parat til at gå i rygerum eller udenfor i arbejdstid. I fritid kniber det lidt mere. Men en emhætte er ok - dog er jeg blevet for gammel til jeg gider at stå i sne udenfor, for så bliver jeg væk, men det har aldrig været noget problem, da vi tager hensyn til hinanden - og sådan skal det være. Rygerne har domineret i mange år, nu går det lidt for meget den anden vej, men lad os dog finde et kompromis, vi begge kan leve med. Jeg accepterer også rygefri overvægtige personer der lugter, eller damer der pladrer parfume over sig, som jeg kan være allergisk overfor - vi skal vel finde os til rette allesammen.

Så jeg giver dig helt ret - det er ok ikke at ansætte rygere, men at fyre dem er uanstændigt, hvis ikke de selv er blevet enige på arbejdspladsen om en dansk metode, og det må være noget med at give og tage - ingen ikke-ryger kan vel have noget imod, at en ryger går et øjeblik.

Nogle firmaer tror, at rygere stjæler 7 min. hver gang de skal ryge - det er muligt, men hvis man lige gider undersøge adgang til internet, tror jeg mange arbejdsgivere ville blive chokeret. Det andet er peanuts ved siden af.

Jf. besøgstal på LDS er størstedelen af brugerne på i arbejdstiden - som arbejdsgiver var jeg lidt chokeret - det er inden fyraften, man bruger op til flere timer på siden.......

Der er måske nogle af vores brugere der er irriteret over, at rygeren bruger et par minutter til en smøg - så bare lige for at ikke man bliver for moralsk. Hvornår var du sidst på internet i arbejdstid, som ikke havde med arbejde at gøre - mail, www osv, og hvad med at ringe privat? Når nogle mener man skal udmåle tiden, bør vel hele tiden måles, men jeg ved godt jeg er i angrebsposition nu, og det var ikke meningen - kun at jeg blev overrasket over LDS-statistik, og det chokerede mig ærlig talt.

Mvh. JørgenE
Jeg er selv ikke ryger og har det meget dårligt med røg. Jeg synes det er ok hvis man skal ud af matriklen for at ryge hvis man fx er ansat i en børnehave. Og så er den nemmeste løsning vel at lave ens regler i hele "virksomheden" (kommunen)
Det er et problem for mig med røg mange steder, i fritiden må og kan jeg selv takle det men på arbejdspladsen er det svært. Og tros rygerum mm. synes jag ALTID der lige er en der går igennem med en smøg eller får den tændt inden man er i rygerummet, fx grundet lån af lighter eller tobak.
Jeg synes det er både iorden og modigt at Brønby

Peter
jamen nu er vi stort set ved at være tilbage tilbage til 1920ernes forbud i amerika mod spiritus - hvad skete??
For mig er det nok mere tolerance og ikke tolerance over for at vi er forskellige. Nogle dyrker egotrippet (både rygere og ikke rygere) og andre prøver at få det til at gå, ved at give og tage.

Nogle har det dårligt med skarp parfume og andre overfor visse typer sæbepulver - skal vi forbyde det også. Eller hvad med græspollen, som jo generer mange, mange mennesker voldsomt i vores gode sommer? Skal vi ikke bare forbyde græs i det hele taget.

Mit bud er, at de næste der bliver forbudt, er overvægtige mennesker. Ikke at Brøndby's borgmester vil forbyde det smile, men er det rimeligt, at når min kone og jeg, der har bestilt et flysæde hver, skal aflevere ½ af det ene til en fed person, som slet ikke kan være på eet sæde? Ja, vi fandt ud af det, for han var ligeså ked af det som os, da vi skulle flyve i 12 timer( men vi fandt dog ud af det med besvær), men det må da være en sag at tage fat på. Bare stil jer op ved fastfood-stederne der er mange unge allerede overvægtige.

Jeg har svært ved at forlige mig over, at vi ikke skulle være tolerente overfor hinanden, og da jeg er ryger, prøver jeg sandeligt også at være det, men det irriterer mig i mit eget hjem, at stå ude ved emhætten for at få en smøg, og så kommer gæsten ud med sit barn, som er grunden til det, ud for at sludre - så virker det helt meningsløst, og mere som en princip- eller modesag. Eller når en der absolut ikke tåler røg, nyder at gå på bar med masser af røg, for at nyde en øl uden at det generer, så har jeg også svært ved at forstå logikken.

På hospitalerne har de rygerum - nogle steder, men sørger for at her er der ikke fjernbetjening til tv - mens der er det nyeste nye i ikke-rygerrummet som også er større og velholdt. Sjovt nok er der der flest - også ikke rygere - i rygerummet, fordi vi har det smaddersjovt og kan snakke sammen, så gad vide om en del ikke-rygere er en flok sure mennesker der kun tænker på helbred og ikke nyder livet? - IKKE at rygning giver et bedre liv, men mange rygere har vel taget stilling, og kigger så heller ikke så meget på lidt usundt af det andet.

Uden skelen til røg, som jeg selv gerne ville kvitte - er livet ikke et spørgsmål om længde men om summen af indhold, glæder og nydelse.

Mvh. JørgenE
Annonce
Jørgen skrev:
"Uden skelen til røg, som jeg selv gerne ville kvitte - er livet ikke et spørgsmål om længde men om summen af indhold, glæder og nydelse."

Fortæl det til den 49 årige mand der har fået lungekræft og formentlig ikke oplever sin 50 års fødselsdag. Eller til den 60 årige med rygerlunger, der der har fået børnebørn og ikke har luft til at lege med dem, og kun kan siddde i en stol og hoste og hakke slim op mellem sine skiftevis medicin og tobaks inhalationer.

Rygere har utrolig mange dårlige undskyldninger for at fortsætte deres uvane. Det er ikke min opfattelse, at de generelt har gjort sig klart, hvad omkostningen kan blive for dem. De er på sammen måde som narkomanen dybt afhængige, både fysisk og psykisk. "Trøsten" er så at der også er andre (svært overvægtige o.l.) der også opfører sig dumt helbredsmæssigt.

I virkeligheden er det synd for rygerne, at de netop er rygere. Defor mener jeg heller ikke at de skal jages. Lad dem beholde deres rygerum. Jeg synes at Brøndby kommune overdriver. Men selve tanken at den kræftfremkaldende røg ikke skal spredes i det offentlige fællesrum synes jeg er god, men ligefrem jage rygerne ud af matriklen for at ryge, det er overdrevet.

mvh Anders
Lav lav-det-selv røgfrit. Så kan vi sige at vi er det første forum i verden der er røgfrit smile .

Jeg har selv 2 børn i vuggestue, jeg bryder mig heller ikke om tanken om at der ryges på matriklen. Som arbejdende på et sygehus med 800 ansatte, kan jeg sige at jeg ser frem til 1-4-2004 hvor hele arbejdspladsen skal være røgfri. Detsværre må patienterne stadig ryge. Psykisk syge er ikke sådan lige at afvænne.

Ny mangler vi bare at resturanter og toge bliver røgfrie.
Et vagtværn ala. p-vagter ville også være godt, til lige at smide en bøde på 510 kr. i hovedet på lovovertrædere. De kunne jo tjæne en del penge på eks. stationerne i danmark.

Er jeg helt hysterisk ?...

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Hej PeterR

JA
Ja!

Mvh. JørgenE
PeterR
Ja.

Sniffer  
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden