Revolution i byggebranchen

Sundolit S80 2 lag a 150 mm. Lagt ud som til støbning, gulvpap og en 16 mm træplade 45x95 mm reglar på højkant m cc 40 cm,skruet fast i træplade fyldes halvt (5 cm) med sand el lign tørt for at udligne tryk og derpå 45 mm mineraluld og gulvet gulvvarme ovenpå, og radonspærer et sted. 

Der var den sku,, nogen der kan stikke den eller, skal jeg tage patent på den med det samme 😄👍🏿

Og jeg ved godt at plader skal købes billigt og sandet skal stjæles ved stranden, og det hele tar tid, men.... 

Eller hvad? 



Sundolit S80 2 lag a 150 mm. Lagt ud som til... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er rigtigt jeg har skrevet gulvvarme, men tænker også at 300 mm esp samt 125 mm lambda34 isolering trægulv vil være fint varm at gå på, men så kommer problemet radiatorernenene til 60m2 🙈 så ender nok med gulvvarme. Vil det banke hvis man fræser de 2 cm ned i reglen og så varmefordelingsplader, der blir jo de 35.5 mellem reglar? Kommer til at hænge eller? 
Jeg havde bare fanget at der skulle en plade både over og under reglar for at lave en meget stiv plade. Men det er jo dit "patent"  Så det må du selv vurdere. 
Alene forskallings brædder vil jo kunne holde varmefordelings plader på plads. Men så får du jo 22 mm mere over reglar. Så hvis man lægger 3 oven på hinanden så mangler man 15 mm 
Så læg dine eps isolering oven på hinanden for at tage et prøvemål inden den endelige afretning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal have et pladelag til dine slanger, eller bruge forskallingsbrædder med slanger imellem.
Hvis du bruger forskallingsbrædder bliver din konstruktion bare ikke så stiv som den oprindelige sandwich konstruktion, da overfladen er brudt, og dermed kan flexe.

Elektronikteknikeren
Gør det selv billigst skrev den 12-01-2023 22:49:35

Ja det er rigtigt jeg har skrevet gulvvarme, men tænker også at 300 mm esp samt 125 mm lambda34 isolering trægulv vil være fint varm at gå på, men så kommer problemet radiatorernenene til 60m2 🙈 så ender nok med gulvvarme.

Spændende projekt og koncept du har gang i   måske et enkelt billede eller to af projektet kunne da det kunne være lidt sjovt at følge med i? (husk patentet først!   ) pøj, pøj herfra i hvert fald.

Jeg tror at når det kommer til radiatoren vs. gulvarme gælder det gamle ordsprog; "Nogle kan lide sønnen - andre kan lide fatteren "... ahem...   

Her hjemme i husstanden blevet de da debatteret om der skulle droppes at lægge gulvarme i et 12 m2 bryggers som er i gang med at blive renoveret med helt nyt gulv, afløb etc. men tror vi vælger at rulle med det alligevel.
- når det kommer til 60 m2 synes jeg lidt det er en no-brainer, men det er jo dig der er bygherre.   
Måske bare mig, der har tabt overblikket🙂 men kan du ikke lige ridse den konstruktion op, du er landet på?

Forresten, så Fedt der er flere herinde, der er mere positivt indstillede, end mig overfor forsøget.. ellers ville der jo aldrig ske noget nyt🤣

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Ja jeg blev også glad efter en hård tid med dig 🤣 jeg kan bare ikke i min verden forstå at en beton plade skal ha blødere underlag end et letter gulv uden beton, og alligevel måske lidt,  Hænger det fast på væggen og den der bærer det og så kun støttes af polystyren?

Ja ville snart gerne igang, har bare lige et hus på 60 m2 i grundplan med 1 sal jeg skal ha sat istand  fra a-zførst, desværre, for ville gerne prøve det af. Men om ikke andet skal jeg ha lavet en platform jeg kan stille krejlerkøb på. Har lige købr 60 a1 gips for 2700 kr. Og hvis en gips vejer små 30 kg så vil jeg ligge 15=450 kg på som måske svare til at 5 mennesker står på 2 m2, 

Ja ved jeg har presset citronen i nærrig hed v at forsøg at spare toppen af kassen, så det blir som gregeren og ev elmans har svaret ud fra. Så her kommer opskriften, og hold den nu hemmelig til jeg får patentet hjemad. 2x150 mm 20 mm xfiner, 125 mm limet og skruet skråt ned pr 50 cm, sandet er droppet da det siges ingen effekt at ha, planen var at det skulle holde træet/pladen nede så det ikke kom til at gynge og var trykket ned, så nu blir det  mineraluld (vel fyldt helt op?)?  Og du mener at jeg skal ha gulvvarme i så stort rum, der er Ca 4 meter til loftet og skal ha lavet noget der kan smide varmen ned igen, men den tid det problem.

Så projektet er nu huset der skal laves efter bogen,da det enten skal sælges el lejes ud. Så det næste stykke tid blir det kun alm spørgsmål som: hvilken side der skal vende udaf på en gipsplade og andre simple spørgsmål 🙈

Du er ikke blevet mere posiv for the projekt, og hvad mener du der er problemet? 


Jeg ved det ikke heller. 
Men nej, den hænger ikke fast i væggen.

Jeg forstår ikke helt din opbygning..
Altså nedefra:
Grus/sand/jord?
2x150mm (s60/80eps, eller landede du på 250?)
20mm krydsfiner
125mm træ(reglar/spærtræ?)
Herimellem, mineraluld?
Hvad så? 
Noget gulvvarme? (Jeg mener ikke arealet har noget med valg af Varmekilde at gøre🙂,)

Jeg er ikke blevet mindre skeptisk, men nok bare mig, der ikke helt kan gennemskue planen🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej. Hmm ikke mindre skeptisk, nej det havde jeg heller ikke regnet medv🙄🤣

Jeg retter af i grus eller?
Ligger 1 lag 150 mm esp s80 (billigst)
Gregeren skrev at radonspærer skulle ligge her. 
1 lag 150 mm s80
20mm xfiner
125 mm Reglar skruet skråt  ned i xfiner.
125 mm Mineraluls i kassen
20 mm xfiner ovenpå. 
Gulvvarme ved jeg ikke helt med endnu, skal regnet ud hvor mange der skal til for varme 60 m2 i 4 meters højde. 

Planen er ellers nem, så billigt som muligt og gerne at det kan holde i tiden frem, men vigtigst at det er billigt 😅😂🤣👍🏿

Nej, vel🤣
Et par råd, helt uden at kommentere på, om jeg synes det lyder fornuftigt, at opbygge sådan😉:
Dampspærre bør placeres max 1/3 inde i konstruktionen. Her kommer den 1/2, jeg ville være bekymret for om vanddamp kondenserer under xfiner, og skaber fugtskade.
Hvis du skruer skråt ned gennem reglar, kommer Skruerne ud på undersiden af xfiner, tror jeg? 
Pas på din plastikmembran.
Husk den skal føres godt op ad siderne, og klæbes fast bag fodpaneler.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvor laver du udluftning fra radon spærrer?

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis