Lukke for vand vvb

Jeg kan ikke lure, hvordan jeg lukker for det varme vand ud af min vvb - og om det er nødvendigt?

Koldt ind lukkes på hovedbanen. Varmt ud er vel ligegyldigt når den er tømt og der ikke er koldt ind?

Og stophanerne til centralvarmeanlægget sikrer vel så, at det ikke også skal tømmes (med risiko for luft i gulvvarmeslangerne). Dvs jeg kan lukke for tilgang til vvb fra central varme og lukke for temp termostaten (som vel skal skrues helt op på højeste temp for at lukke, eller måske der er en kontraventil i en sådan?)

Bør jeg i samme omgang gøre noget ved ir på rør?

Årsag: vil tømme og rengøre beholderen. Den kan ikke lave varmt vand hurtigt nok, hvilket - bedømt på netop renset quuoker - utvivlsomt skyldes kalk. Gør jeg det selv, er det næsten gratis. Går det galt, koster det 14k for ny beholder og tilslutning. Prof rens koster 4-5k. Den er >10 år gammel allerede. 
Jeg kan ikke lure, hvordan jeg lukker for det... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der skal nogen gange tålmodighed til for at få vandet til at løbe ud på kontrolleret måde. Nogen folk bruger endda trykluft forsigtig for at få vandet ud. Så kunne du have undgået de 0-100 l vand.
Men det er stadig en bøvl få alt slam og kalk ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-03-2023 22:30:24

Ja der skal nogen gange tålmodighed til for at få vandet til at løbe ud på kontrolleret måde. Nogen folk bruger endda trykluft forsigtig for at få vandet ud. Så kunne du have undgået de 0-100 l vand.
Men det er stadig en bøvl få alt slam og kalk ud. 

 Det overraskede mig hvor meget kalk der var og hvor store stykkerne var. Der var nok 10-15 kg vil jeg tro. Men  nu bliver det spændende om det virker bedre 

Jeg har tømt nogle elvand-varmere når der skulle skiftes varmelegeme. Så det overrasker mig ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hm. Problem. Min temp måler virker tilsyneladende ikke. Ikke et vildt problem pt, men træls når jeg skal bruge el varme. Hvordan fejlsøger man det?
Viste 5 grader. Men der var varmt vand til et bad. Jeg mener at have proppet den så langt op som muligt (alså føleren) som sidder inde i et rør (så ikke i direkte kontakt med vandet). 
Annonce
Jeg er ret sikker på at der sidder separat føler for temperatur måler og for el vandvarmer del.
Du kan jo prøve at skrue på termostaten til el vandvarmer. Et eller andet sted vil du kunne høre et lille klik, og det klik kan så gentages ved at skrue op/ned omkring dette punkt. Hvis det ligger oppe i 75 - 90 % af skala på knappen, så virker el vandvarmer termostat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-03-2023 19:07:46

Jeg er ret sikker på at der sidder separat føler for temperatur måler og for el vandvarmer del.
Du kan jo prøve at skrue på termostaten til el vandvarmer. Et eller andet sted vil du kunne høre et lille klik, og det klik kan så gentages ved at skrue op/ned omkring dette punkt. Hvis det ligger oppe i 75 - 90 % af skala på knappen, så virker el vandvarmer termostat.

 Kan se på manualen at der er hhv en overkognings og en temperaturmåler som kapilærrør. Jeg kan dog ikke de forskellen mellem disse og de skal placeres hhv højest og lavest i den tomme flange. 

Jeg tror ikke der er seperat temp for el, blot at den ingen funktion har uden el. Temp via pilleovn med snegl styres af cirkulationstermostat. Men jeg kan høre det klik, man også kan høre på en normal ovn, når jeg rammer temp. Men det er den, der virker til at være helt off. Der var rigeligt varmt vand i badet men intet ifølge vvb 
Så længe du sørger for at anoden er i orden, er det begrænset hvor meget ekstra tæring der vil være.

Søren O
Søren O skrev den 05-03-2023 19:59:04

Så længe du sørger for at anoden er i orden, er det begrænset hvor meget ekstra tæring der vil være.

 Skiftede anoden selvom det egentlig så fin nok ud, men syntes flangen var absurd svær at få ud (givetvis de mange kg kalkstens skyld), at jeg hellere skiftede nu, end gennemgå samme tur senere hen. Mangler kun at montere kontraventilen på til vand (manglede en gevindomløber desværre) samt vinkel plus slange på overtryksventil (så spanden kan stå placeret bedre - afløbet er alt for langt væk pt). 


Cirkulation står iøvrigt til 55 grader og ovnens max til 65 (vi har haft udfordringer med at den løber løbsk hvis højere og tændt længere tid, nok fordi alle shunts osv ikke kan lukke så varmt vand ind). Det burde forebygge kalken. 


Det er lidt besværligt at tjekke termostater. Jeg har kun en lysende polsøger som lyser indtil sikringen er slået fra (som så også tager en del andet som skal indstilles på ny). Jeg har et multimeter, som jeg endnu ikke har prøvet. Så hellere slukke sikring end slukke mig selv :)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis