Pilleovns udfordring. Inspiration søges

Har en pilleovn med vandgris tilsluttet lidt kringlet som jeg ser det. Jeg kan ikke tegne så beskriver istedet.


Pilleovn med vandgris sender vandet i streng A.

Streng A deles i 3:
- A1, som går til shunt til gulvvarme i en sydvendt stue, som bliver meget varm nu solen er fremme igen. Styres med temp termostat og er sat til 40° fremløb til shunt (og 21 grader i rum)
- A2, som går til VVB som også har elpatron. Den er på 160L og indgang og udgang er i bunden af tanken hvor spiralen iøvrigt også er. Styres af cirkulationstermostat. Lukker for cirkulation ved 55°.
- A3, som går til shunt til gulvvarme og radiatorer i resterende hus. Samme som A1.

Pilleovnen stopper ved 60°, og tænder igen ved 50°. Kører denne cyklus 2 x daglig i tidsrummene 4-8 + 15-22. Sættes den højere (eks 65°), oplever vi ofte alarm pga vand temp. 

Udfordringen er disse:
- morgenbadet er sjældent rigtig varmt (og vvb er netop afkalket så det er ikke det, der driller) / løber hurtigt tør for varmt vand. Jeg mistænker vvb (metro therm 105c) med bundafgang til varmt vand for at være synderen.
- om eftermiddag/aftenen løber ovnen op i alarm pga 95° vand. Det er noget møg, fordi det dels stresser pænt vildt, dels er uforudsigeligt, når nu den burde lukke ned. Det virker som om at de piller, den bruger til at brænde ren, får temperaturen til at stige alt for meget. Dvs når den stopper, så blæser den luft ind for at afbrænde det, der er i skålen. Der løber den løbsk. For når det sker er huset varmt pga solen.
- pillerne “klumper” sammen under afbrændingsrens, så den ikke kan tænde dem op bagefter ved næste opstart. 

Løsninger der overvejes:
- akkutank (som kræver et isoleret skur i tilbygning til bryggers) med en 3 vejs ventil, som åbner når termperaturen i pilleovnen når over 60°. Hvordan det skal sættes op er jeg i tvivl om.
- solvarme. Har et 120k tilbud på vakuum solfangere med 500L akkutank og skift til vekselvarmer. Det burde kunne løse alle problemer, særligt hvis tanken hertil udvides.
- alternativt en varmeveksler, som dog også skal kunne håndtere el. 

Jeg er glad for pilleovnen bortset fra 3 ting:
- at dens beholder og plads i stuen gør, at jeg ikke kan fylde mere end 15 kg på af gangen (så ferie er træls).
- at jeg ikke kan få et varmt bad hver morgen.
- at min kone stresser over alarmen og hvis jeg ikke er hjemme til at løse det

Alle råd modtages. Spørg endeligt

Nå ja, der kører med to Wilza pumper, hvis indstilling jeg ikke har rodet med. Der er 2 bar tryk i anlægget ved max temp (og så drypper det fra ventilen). Ved normal drift ~1.5 som passer med at radiatorerne fornyes henover loftet.

Det frustrerer mig dog inderligt, at jeg ikke kan lure, hvorfor vores alarm går så ofte. Eneste mærkbare løsning har været at øge vvb temp, men det medfører jo øget kalk, og dén operation gider jeg ikke igen foreløbig.

Og akku tank tænkes alene fordi det må give ovnen mulighed for at tænde en gang og fyre i lang tid med mulighed for at den eksempelvis kun brænder mens vi er på arbejde eller lignende.

Vi gør den rent, den serviceres regelmæssigt. Og skorstensfejeren har lige været forbi. Det er faktisk blevet være efter han var forbi, men det kan skyldes den øgede sol og ikke være korreleret til ham.

Sorry det blev langt. 
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er du vel sikker på at rørene ikke er byttet rundt under varmtvandsbeholderen?
Inde i beholderen går de 2 af rørene direkte op til beholderens top. Det ene rør er “udløbsrøret” hvor det varme brugsvand tappes. Det andet rør er fremløbsrøret for det varme vand fra pilleovnen. Er der byttet om på rørforbindelserne vil du få dårlig udnyttelse af varmtvandsbeholderen.
Du har vel ikke noget der lukker for cirkulationen til varmtvandsbeholderen når pilleovnrm bliver for varm? Hvis pilleovnen ikke kan komme af med varmen vil den blive varm når træpillerne “rtvangsafbrændes”.

Søren O
Søren O skrev den 12-03-2023 14:25:35

Nu er du vel sikker på at rørene ikke er byttet rundt under varmtvandsbeholderen?

 Hvad mener du?


Umiddelbart fint i alle 4 ind og udgange. Men du må tænke på noget specifikt, siden du spørger?
Tilføjelse: fint = de følger manualen 
Søren O skrev den 12-03-2023 14:25:35

Nu er du vel sikker på at rørene ikke er byttet rundt under varmtvandsbeholderen?
Inde i beholderen går de 2 af rørene direkte op til beholderens top. Det ene rør er “udløbsrøret” hvor det varme brugsvand tappes. Det andet rør er fremløbsrøret for det varme vand fra pilleovnen. Er der byttet om på rørforbindelserne vil du få dårlig udnyttelse af varmtvandsbeholderen.
Du har vel ikke noget der lukker for cirkulationen til varmtvandsbeholderen når pilleovnrm bliver for varm? Hvis pilleovnen ikke kan komme af med varmen vil den blive varm når træpillerne “rtvangsafbrændes”.


Det er et super spørgsmål med de to rør. Hvordan måler jeg hvilket der løber frem og hvilket er tilbage?

Cirkulationen til vvb lukker når pilleovnen bliver for varm, dvs på 55, mens pilleovnens alarm går på 90, 30 grader efter sluk. Der er ~100l i pilleovn plus gris ifølge manual og dertil vand i centralanlæg og shunts til gulve. Kan afbrænding få den så meget op? For så må løsningen vel være at skrue pilleovnen ned til eks 50 og vvb til 60?
Du kan sikkert mærke hvilket rør der er fremløb til opvarmning af varmtvandsbeholderen. Det skal være mærkbart varmere end returløbet fra varmtvandsbeholderen.
Det er helt forkert at lukke af for varmen fra pillefyret, så jeg vil foreslå at ændre styringen til varmtvandsbeholderen, så der lukkes for cirkulationen når vandet fra pilleovnen kommer under f.eks. 45- 50o. Det sikrer at du ikke tømmer varmtvandsbeholderen for varmt vand hvis pilleovnen “går ud”. Du kan så justere temperaturen på pilleovnen lidt ned, så du ikke overskrider de 55o i temperatur på dit brugsvand.

Søren O
Annonce
Brugsvand i en VVB med spiral skal opvarmes fra oven af og ned, og det skal også tappes fra oven af. 
Søren O skrev den 12-03-2023 21:05:34

Du kan sikkert mærke hvilket rør der er fremløb til opvarmning af varmtvandsbeholderen. Det skal være mærkbart varmere end returløbet fra varmtvandsbeholderen.
Det er helt forkert at lukke af for varmen fra pillefyret, så jeg vil foreslå at ændre styringen til varmtvandsbeholderen, så der lukkes for cirkulationen når vandet fra pilleovnen kommer under f.eks. 45- 50o. Det sikrer at du ikke tømmer varmtvandsbeholderen for varmt vand hvis pilleovnen “går ud”. Du kan så justere temperaturen på pilleovnen lidt ned, så du ikke overskrider de 55o i temperatur på dit brugsvand.

 Det er ret præcist udfordringen: kan være nok så lunt i huset, men vvb er tømt og badet koldt. 


Pt har jeg en termostat der virker modsat, altså lukker over en temp. Det du foreslår er, at der først åbnes til vvb når vandet er over x grader. Så kan jeg justere pilleovnen til at slukke der, hvor afbrænding peaker på 55-60° (tænker at vandet daler et par grader på 5 meters rejse til vvb).

Ideen lyder tillokkende. Hvordan gør man det i praksis? Altså finder en termo modsat den eksisterende? (Det er vel en art trevejsventil?)
Frank Chr. skrev den 12-03-2023 21:05:46

Brugsvand i en VVB med spiral skal opvarmes fra oven af og ned, og det skal også tappes fra oven af. 

 Meget kan jeg, men ændre metros vandvarmere er mere end jeg kan 😅 deres spiral ligger nederst og opad. Og aftag i bunden dog måske med højt rør indeni


Det er en 605c 
Den termostat du nævner som lukker af til vvb må du lige se på. Måske er der 3 tilslutnings klemmer i den. Den fælles plus den ene der bruges nu som lukker for varme tilførsel ved høj temperatur. Hvis den anden bruges åbnes for varmetilførsel ved høj temperatur. 
Det tyder på at din vvb nu bruges som accutank. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I vandvarmeren er tilgangen til varmespiralen i varmespiralens top. Bliver der byttet om på tilslutningerne bliver beholderen mindre effektiv.
Det varme vand tappes fra beholderens top, selv om afgangen sidder i beholderens bund. Byttes tilslutningerne om, vil der ret hurtigt komme koldt vand ud af varmtvandshanen. Det er den “røde” afgang der skal tappes varmt vand.
Hvis der ikke er den ekstra tilslutning på termostaten i vandvarmeren som elmand beskriver, skal du blot have et “hjælperelæ” monteret så du får “det rigtige signal”.

Søren O
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis