Kommentarer til projekt: Solfangeranlæg direkte i gulvarme i skur.

Her samles kommentarer til projektet: Solfangeranlæg direkte i gulvarme i skur.

Kommentarer vises både her og på projektet.

Nyd livet.
Her samles kommentarer til projektet:... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dete er ikke løsningen hvis du absolut vil have varmen i gulvet, men der er masser af youtube videoer hvor folk laver et isoleret skab uden på huset med hul igennem muren nederst og øverst. Placering med syd.. Der skal være termoglas yderst. Inde i skabet fastgøres mange tomme coladåser f.eks. Hele indholdet males matsort.
Det skulle så kunne give lidt luftvarme ind i huset. Der findes og små ventilatorer med solceller som kan hjælpe lidt på cirkulationen 
Prøv at søge på solar air heater

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det store problem med solfangere her i DK er solen eller mangel på solskin når vi har behov for det , som der er skrevet så får vi kun ca 50 soltimer i januar , og det er ikke alle soltimer der kan bruges da solen står meget lavt på himlen , og da der er mere end 700 timer i januar uden sol , så hænger det absolut ikke sammen , 
Det er ikke helt tosset med gulvvarme her , men modsat gulvvarme i boliger , så skal der ikke isoleres ned mod jorden , betonen skal lægges direkte på jorden , fidusen er at der er varmere på undersiden end der er på oversiden af gulvet , 
Det som erik elmand nævner er det man kalder passiv solvarme , fx væg drivhuse op ad en sydmur , eller altaner som er glasindækket .



Tak for at du gad læse mit indlæg .
Kommentar til sammenligningen med drivhus:

Der er to ting der er vigtige, hvor meget varme-energi får man og hvor hurtigt forsvinder varme-energien ud igen.

Sammenligningen med drivhus er grundlæggende rigtig, men der en ekstrem stor forskel på hvor hurtigt varmen forsvinder ud af et energi-glas og et drivhus-glas.

Et 3-lags energi-glas har en U-værdi på ca. 0,6. Et lag glas i et drivhus har en U-værdi på ca. 4,7. Det vil sige at man i et drivhus med et lag glas i forhold til 3 glas kun får en 1/8 varmestigning med den samme energi (i runde tal).

Det er en udbredt misforståelse at en solfanger er bedre til at samle varmeenergi end et vindue. Men det er altså ikke tilfældet. Solen giver en vis energimængde pr. kvadratmeter. I en solfanger går solenergien igennem noget glas og varmer vandet op, i noget der ligner en omvendt radiator. I et vindue går solenergien igennem noget glas og varmer rummet op. Det er grundlæggende det samme. Solfangeren er optimeret ved at være malet sort, til gengæld har den større energitab og skal bruge energi til pumpe.


”Frostfrit gulv”

Gulvet vil være det sidste der fryser. Der vil ikke være frost under gulvet, så frosttemperaturer kommer ikke den vej.
Og det pudsige med drivhuse , der kan godt være væsenligt koldere  inde i et drivhus end der er ude for , typisk minus 2 gr.C  , mens der er plus 2-4 gr. C udenfor , 

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Klodshans skrev den 09-02-2023 18:21:27

Og det pudsige med drivhuse , der kan godt være væsenligt koldere  inde i et drivhus end der er ude for , typisk minus 2 gr.C  , mens der er plus 2-4 gr. C udenfor , 

 Det må jeg indrømme at det har jeg så aldrig oplevet, men vil da ikke afvise at det kan ske, nok mest som et fænomen.


Nyd livet.
Annonce
Klodshans skrev den 09-02-2023 11:56:54


Det er ikke helt tosset med gulvvarme her , men modsat gulvvarme i boliger , så skal der ikke isoleres ned mod jorden , betonen skal lægges direkte på jorden , fidusen er at der er varmere på undersiden end der er på oversiden af gulvet , 


 



GodeVen skrev den 09-02-2023 12:19:46


”Frostfrit gulv”

Gulvet vil være det sidste der fryser. Der vil ikke være frost under gulvet, så frosttemperaturer kommer ikke den vej.

Jeg forstår hvad der menes, men jeg har netop et betongulv i den tilstødende bygning, som i dårlige år fryser til og holder på kulden ind i foråret. 
Betonen leder kulden direkte i jorden under og laver en tyk kildeplads af beton og jord/sand.
Når forårssolen kommer og alt udenfor tøer, så holder kulden sig længere i den stillestående luft i den mørke garage end den holder sig i havejorden udenfor
Hvis der er gulvflamingo under betonen som nu, så når kulden ikke forbi og ned i jorden.
Det gamle garagegulv stod og svedte vand, når den nye varme forårsluft ramte den kolde beton og jord der var frosset sammen til en blok. Luften kondenserede som sommerluft på en kold perlende bajer. Og det stod på i ugevis. Klamt og ødelæggende.
Hvis man har isolering ned mod jorden under betngulvet, så bryder man betonen fra at lede kulden yderligere ned og man vil langt hurtigere kunne varme den forholdsvis tyndere beton op og da især hvis forårsluften varmer vand op og ledes gennem gulvvarmerør. og igen i forhold til at den varme forårsluft ellers bare trængte ind ad en åbentstående port og skulle smitte gulvet med varme.
Så jo - betonen skal have isolering under sig.

 1. For ikke at at lede kulden endnu dybere ned og
2. For at udgøre en tyndere skal der er lettere at varme op end en blok af kulde videre ned i typisk 30 cm dybde.

Jeg forstår dog godt ideerne bag budskabet, men jeg ser det som teori taget ud af en kontekst og ikke praktisk anvendeligt i dette tilfælde.
Hvis jeg tager fejl i det, så vil jeg gerne have en forklaring hvor den kolde øl's princip inddrages i. :)

 


Nyd livet.
Var gulvet ikke isoleret, men blot vægge og loft, ville rummet altid være frostfri. Helt uden solfanger. Der er stort set altid solskin på dage der er nattefrost. Jeg ville nok bare lave en luftsolfanger feks. af øldåser. Det er der masser af videoer af på youtube. Sådan en på et par m2 . Det vil holde rummet tørt og frostfri nu du har isoleret gulvet.

Jeg skal prøve at forklare nogle af spørgmålene i sidste indlæg fra trådstarter. Det kan godt være lidt svært at forstå.

" jeg har netop et betongulv i den tilstødende bygning, som i dårlige år fryser til og holder på kulden ind i foråret "
Det kan ikke lade sig gøre. Varme stiger #altid# opad, og frost kan ikke komme nedefra i jord, derfor er der ikke frossen grundvand (og tak for det)

"Betonen leder kulden direkte i jorden under og laver en tyk kildeplads af beton og jord/sand." 
Næppe, med mindre du bor i tundraen i Sibirien, næppe i Jylland. Der kan komme fugt fra oven og nedefra. Grundvand stiger jo netop om foråret. -Det kan man se på muldvarpeskudene i haven :-D


"Når forårssolen kommer og alt udenfor tøer, så holder kulden sig længere i den stillestående luft i den mørke garage end den holder sig i havejorden udenfor"
"Det gamle garagegulv stod og svedte vand, når den nye varme forårsluft ramte den kolde beton og jord der var frosset sammen til en blok. Luften kondenserede som sommerluft på en kold perlende bajer. Og det stod på i ugevis. Klamt og ødelæggende." 
"Hvis man har isolering ned mod jorden under betngulvet, så bryder man betonen fra at lede kulden yderligere ned og man vil langt hurtigere kunne varme den forholdsvis tyndere beton op og da især hvis forårsluften varmer vand op og ledes gennem gulvvarmerør. og igen i forhold til at den varme forårsluft ellers bare trængte ind ad en åbentstående port og skulle smitte gulvet med varme."

Absorptionsfordampning foregår bedst med en kombination af sol og vind. Bare tænk på vasketøj på en tørresnor.-Man kan faktisk ganske udemærke tørre tøj i frostvejr bare solen skinner.

Håber ikke at dette gør forvirringen større -Thø-hø


 



















Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
I kan have mange teorier, men praktik slår nu alt.
Selv om jorden er frossen 20 cm og sjældent 30-40 cm ned så er grundvandet naturligvis ikke frossen. Dert kan ligge længere nede.
Varme stiger opad: og frost kommer ikke nedefra Derfor kan garage gulv ikke fryse ! Det er da noget vrøvl, eller sagt lidt pænere omvendt argumentation. Varmen øverst i jorden stammer fra den ophobede varme fra sommerperioden. Når det er " brugt" så fryser både jord og eventuel beton plade.
Det sidste med at eventuel beton plade sveder om foråret er naturlig, så længe den er koldere end den luft der kommer ind. Og naturligvis tør det hurtigere op udenfor. Både lufttemperatur, vindhastighed og direkte sol indvirker på optøning. Og de 2 sidste faktorer mangler inde i garage. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis man vil bruge et betongulv som et kombineret varmelager og opvarmningsflade for at prøve holde et skur frostfrit så skal der ikke isoleres ned mod jorden , da jordtemperaturen tit og ofte er højere end indeluftemperaturen , trådstarters projekt er faktisk meget godt , bortset fra at der ikke en nok solskinstimer her i DK om vinteren .
Til flere 
Grundvandet stiger ikke om foråret , kun hvis det regner meget , forårsluften er  knastør , den absolute fugtighed% er tæt på nul , især påskeøsten som er en meget tør og kold , en langvarig østenvind som kan være frisk til hård og som udtørrer alt .
til Bent Brik  
Temperaturen inde i et skur , isoleret eller ej , vil altid få den samme temperatur som udenfor , hvis det er isoleret , så vil det temperaturen i skuret bare  være noget forsinket , i forhold til udetemperaturen .
Der skal tilføres temmelig meget varme for at skuret kan holdes frostfrit , så hvis din teori er rigtig , så vil man jo tydeligt mærke strålevarmen nede fra jorden når man går ind i skuret og det kan man jo ikke . 


Tak for at du gad læse mit indlæg .
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også