Digital tv antenne ?

Hej til Jer. Og godt nytår.
Jeg søger her da vores gamle tv antenne (mer en 20 år) Ofte er begyndt at fryse billedet. Vi har en Strong digital box til vores ældre fjernsyn. Og deres support mener at det er kablet eller antennen eller begge. det er galt med. Antennen er den gamle tv2-antenne som sidder højt, så højt at jeg ikke længere kan komme derop. Er det muligt at etablere noget andet som ikke sidder så højt, men som kan dække vores tv behov. Løgstør er nok ca 40km fra masten ved Ålborg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan være sket skade på samledåsen på antennen eller på kablet undervejs. Selve antennen er der nok ikke sket noget med, hvis der ikke er synlige skader. Undersøg om stik er ordentligt sat på kablet. Hvis kablet ikke går direkte mellem antenne og boks, skal der også undersøges for ordentlige forbindelser der. Husk at ved antennesignaler er det yderst vigtig at skærm og leder er monteret korrekt i klemmer.

Så lige for en ordens skyld. Der ikke noget, der hedder en digital antenne. Hvis det er til TV er det en UHF-antenne. Det var også en UHF-antenne man brugte til analog TV2. UHF-antenner fås som bredbånd eller til en bestemt frekvens. Hvis det har virket tidligere, burde din antenne være god nok.

Med 40 km afstand er det udmærket at få antennen op på taget. Du kan prøve med en stueantenne, men det bedste er med en udenfor og et stykke over jorden.

Hej og tak for svar.
Men problemet er som jeg skrev at jeg ikke kan komme til antennen, med mindre jeg lejer en lift. så der tænkte jeg at det måske var billigere at etablere et nyt anlæg. som er LTE 700 godkendt. Hvad det gamle nok ikke er. Jeg har heller ikke lyst til at leje en lift for så at finde ud af at det er for gammelt. Så spørgsmålet er hvilken antenne og hvilket kabel vil være godt til udendørs brug lidt højere end tagrendehøjde.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Pointen i mit indlæg fremkom måske ikke så tydeligt.

Jeg vil anbefale at du sikrer dig at alt andet er i orden, inden du skifter antenne. Du skal være sikker på at du ikke montere en ringere antenne, på grund af fejl i kabel eller tilslutninger.

Er der kun et tv tilsluttet?

Ja der er kun et tv tilsluttet. Men min pointe er at jeg ikke kan komme til den gamle installation og derfor har tænkt mig at lave en helt ny med antenne, kabel, stil osv direkte til min strongbox. Så det er stadig spørgsmålet hvad skal jeg købe som kan fungere under de betingelser som jeg listede tidligere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Uden at have set billede(r) af hus og antenne, så mener jeg at du jo skal overveje, om du efter installation af ny antenne eller andet har en gammel antenne siddende, der af sikkerheds hensyn skal tages ned.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Hvis kablet løber direkte fra antennen og ned til boksen, vil jeg anbefale at starter med at "friske stikket op" inden du sætter en masse i gang.

Klip de sidste 10 cm af kablet og monter et nyt godkendt stik.

Hvis det er et traditionelt stik, kan det være et som dette:
https://www.av-cables.dk/antennestik/high-end-hf-taet-coax-antennestik-metal-han-lte-protected.html
Du kan også købe noget lokalt. Hold dig fra typerne med plastik hætte.

Hvis det er en F-connector kan du genbruge det, hvis det er den rigtige størrelse.
https://www.av-cables.dk/f-connector-stik-2/




På 20 år kan meget ske.
er komponenterne ikke synligt defekte, så virker de nok. Har du en boks oppe ved antennen, så kan den, hvis der er en forstærker i, være defekt. Filtre går normalt ikke i stykker. En strømforsyning til en antenneforstærker kan også blive defekt, det er de normale fejl.

Jacob
Hej igen. Ledningen går direkte fra antennenes samledåse og til tv-et uden dåse i væggen.Der er ingen forstærker. Men jeg har nu gennemgået installationen og kan se at jeg, da vi flyttede lavede en forlængelse af ledningen men en plastic samleled. Det var nok smart at skifte den ud med en bedre skærmet. Henne ved tv-boxen er det et metal hf-tæt stik. Så det må jeg prøve. Kommer med en opdatering når jeg har skaffet dimsen. Jeg takker for svarene.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når man surfer lidt rundt på feks av-cables så støder man på begrebet LTE700  godkendt som angiveligt skulle hindre tv-et i at fryse pga forstyrrelser fra 4g nettet. den gamle installation jeg har er jo næsten fra før mobiltelefonien. så kan det ikke meget vel være 4g forstyrrelser som er årsagen?  der er nok bare 7-800m til nærmeste 4g-mast.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan købe et lte 700 filter og sætte det ind mellem antenne og tv, det burde så kunne gøre tricket.

Jacob
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis