Pilleovns udfordring. Inspiration søges

Har en pilleovn med vandgris tilsluttet lidt kringlet som jeg ser det. Jeg kan ikke tegne så beskriver istedet.


Pilleovn med vandgris sender vandet i streng A.

Streng A deles i 3:
- A1, som går til shunt til gulvvarme i en sydvendt stue, som bliver meget varm nu solen er fremme igen. Styres med temp termostat og er sat til 40° fremløb til shunt (og 21 grader i rum)
- A2, som går til VVB som også har elpatron. Den er på 160L og indgang og udgang er i bunden af tanken hvor spiralen iøvrigt også er. Styres af cirkulationstermostat. Lukker for cirkulation ved 55°.
- A3, som går til shunt til gulvvarme og radiatorer i resterende hus. Samme som A1.

Pilleovnen stopper ved 60°, og tænder igen ved 50°. Kører denne cyklus 2 x daglig i tidsrummene 4-8 + 15-22. Sættes den højere (eks 65°), oplever vi ofte alarm pga vand temp. 

Udfordringen er disse:
- morgenbadet er sjældent rigtig varmt (og vvb er netop afkalket så det er ikke det, der driller) / løber hurtigt tør for varmt vand. Jeg mistænker vvb (metro therm 105c) med bundafgang til varmt vand for at være synderen.
- om eftermiddag/aftenen løber ovnen op i alarm pga 95° vand. Det er noget møg, fordi det dels stresser pænt vildt, dels er uforudsigeligt, når nu den burde lukke ned. Det virker som om at de piller, den bruger til at brænde ren, får temperaturen til at stige alt for meget. Dvs når den stopper, så blæser den luft ind for at afbrænde det, der er i skålen. Der løber den løbsk. For når det sker er huset varmt pga solen.
- pillerne “klumper” sammen under afbrændingsrens, så den ikke kan tænde dem op bagefter ved næste opstart. 

Løsninger der overvejes:
- akkutank (som kræver et isoleret skur i tilbygning til bryggers) med en 3 vejs ventil, som åbner når termperaturen i pilleovnen når over 60°. Hvordan det skal sættes op er jeg i tvivl om.
- solvarme. Har et 120k tilbud på vakuum solfangere med 500L akkutank og skift til vekselvarmer. Det burde kunne løse alle problemer, særligt hvis tanken hertil udvides.
- alternativt en varmeveksler, som dog også skal kunne håndtere el. 

Jeg er glad for pilleovnen bortset fra 3 ting:
- at dens beholder og plads i stuen gør, at jeg ikke kan fylde mere end 15 kg på af gangen (så ferie er træls).
- at jeg ikke kan få et varmt bad hver morgen.
- at min kone stresser over alarmen og hvis jeg ikke er hjemme til at løse det

Alle råd modtages. Spørg endeligt

Nå ja, der kører med to Wilza pumper, hvis indstilling jeg ikke har rodet med. Der er 2 bar tryk i anlægget ved max temp (og så drypper det fra ventilen). Ved normal drift ~1.5 som passer med at radiatorerne fornyes henover loftet.

Det frustrerer mig dog inderligt, at jeg ikke kan lure, hvorfor vores alarm går så ofte. Eneste mærkbare løsning har været at øge vvb temp, men det medfører jo øget kalk, og dén operation gider jeg ikke igen foreløbig.

Og akku tank tænkes alene fordi det må give ovnen mulighed for at tænde en gang og fyre i lang tid med mulighed for at den eksempelvis kun brænder mens vi er på arbejde eller lignende.

Vi gør den rent, den serviceres regelmæssigt. Og skorstensfejeren har lige været forbi. Det er faktisk blevet være efter han var forbi, men det kan skyldes den øgede sol og ikke være korreleret til ham.

Sorry det blev langt. 
Har en pilleovn med vandgris tilsluttet lidt... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 14-03-2023 18:27:45

Mange af os med pillefyr har installeret 2- eller 3-vejs vvb-prioriterings motorventil, men om styringen på en pilleovn kan understøtte dette ved jeg ikke.

 Har du forslag til hvordan man finder ud af det før man køber sig fattig?

HrT skrev den 14-03-2023 18:37:35

Frank Chr. skrev den 14-03-2023 18:27:45

Mange af os med pillefyr har installeret 2- eller 3-vejs vvb-prioriterings motorventil, men om styringen på en pilleovn kan understøtte dette ved jeg ikke.

 Har du forslag til hvordan man finder ud af det før man køber sig fattig?

 Tænker du må gå menuerne i din styring igennem eller se om der evt. er ledig plads (i klemmerækken) på styreprintet.  Hvilken pilleovn har du?

Frank Chr. skrev den 14-03-2023 19:24:44

HrT skrev den 14-03-2023 18:37:35

Frank Chr. skrev den 14-03-2023 18:27:45

Mange af os med pillefyr har installeret 2- eller 3-vejs vvb-prioriterings motorventil, men om styringen på en pilleovn kan understøtte dette ved jeg ikke.

 Har du forslag til hvordan man finder ud af det før man køber sig fattig?

 Tænker du må gå menuerne i din styring igennem eller se om der evt. er ledig plads (i klemmerækken) på styreprintet.  Hvilken pilleovn har du?

 Har en ecotech ravelli hrv120. Så snart jeg kommer til styreprint, så er jeg pænt meget en nybegynder. Det kan også være en udfordring, at ovnen fysisk står i et andet rum væk fra bryggers. 

Så er jeg hjemme og kan tage billeder. Hvad vil hjælpe at få billeder af (kan ikke lige få det hele på et fordi noget skygger for andet).

Ift ind og ud til spiral:
- venstre side går ind i spiralen (klart varmest)
- højre gør ud af spiral (iskold pt) og har fjvr ventil monteret.

- inderst passer de på brugsvandet: rød = varmt vand ud og blå = koldt vand ind. 
HrT skrev den 15-03-2023 07:57:49

Frank Chr. skrev den 14-03-2023 19:24:44

HrT skrev den 14-03-2023 18:37:35

Frank Chr. skrev den 14-03-2023 18:27:45

Mange af os med pillefyr har installeret 2- eller 3-vejs vvb-prioriterings motorventil, men om styringen på en pilleovn kan understøtte dette ved jeg ikke.

 Har du forslag til hvordan man finder ud af det før man køber sig fattig?

 Tænker du må gå menuerne i din styring igennem eller se om der evt. er ledig plads (i klemmerækken) på styreprintet.  Hvilken pilleovn har du?

 Har en ecotech ravelli hrv120. Så snart jeg kommer til styreprint, så er jeg pænt meget en nybegynder. Det kan også være en udfordring, at ovnen fysisk står i et andet rum væk fra bryggers. 

 Denne model her https://ecoteck.dk/files/dokumenter/manualer/2001_76-bruger-og-vedligeholdelsesmanuals.pdf 

Annonce
Frank Chr. skrev den 15-03-2023 09:29:57

HrT skrev den 15-03-2023 07:57:49

Frank Chr. skrev den 14-03-2023 19:24:44

HrT skrev den 14-03-2023 18:37:35

Frank Chr. skrev den 14-03-2023 18:27:45

Mange af os med pillefyr har installeret 2- eller 3-vejs vvb-prioriterings motorventil, men om styringen på en pilleovn kan understøtte dette ved jeg ikke.

 Har du forslag til hvordan man finder ud af det før man køber sig fattig?

 Tænker du må gå menuerne i din styring igennem eller se om der evt. er ledig plads (i klemmerækken) på styreprintet.  Hvilken pilleovn har du?

 Har en ecotech ravelli hrv120. Så snart jeg kommer til styreprint, så er jeg pænt meget en nybegynder. Det kan også være en udfordring, at ovnen fysisk står i et andet rum væk fra bryggers. 

 Denne model her https://ecoteck.dk/files/dokumenter/manualer/2001_76-bruger-og-vedligeholdelsesmanuals.pdf 

 Præcis, ja. 120hrv

Her billeder:

- pumpen ved vvb med fjvr term sat til 5. Pumpen har jeg ingen forstand på. Den står som billede 1 / 2.
- fjvr kommer ud til højre, dvs bund af spiral jfr billede 3 / 4.
- fyr går ind til venstre, altså top af spiral. Fyr til vvb går før fjvr term billede 2.

Umiddelbart er det set med mine uerfarne øjne forkert, at tilgang spiral sker højest, hvor vandet er varmest. Det burde være nederst, hvor det er koldest. Det blev også påpeget i denne tråd. Hvis det er korrekt kan det forklare, hvorfor der opleves så dårlig tilgang til varmt brugsvand i dagligdagen.

Hvis det er korrekt, er det dog også en større opgave at løse, da der som elmand påpegede ikke sidder unioner på koblingerne, så jeg er i tvivl om man kan gøre det efter stophanen og undgå tapning af systemet. hvis det er efter, burde det principielt (omend ikke kønt) kunne løses med flexslanger på kryds og tværs 
Citat " at tilgang spiral sker højest, hvor vandet er varmest. Det burde være nederst, hvor det er koldest." Nope - det varme brugsvand bør opvarmes fra oven af og ned med spiral (som jeg også har påpeget tidligere) i tråden), og ikke nedefra og op som ved en elpatron - så tilgang (A) er korrekt.  
Hvis du tænker dig at tilgang med det varme vand kommer nederst i spiralen så vil vandet jo begynde at afkøles der og derfor kun være lunken opefter. Når det kommer øverst vil det holde vandet varmt øverst først, og efterhånden som det øverste lag er opvarmet vil der ikke ske afkøling på den øverste del af spiral og den nederst kolde del opvarmes. 
Så fremløb på A er korrekt. 
Det er sikkert er galt er at din vvb afgiver varmen igen når pilleovn slukkes. Den virker som accu tank. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Frank Chr. skrev den 15-03-2023 11:37:20

Citat " at tilgang spiral sker højest, hvor vandet er varmest. Det burde være nederst, hvor det er koldest." Nope - det varme brugsvand bør opvarmes fra oven af og ned med spiral (som jeg også har påpeget tidligere) i tråden), og ikke nedefra og op som ved en elpatron - så tilgang (A) er korrekt.  

 Super. Tak - kunne ikke se dit indlæg mens jeg skrev, men godt at det er korrekt. 


Fandt muligvis en løsning / årsag. Fik talt med leverandøren af ovnen som ydede god fjernsupport (de har min serviceaftale for evigt nu - så flinke var de). Gik menuerne igennem og fandt - udover et par fejlindstillinger, som bør hjælpe - et par bekymringer i opsætningerne, som de vil kigge på ved næste service.

En avta kan så afhjælpe så varmt brugsvand kører uafhængig af varmt hus og vice versa. For det er super frusterende ikke at have varmt vand uafhængig af ovnen. 
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis