Lukke for vand vvb

Jeg kan ikke lure, hvordan jeg lukker for det varme vand ud af min vvb - og om det er nødvendigt?

Koldt ind lukkes på hovedbanen. Varmt ud er vel ligegyldigt når den er tømt og der ikke er koldt ind?

Og stophanerne til centralvarmeanlægget sikrer vel så, at det ikke også skal tømmes (med risiko for luft i gulvvarmeslangerne). Dvs jeg kan lukke for tilgang til vvb fra central varme og lukke for temp termostaten (som vel skal skrues helt op på højeste temp for at lukke, eller måske der er en kontraventil i en sådan?)

Bør jeg i samme omgang gøre noget ved ir på rør?

Årsag: vil tømme og rengøre beholderen. Den kan ikke lave varmt vand hurtigt nok, hvilket - bedømt på netop renset quuoker - utvivlsomt skyldes kalk. Gør jeg det selv, er det næsten gratis. Går det galt, koster det 14k for ny beholder og tilslutning. Prof rens koster 4-5k. Den er >10 år gammel allerede. 
Jeg kan ikke lure, hvordan jeg lukker for det... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 23-02-2023 17:12:14

Udmærket ide at dreje trykmålerstrengen 90o og montere ekstra ventil. Så bestemmer du selv om slangen skal være permanent monteret. Er den afmonteret i den ene ende er det helt lovligt.
Når du går igang med opgaven kan du sikkert nøjes med at lukke for afspærringsventilen med det røde håndgreb og skrue ned for returtermostaten under varmtvandsbeholderen. Er det ikke helt tæt når du tager trykket af varmespiralen i beholderen kan du lige tage det meste af trykket af radiatorkredsen.
Når du igen skal fylde vand på varmespiralen i varmtvandsbeholderen, skal du blot åbne for den udluftningsventil, der sidder under beholderen i venstre side, og åbne for brugsvandsslangen. Udluftningsventilen er tilsluttet i toppen af varmespiralen. Der vil stå noget vand i rørforbindelsen til varmespiralen, så der vil komme vand før der kommer luft, når du lufter ud. Derefter åbnes for afspæringsventilen med det røde håndgreb og returtermostaten.

 Lyder som om du har prøvet det før - tak!


Mit håb er, at det er tilstrækkeligt at rense for bundfalden kalk. Oplever at varmt vand ikke dannes tilstrækkelig hurtigt. Har lige renset en quooker, og der lå der en-to tennisbolde i ren kalk-strimler. Er det urealistik at formode, at en mekanisk rensning uden kemi er nok til at rense vvb?


Vvs’erens råd var at skifte vvb, når en nu koster 8-9k. For han mente, at det ville koste mig det samme til ham, om han rensede eller skiftede. Og at han ikke synes en 10-12 år gammel vvb var det værd. Synes det lød godt  

Du skal ikke forvente at din varmtvandsbeholder kan nøjes med en mekanisk rensning. Kalken sidder normalt på den spiral, der opvarmer vandet ved hjælp af centralvarmen. Kalken bundfældes ikke i din vandvarmer.
Da du har centralvarme, kunne du spørge din VVS'er om det var en mulighed med en varmeveksler i stedet for varmtvandsbeholder.. Du behøver heller ikke at vælge en beholder med mulighed for elopvarmning. Det kunne mindske prisen på en ny.

fase
10-12 år for en varmtvandsbeholder synes jeg ikke er voldsomt. Vores Metro er nu ca. 35 år gammel, og har fået anoden udskiftet for max. 5 år siden. Levetiden er dog afhængig af vandkvaliteten i det område du bor i. Jeg ved ikke hvilke “grundstoffer” der er hård ved beholderen. Det er dog vigtigt at anoden er i orden for at kunne beskytte beholderen. Jeg vil tro at anoden i din (relativt nye) beholder kan kontrolleres med et ohmmeter - det kan du sikkert se under inspektionsdækslet.
Hvor varmt er ”radiatorvandet” der varmer beholderen op?

 

Søren O
Søren O skrev den 23-02-2023 19:27:14

10-12 år for en varmtvandsbeholder synes jeg ikke er voldsomt. Vores Metro er nu ca. 35 år gammel, og har fået anoden udskiftet for max. 5 år siden. Levetiden er dog afhængig af vandkvaliteten i det område du bor i. Jeg ved ikke hvilke “grundstoffer” der er hård ved beholderen. Det er dog vigtigt at anoden er i orden for at kunne beskytte beholderen. Jeg vil tro at anoden i din (relativt nye) beholder kan kontrolleres med et ohmmeter - det kan du sikkert se under inspektionsdækslet.
Hvor varmt er ”radiatorvandet” der varmer beholderen op?

 

Jeg har købt et multimeter for at kunne måle præcis det. Radiatorvandet har været ukendt. Vi er nyere i boligen, men vi har kørt med 60° før vi skruede ned til 55°. Mindes den stod højere da vi flyttede ind. Så der ER kalk i den. Det mærker jeg blandt andet ved, at den er seriøst langsom med at varme vand. 


Og jeg ved, at jeg har haft den for højt et par dage, indtil jeg forstod termostaten korrekt, desværre. 
S. Fabrin skrev den 23-02-2023 19:20:33

Du skal ikke forvente at din varmtvandsbeholder kan nøjes med en mekanisk rensning. Kalken sidder normalt på den spiral, der opvarmer vandet ved hjælp af centralvarmen. Kalken bundfældes ikke i din vandvarmer.
Da du har centralvarme, kunne du spørge din VVS'er om det var en mulighed med en varmeveksler i stedet for varmtvandsbeholder.. Du behøver heller ikke at vælge en beholder med mulighed for elopvarmning. Det kunne mindske prisen på en ny.

 De vvsere jeg har spurgt, har alle afvist at afsyre. Som en af dem sagde, så havde han aldrig gjort det for private med succes, fordi det nærmest var billigere at skifte vvb. Jeg kan ikke lure, hvordan man skulle kunne afsyre den selv, når vandet jo skal “op i den”🤔


Jeg har el varme og pilleovn med vandgris. Jeg vil gerne have mulighed for ikke at tænde en ovn midt om sommeren. Mest fordi man om sommeren ofte er mere spontan med et bad og slipper for en varm ovn midt i en hedebølge 😅
Annonce
Nå ja, han sagde, at de ville banke kalken løs med en gummihammer istedet for syre.

I vores quooker var al kalken bundfældet. Er det anderledes med el spiral, eller er quuoker lidt speciel?
Ved ikke om det er lavet om, men “gamle” Metro el-vandvarmere bestod blot af en stav som var “stukket op” i et rør i flangen til beholderen. Når du afmonterer flangen, følger hele el-delen med ud, Så du kan afsyre i en stor spand. Selve varmespiralen til radiatorvand er fastmonteret i beholderen. Er det begge opvarmningsformer der er langsomme?

Søren O
Søren O skrev den 23-02-2023 21:50:24

Ved ikke om det er lavet om, men “gamle” Metro el-vandvarmere bestod blot af en stav som var “stukket op” i et rør i flangen til beholderen. Når du afmonterer flangen, følger hele el-delen med ud, Så du kan afsyre i en stor spand. Selve varmespiralen til radiatorvand er fastmonteret i beholderen. Er det begge opvarmningsformer der er langsomme?

 Nej, kun varmespiralen fra ovnen. El patronen har vi ikke testet men metro siger selv, at den ikke påvirkes af kalk som varme spiralen 

Det drejer sig ikke om at dreje trykmåler røret. 
Du har en slange fra koldvansrøret og op til et T stykke, og derfra går det ind i varme kredsen kun adskilt af en balofix vandhane. 
Hvis du lukker ovre ved koldvands røret åbner balofix så får du billigere kaffe  
Imellem slange tilslutning og op imod den blå ring på VVB mener jeg at kunne se en kontra ventil. Denne burde erstattes af en kombineret kontra og sikkerhedsventil. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Update: nu er det fikset.

Lukkede for cirkulation + varmt vand til spiral + koldt vand til tank + åbnede luft-ventilen.

Dernæst tømte jeg via overtryksventilen. Det tømte meget, meget lidt. Så fik jeg monteret alt på en måde, der gav plads til at komme til (eller rettere 95% korrekt. Hvorfor mangler jeg altid én ting, når jeg er igang? 🤷‍♂️). 

Afmonterede strøm-ledninger (strømmen var slukket allerede inden jeg gik i gang, naturligvis) og alt andet.

Så fjernede jeg el spiral. Åbnede alle møtrikker - og så startede kampen ellers. Først kom der 70-100 liter vand iblandet kalk ud. Det var… spændende, mildt sagt. Men et par spande og et børnebadekar hjalp en del.

Efter hård kamp og umindelig meget banken med gummihammer (og en rigtig hammer til sidst) fik jeg flangen ud. Der kom knytnæve-store kalksten med ud. Fik fjernet alt kalk med håndkraft + klude. Så meget at den føltes blank bagefter. Samlede det hele igen og har fyret op for alt.

Status er ingen utætheder, men for tidligt at vurdere om der er varmt vand.

Hvad vil jeg gøre anderledes næste gang?

- handsker. Absolut handsker. Kalk ætser åbenbart og kalksten er skarpt.
- flere dele. Eller en klarere plan. Når man først sidder der, så finder man ud af, at den der del bedre kunne sidde et andet sted.
- bedre værktøj. Jeg mangler en længere forlænger til min skraldenøgle og så et sæt fastnøgle, som kan vinkles.
- et assorteret bolt sæt. En mindre bolt knækkede (!), men heldigvis var det standard Ikea størrelse 🤣

Nu vil jeg fejre, at jeg sparede 3-4000kr på vvser i denne omgang 🎊
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis