Revolution i byggebranchen

Sundolit S80 2 lag a 150 mm. Lagt ud som til støbning, gulvpap og en 16 mm træplade 45x95 mm reglar på højkant m cc 40 cm,skruet fast i træplade fyldes halvt (5 cm) med sand el lign tørt for at udligne tryk og derpå 45 mm mineraluld og gulvet gulvvarme ovenpå, og radonspærer et sted. 

Der var den sku,, nogen der kan stikke den eller, skal jeg tage patent på den med det samme 😄👍🏿

Og jeg ved godt at plader skal købes billigt og sandet skal stjæles ved stranden, og det hele tar tid, men.... 

Eller hvad? 



Sundolit S80 2 lag a 150 mm. Lagt ud som til... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Stivhed opnår du ved at vælge lægter i så høj dimension som du har plads til, samt at skrue og lime dem fast til træpladerne, og vælge plader der er tykke nok.

Eksempelvis vil et dæk med 22mm gulvspån i top og bund med 95mm spærtræ lagt med CC på 400mm imellem, blive ganske stift. Alt skrues og limes sammen.

Problemet opstår først hvis du vælger at stille en støbejernspejs langs den ene væg, da polystyren muligvis vil begynde at synke over tid, pga. langtidsnedbøjning.

Jeg forstår skam sagtens dit ønske om at prøve en sådan konstruktion af i et kolonihavehus, hvor alt ikke behøver at være rasende dyrt, men blot funktionelt, så længe man gennemtænker løsningerne nøje.

Du kunne jo bygge et par m2 for at teste konceptet af.

Elektronikteknikeren
En kolonihave😲 der tar du satme fejl 😅😂🤣 nej man når længst med kærlighed og ærlighed👍🏿👍🏿
Jeg er naiv nok til at spørge hvad der er galt med the konstruction, den blir stærk som du selv skriver den blir fint isoleret? Vil en brændeovn på s250 ikke trykke det ned af? Samt der burde ikke være nogen steder den danner kondens? 
Jeg har lagt svømmende gulv direkte på S 150 ( selv om der anbefales S250 ) Det er i et køkken hvor bl.a. høj køleskab og opvasker står direkte på gulvet. 
Der er ikke det mindste tegn på at det er sunket. Fuger ved sokkel og over bordplade er helt intakte.. 
Så jeg mener sagtens din konstruktion kan bære. 
Du skal blot skrue skråt ned i siden af reglar, hver anden gang fra hver sin side, så får du bedre fat end med vinkelbeslag. Skrue  skal være uden gevind på den øverste del og så skal der limes også. 
Jeg tror ikke sandet får nogen betydning. 
Selv om hele gulvet med tiden måske vil synke få mm så mærker du det ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville også give det et skud, det er ukonventionelt, derfor kan folk stejle over det, men de logiske principper siger at det burde fungere.

Fugtmæssigt skal det opbygges som et let terrændæk, hvor alt organisk lægges over dampspærren.

Elektronikteknikeren
Tak👍🏿 Jeg er da jublende glad for det positive respons. Men det vil vel gi en k3 hvis jeg om en 15 år vil sælge, også selv om det så har ligget der i alle årene uden at været trykket? det positive er at højde på kassen er Ca samme tykkelse som en beton plade eller der er plads til mere isolering og isoleringentykkelsen er måske nogenlunde ens til den tid.

Sandet i kassen var for at gi den tyngde som en betonplade, ved godt det ligger langt fra i vægt, 

Og så et af de nærrig spørgsmål, jeg sætter 35.5 cm reglar imellem de lange reglar som H, kan jeg så ikke skrue et fyr plankegulv direkte ned i reglarne, som blir 125 mm limet og skruet, hvad hvis skruen går ned i radonspærer dampspærer el hvad jeg skal bruge når de skal skrues ned i en 22 mm x-finerplade der ligger lige ovenpå på spær ren,, blir svært ikke at undgå måske. Er det er kæmpe problem? 

Hvis jeg nu skulle ha en brændeovn, KU jeg vel lave et betongulv hvor den skal stå uden forbindelse til hippiegulvet 😄

Nå men jeg frem til at afprøve projektet, så må jeg se om det synker og kun kan sælges meget høje købere😲
Annonce
Hvis du lægger 200mm eps nederst, radon/dampspærre og så 100mm eps ovenpå, så rammer du aldrig ned i folien med dine skruer.

Elektronikteknikeren
Nå okay, den må ligge så langt nede,, nej så skal det være lange skruer 👍🏿
Vedr K3 i tilstandsrapporten, så inspicerer en byggesagkyndig boligen, men begynder jo ikke at brække gulvet op for at tjekke at det er lavet på en bestemt måde.
Det er kun, hvis det rent faktisk er en skade eller hvis gulvet tydeligvis er sunket et sted og derfor er skævt, at han vil interessere sig for det.

Mvh. AllanE
Nå okay tak 👍🏿 

Troede bare de måske ville spørge til hvad det forskellige var, som tegl el beton mursten el osv, nå men det er da fint, bare køber så ikke invitere hele familien fra nord og fjern til konfirmation, 60 m2 stue alrum kan der være en del mennesker i og så synker det,, og så er jeg erstatningspligt? 
Du taler om gulvvarme. Så skal øverste lag i din konstruktion jo laves til det. 
Jeg har lavet gulvvarme i lette  gulve på 1. sal ved at have gulvspånplade over bjælkelag, forskallings brædder lagt med 20 mm afstand imellem hver anden så det passer med varmefordelings plader og pex slanger. Forskallings brædder skæres skrå i ender så slanger kan bøje rundt til næste "rille" 
Så kan plankegulv skrues ned i forskalling og gulvspån uden at have behov for at komme ned i bjælkelag. 
Jeg anbefaler gulvpap over varmefordelings plader for at modvirke knirken når der lukke sop for varme til slanger. Det kan risikere at knirke alligevel ved bevægelser ved bøjninger. 
Hvis du har gulvpap ville jeg forinden plankegulv føle igennem gulvpap og mærke hvor slanger går og så mærke slange placering op på gulvpap med tusch. På den måde kan du undgå at skrue ned i slanger ved en fejl. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis