Lukke for vand vvb

Jeg kan ikke lure, hvordan jeg lukker for det varme vand ud af min vvb - og om det er nødvendigt?

Koldt ind lukkes på hovedbanen. Varmt ud er vel ligegyldigt når den er tømt og der ikke er koldt ind?

Og stophanerne til centralvarmeanlægget sikrer vel så, at det ikke også skal tømmes (med risiko for luft i gulvvarmeslangerne). Dvs jeg kan lukke for tilgang til vvb fra central varme og lukke for temp termostaten (som vel skal skrues helt op på højeste temp for at lukke, eller måske der er en kontraventil i en sådan?)

Bør jeg i samme omgang gøre noget ved ir på rør?

Årsag: vil tømme og rengøre beholderen. Den kan ikke lave varmt vand hurtigt nok, hvilket - bedømt på netop renset quuoker - utvivlsomt skyldes kalk. Gør jeg det selv, er det næsten gratis. Går det galt, koster det 14k for ny beholder og tilslutning. Prof rens koster 4-5k. Den er >10 år gammel allerede. 
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du fortæller ikke noget om hvilket fabrikat beholder du har og viser ikke billede af andet end “ir”. For at tilslutte brugsvandet lovligt til varmtvandsbeholderen, skal der være afspærings-, kontra-, sikkerheds- og aftabningsventil ved tilgangen til beholderen.
Når du vil rense beholderen skal der lukkes for vandtilførslen ved beholderen, vandet skal tappes af og inspektionsdæklet skal afmonteres.
Du skal ikke tømne noget radiatorvand af, da det er adskilte kredse. Kan du lukke for cirkulationen af radiatorvandet vil det være en fordel.

Søren O
Søren O skrev den 23-02-2023 13:00:41

Du fortæller ikke noget om hvilket fabrikat beholder du har og viser ikke billede af andet end “ir”. For at tilslutte brugsvandet lovligt til varmtvandsbeholderen, skal der være afspærings-, kontra-, sikkerheds- og aftabningsventil ved tilgangen til beholderen.
Når du vil rense beholderen skal der lukkes for vandtilførslen ved beholderen, vandet skal tappes af og inspektionsdæklet skal afmonteres.
Du skal ikke tømne noget radiatorvand af, da det er adskilte kredse. Kan du lukke for cirkulationen af radiatorvandet vil det være en fordel.

 Kunne ikke få et godt billede 😅 det er en metro 605c med 2 spiraler og 160 liter 

Jeg kan ikke se nogen afspærringsventil på tilgangen til varmtvandsbeholderen (røret bagerst der går op til den blå markering på beholderens underside). Findes der ingen aftapningsmulighed, så kan du efter at have lukket for vandet “ved hovedhanen) adskille den fleksible “metalslange “ som ses lige ved gulvspanden. For at få tilført luft til beholderen skal du åbne for en varmtvandshane.
At lukke for cirkulationen af radiatorvandet er meget enkelt. Du skruer blot returtermostaten ned på minimum.
Jeg tror dog ikke du kan få adgang til beholderen uden at afmontere røret med manometret under beholderen, så det kræver også at du tager trykket af radiatorkredsen.
Hvis der er en VVS-erer der har tilsluttet beholderen har han ikke haft en heldig dag:
1. Hvis der ikke er monteret afspærrings- kontra- og sikkerhedsventil er det klart ulovligt.
2. At der er direkte forbindelse mellem koldt vand og radiatorkredsen blot atskilt af en ballofixventil er klart ulovlig.
3. At montere udstyr under beholderen der hindrer servicearbejde (og inspektion) i beholderen er ikke i orden.
4. Der er ikke monteret unioner direkte på beholderen, så eventuel udskiftning af beholderen bliver væsentligt mere omstændig.


Søren O
Du skal endelig huske at slukke for strømmen til vvb også. Det ser lidt forkert ud at der ikke sidder en sikkerhedsventil på det kolde tilgangs rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 23-02-2023 14:50:04

Jeg kan ikke se nogen afspærringsventil på tilgangen til varmtvandsbeholderen (røret bagerst der går op til den blå markering på beholderens underside). Findes der ingen aftapningsmulighed, så kan du efter at have lukket for vandet “ved hovedhanen) adskille den fleksible “metalslange “ som ses lige ved gulvspanden. For at få tilført luft til beholderen skal du åbne for en varmtvandshane.
At lukke for cirkulationen af radiatorvandet er meget enkelt. Du skruer blot returtermostaten ned på minimum.
Jeg tror dog ikke du kan få adgang til beholderen uden at afmontere røret med manometret under beholderen, så det kræver også at du tager trykket af radiatorkredsen.
Hvis der er en VVS-erer der har tilsluttet beholderen har han ikke haft en heldig dag:
1. Hvis der ikke er monteret afspærrings- kontra- og sikkerhedsventil er det klart ulovligt.
2. At der er direkte forbindelse mellem koldt vand og radiatorkredsen blot atskilt af en ballofixventil er klart ulovlig.
3. At montere udstyr under beholderen der hindrer servicearbejde (og inspektion) i beholderen er ikke i orden.
4. Der er ikke monteret unioner direkte på beholderen, så eventuel udskiftning af beholderen bliver væsentligt mere omstændig.

 Tak!


Der sidder - i den anden ende af rummet - en hane før sikkerhedsventilen. Så der kan jeg lukke for vandet. Men ja, det er noget trælst noget.

Manometeret er håndspændt, så anledningen giver mulighed for at spænde det tæt. For det skal rigtigt nok væk for at få flangen ud.

Der er - rigtig nok - kun en balofix mellem drikkevand og brugsvand, omend jeg mener, der sidder en kontraventil før tilgangsrøret i den anden ende af rummet. Det må jeg tjekke.

Spørgsmål:
- hvis jeg tager trykket af radiatorkredsen, risikerer jeg så luft - og dermed problemer - i kredsen?
- jeg overvejer også blot at skifte beholderen. Så kan man vel få drejet rør mv så den kan services, og samtidigt smide kontraventil mellem drikke og brugsvand hvis en sådan ikke eksisterer? (Filteret er min tilføjelse til kalkfrit kaffevand).

(strøm kobles helt fra. Der er el patron i den plus et stik der risikerer sprøjt omend det er udendørsstik. Vand plus el er no go i mine øjne).
Annonce
Ingen kontraventil :(
Der må ikke monteres permanent forbindelse til efterfyldning af ”radiatoranlæg”. Der skal bruges slange mellem ventil på varmeanlæg og ventil på brugsvandsledning. Rigtig mange steder er der monteret en “hvid slange” mellem de 2 ventiler. Selv om begge ventiler er lukket, er det ikke lovligt at have slangen tilsluttet i begge ender, selv om der er monteret kontraventil.

Søren O
Søren O skrev den 23-02-2023 15:35:34

Der må ikke monteres permanent forbindelse til efterfyldning af ”radiatoranlæg”. Der skal bruges slange mellem ventil på varmeanlæg og ventil på brugsvandsledning. Rigtig mange steder er der monteret en “hvid slange” mellem de 2 ventiler. Selv om begge ventiler er lukket, er det ikke lovligt at have slangen tilsluttet i begge ender, selv om der er monteret kontraventil.

 Wow! Hvis jeg får trykmåler strengen drejet 90° ned og monteret med en slangetilslutning med stopventil før. Og samtidigt tilslutter en slange med ventil der, hvor de idag er monteret sammen, så er det lovligt, fordi der ikke er direkte kontakt mulighed?

Jeg har også spurgt en vvs nu om tilbud. Så ved jeg, hvad jeg er oppe imod 
Udmærket ide at dreje trykmålerstrengen 90o og montere ekstra ventil. Så bestemmer du selv om slangen skal være permanent monteret. Er den afmonteret i den ene ende er det helt lovligt.
Når du går igang med opgaven kan du sikkert nøjes med at lukke for afspærringsventilen med det røde håndgreb og skrue ned for returtermostaten under varmtvandsbeholderen. Er det ikke helt tæt når du tager trykket af varmespiralen i beholderen kan du lige tage det meste af trykket af radiatorkredsen.
Når du igen skal fylde vand på varmespiralen i varmtvandsbeholderen, skal du blot åbne for den udluftningsventil, der sidder under beholderen i venstre side, og åbne for brugsvandsslangen. Udluftningsventilen er tilsluttet i toppen af varmespiralen. Der vil stå noget vand i rørforbindelsen til varmespiralen, så der vil komme vand før der kommer luft, når du lufter ud. Derefter åbnes for afspæringsventilen med det røde håndgreb og returtermostaten.

Søren O
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis