Radiatorer taber tryk - er ekspansionsbeholder færdig?

Hej

Nå, så er det blevet fyringssæson igen.
Jeg har tidligere skrevet om et problem jeg havde med mine radiatorer mistede trykket efter noget tid.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/242983/s/radiatorer-mister-trykket-defekt

Nu er det blevet koldt igen og har brug for radiatorerne. Så jeg har så fyldt vand på systemet op til 2 bar. Efter nogle dage ser manometret ud som på billede herunder.

Pil nr 1 peger på hvor trykket er nu. Dvs. lige godt 1,5 bar.
Pil nr 2 peger på hvor trykket var da jeg fyldte vand på for nogle dage siden.

Radiatorerne på 1. sal er varme. Men måske ikke ligefrem brandvarme...

Jeg forstår, at 1,5bar tryk egentlig burde være tilstrækkeligt. Er alt som det skal være? Og skal jeg bare lade være med at foretage mig yderligere?

PS. Som det også ses på billedet, er indgangstemperaturen 45 grader og udgangstemperaturen er godt 30 grader. Er det fint? Eller bør forskellen være større i et velfungerende system?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
5708 7000
Tror du skal tjekke fortrykket på din trykekspantionsbeholder. Det skal gøres når der ikke er tryk på dit anlæg, så har du ikke afspærringsventil og aftapningshane ved beholderen skal du tage trykket af dit varmeanlæg. Derefter pumper du beholderen op til 0.8 bar gennem “ bilventilen”.

Søren O
LennartBertelsen
LennartBertelsen Trådstarter
486
Søren O skrev den 23-11-2022 15:24:51

Tror du skal tjekke fortrykket på din trykekspantionsbeholder. Det skal gøres når der ikke er tryk på dit anlæg, så har du ikke afspærringsventil og aftapningshane ved beholderen skal du tage trykket af dit varmeanlæg. Derefter pumper du beholderen op til 0.8 bar gennem “ bilventilen”.

Ah. Jeg har godt set, at der er sådan en ventil på beholderen. Jeg har en kompressor, men har vist ikke lige et manometer hvor jeg kan tjekke trykket.... Jeg har dog en fodcykelpumpe med manometer... Mon den kan bruges?

Du skriver, det skal gøres når der ikke er tryk på anlægget. Kan jeg så bare lukke vand ud der hvor jeg fylder vand på ved at åbne for hanen til anlægget - altså uden at slangen derfra er tilsluttet vandhanen - og så sætte en spand under?
Søren O
Søren O
5708 7000
Du har styr på hvordan du tapper vandet af. Du behøver ikke tømme anlægget helt - når dit manometer viser 0 er det fint. Cykelpumpen er fin hvis den passer på ventilen.

Søren O
Annonce
LennartBertelsen
LennartBertelsen Trådstarter
486
Søren O skrev den 23-11-2022 15:42:42

Du har styr på hvordan du tapper vandet af. Du behøver ikke tømme anlægget helt - når dit manometer viser 0 er det fint. Cykelpumpen er fin hvis den passer på ventilen.

OK. Super. Det prøver jeg. Tak.

Vender tilbage med en melding om hvordan det går :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 701 gange)
  2. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2406 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 817 gange)
  4. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 520 gange)
  5. Lave kasse over vinduet
    Lav-Hus (læst 343 gange)
  6. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 367 gange)
  7. Frostvæske på centralvarme?
    Fyr og opvarmning (læst 390 gange)
  8. Rionet på gulvvarmeslanger?
    Lav-Hus (læst 267 gange)