Kommentarer til projekt: Solfangeranlæg direkte i gulvarme i skur.

Her samles kommentarer til projektet: Solfangeranlæg direkte i gulvarme i skur.

Kommentarer vises både her og på projektet.

Nyd livet.
Her samles kommentarer til projektet:... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
shortcut skrev den 10-02-2023 08:48:37


"Når forårssolen kommer og alt udenfor tøer, så holder kulden sig længere i den stillestående luft i den mørke garage end den holder sig i havejorden udenfor"
"Det gamle garagegulv stod og svedte vand, når den nye varme forårsluft ramte den kolde beton og jord der var frosset sammen til en blok. Luften kondenserede som sommerluft på en kold perlende bajer. Og det stod på i ugevis. Klamt og ødelæggende." 
Ja, når solen varmer bygningen op, er gulvet det der sidst bliver varmt. Men emnet var om at holde bygningen frostfri. Der skal du se på hvad der sker om vinteren, når temperaturen falder.
GodeVen skrev den 10-02-2023 12:10:55

shortcut skrev den 10-02-2023 08:48:37


"Når forårssolen kommer og alt udenfor tøer, så holder kulden sig længere i den stillestående luft i den mørke garage end den holder sig i havejorden udenfor"
"Det gamle garagegulv stod og svedte vand, når den nye varme forårsluft ramte den kolde beton og jord der var frosset sammen til en blok. Luften kondenserede som sommerluft på en kold perlende bajer. Og det stod på i ugevis. Klamt og ødelæggende." 
Ja, når solen varmer bygningen op, er gulvet det der sidst bliver varmt. Men emnet var om at holde bygningen frostfri. Der skal du se på hvad der sker om vinteren, når temperaturen falder.


Emnet er ikke at holde bygningen frostfri. Det er som ønsket i 1. indlæg, men det ville da være en velkommen sidegevinst og jeg har nok ikke udtrykt mig helt tydeligt her, men.....

Ønsket er at kunne strække efteråret og foråret ind i vintersiden så langt som muligt uden at stå på et kogende gulv og sloptank om sommeren. Altså at f det dimensioneret rigtigt og så kraftigt som muligt.
En frostperiode er forventet men aldrig ønsket.
Jeg ønsker gulvet lunt - også om sommeren, men mest om foråret, efteråret og vinteren.
Varmluft er ikke ønsket i rummet - kun så meget selvkørende gulvvarme som muligt uden støtte af anden varmekilde.
Ligeledes ønskes en pumpe drevet af en solcelle så denne går igang når solen skinner (ligesom solfangerne først begynder at varme der) og den forventes så at lukke pumpen når solen ikke skinner ( og solfangerne så heller ikke producerer varme) 
Altså dimensioner til et 25 m2 gulv, pumpeforslag, solcelleforslag, diagramforslag (som ligner lidt det jeg selv har fundet) og som så selvfølgeligt skal  passe til det jeg vil lave.
Jeg VED at een af jer har en opstillings-ide til noget sådan.
Hvad der prismæssigt kan betale sig er jeg ligeglad med - men jeg ved ikke hvilken rækkefølge tingene skal sidde i og ved ikke helt hvor meget bedre solfangere med vaccimrør etc er bedre/dårligere end dåsecolaer - men det ved nogen her.


Nyd livet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har en stald som værksted. Ingen varmekilde. Der fryser det aldrig. ok.. der er jo også et stort gulvareal kun med beton på sand. Men, Claus.. Hvis du virkelig vil gemme varmen fra sommeren, Så, søg efter "Sandlager" Der graver du dybt og lægger spiraler ned i forskellige niveauer. Sørg for det er godt isoleret i siderne. Så er der noget et solvarmeanlæg kan levere varmen i. For lagring i vand kan du ikke gemme ret længe.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også