Kommentarer til projekt: Solfangeranlæg direkte i gulvarme i skur.

Her samles kommentarer til projektet: Solfangeranlæg direkte i gulvarme i skur.

Kommentarer vises både her og på projektet.

Nyd livet.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er til at holde skuret frostfri om vinteren , så vil det ikke virke , der er simpelthen ikke nok solskintimer fra november til og med marts , (DMI) .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Sjovt projekt :-)

Har læst at man kan få solceller til at give ca  4 watt/m2  i  januar i DK på en 20 graders hældning - målt over hele døgnet. Det er ikke sikkert at vakuumrørene giver noget på overskyede dage.

Akkumuleringstanken på de 2 m3 vand giver lidt kapacitet, og dine 20 m2  beton som svarer måske er 3 m3 giver endnu mere kapacitet. Problemet er måske at du ikke kan få temperaturen varmere end nogle få grader i en længere kold vinterperiode.

Worst-case så kommer der en kold vinterperiode med  -10 C udenfor - og måske uden solskin - så tror jeg også at det bliver svært  at  holde det frostfrit uden du tilføre lidt varme af en slags. Du skal måske bruge 500 watt selvom det er  godt isoleret for at holde det frostfrit. Det kan godt kræve 100-150 m2 solceller, hvis vakuumrørene ikke giver noget.

Hvis du skal bruge det til beboelse (20 grader),  så  skal du nok  have en form for  opvarmning fra november til februar, eller en 100m3 vandtank ude i haven isoleret med ½ meter isoleringsmaterialer.
 
https://www.varmtvandfrasolen.dk/blog/14_solvarme-i-badevaerelsesgulvet.html

Hmmm. Jeg søgte lidt rundt og fandt den her gamle slæber. Det ser ud til at jeg kan gøre det ret godt med måske 12 m2 solfangere.

Der sker ikke noget ved at der ikke er varmt i skuret, men frostfrit skal der være.
Ham i linket har støttende varmvand fordi det er beboelse. Så jeg skal have lavet hans skema lidt om.
Det lyder osse som om at anlægget giver ret godt om vinteren med hans 6 m2 solfangere til hans 12 m2 gulv.

Jeg bor i Varde, kystnært. Frost og sne er sjældent som tænder på høns her.

Kender nogen en Harald Nyborg solcelle som kan drive en cirkulationspumpe? Nogen her med de erfaringer?

Njahhh Thomas - 100-150 m2 solfangere - så ville mine 2000 liter beholder ikke være nok som akkumuleringstank om sommeren, jeg ville kunne koge en steg dernede i august så ;)
Jf ham i linket så burde 12 m2 solfangere være mærkbart og 18 m2 ville nok være der hvor jeg gerne vil hen ad.

Nyd livet.
Det svære er varme om vinteren - specielt når der er en længere perioder med overskyet og frost - der tror jeg ikke solvarme giver noget af betydning - derfor skrev jeg 100-150 m2 solceller.
Tænker at det er de sidste få perioder af året hvor det skal være frostfri som er problemet - om sommeren er der masser af varme. Hovedproblemet er at det bliver urimeligt dyrt at sikre sig den koldeste periode der kan komme de nste 20 år :-(

Omkring pumpen, så har Harald Nyborg ikke noget passende - som ikke er alt for dyrt. Måske i stedet: https://www.alibaba.com/showroom/low-energy-mini-water-pump.html

Jeg ville nu sætte en lille Luft/vand varmepumpe op (Gerne brugt) Til at holde din garage frostfri. Det er jo ikke ret meget energi der skal bruges til projektet.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Der skal tilførers ekstern varme til dit skur hvis det skal være frostfrit , i januar er solen oppe i ca 7 -8 timer dagligt , og har en meget lav dagbue på himlen , så det er yderst lidt varme der kommer i de 4 timer hvor den kommer højst op , og i januar har vi kun ca 50 solskinstimer i et gennemsnit år , i år havde vi kun ca 30  timer med sol . vi har de lange kolde vinter nætter (17timer) som kræver meget varme , som solen ikke kan give .
Så helt ærligt , det hænger ikke sammen , du er ikke den første der prøver at lave sådant et projekt . så klem på og fortæl os om dine erfaringer senere hen .



Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Lige for at sætte projektet i perspektiv.

Mængden af varme man får fra en solfanger, er i runde tal det samme som man for fra et energivindue i samme størrelse.

Energien forsvinder ud gennem glasset. Men et godt 3-lags energiglas har en U-værdi på under 0,6. Det er lidt bedre end en trævæg isoleret med 50 mm.

Det vil sige at det kun giver ekstra varme med solfanger fremfor vinduer, hvis skuret er godt isoleret.

Sidste vinter var der under 10 døgn hvor gennemsnitstemperaturen var under 0 grader.
Ok jeg regnede faktisk med at en solfanger var væsentligt mere effektiv end et drivhus.
Eks: Når der på en frostklar dag med - 7-8 celsius, så kan jeg sidde i mit drivhus uden jakke i 18-20 grader og drikke kaffe med min hustru.
Godt nok er gulvet koldt, men luften er varm
Som jeg får oplyst her i forummet, så må jeg konkludere at det ville være bedre at sætte store glasvinduer i taget (kommer ikke til at ske) og det ville så give en varme i dagtimerne og så længe isoleringen ellers kan holde på varmen. En varme der ville overgå en solfanger, fordi den ville ikke producere varme til et gulv med væske i solskin, hvis der er frost udenfor.
Så hvis dertil indrettede solfangere ikke kan smitte vand bedre med varme en frostklar dag, så kan det måske være en ide at lade luft blive opvarmet.
Kunne man tænke sig at opvarmet luft kunne blæses gennem gulvvarmerør og aflevere varmen i betonen undervejs?
Findes et sådan system?


Nyd livet.
Mængden af energi du opfanger vha. vinduer eller solfangere er ca. det samme. Det der er problemet er tabet ud gennem vinduer og bygningen, kombineret med at der kan være lange periode hvor solen ikke skinder.
Det er nemt nok at få varme huset op vha. sol - hvis solen skinder - det er de 14 dage hvor den ikke skinder !

Omkring luft igennem rør så virker det næsten ikke da varmefylden af luft i forhold til vand er ca. 2000 gange mindre end for vand. Det betyder at hvis du normalt kan overføre f.eks. 2000 watt via en vand-solfange - så kan du kun overføre 1 watt hvis du pumper luft rundt.
(Hvis du har en velisoleret bygning på måske 20 m2, så taber den ca. 500 watt når den er 20 grader.
Jamen så taler det heldigvis stadig til min logik. Skuret er isoleret som jeg skriver, tag, væg og gulv. 
Om der skulle komme 14 dage med overskyet koldt vejr, kan jeg sagtens leve med, da jeg bare skal gå og rode med hobby ting i de få timer af dagen jeg får lov.
Så jeg holder mig til den oprindelige plan og sætter 6 m2 solfangere op. 
Som jeg skrev helt i starten, så er det jo ikke til beboelse og jeg er sikker på at jeg vil få et væsentligt varmere gulv at gå på over en væsentlig større del af året end uden.
Typisk er dage med frost jo også skyfri og med kort tids sol, men jeg skal jo ikke være i skuret tidligt morgen eller om natten. 
Jeg kan så at sige strække efteråret og foråret det var det væsentligste, selvom et frostfrit gulv ville have været det fedeste.
Jeg tror nu stadig ikke der nogensinde kommer frost derinde, med den del af landet jeg bor i :) 

Nyd livet.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også