Radiatorer taber tryk - er ekspansionsbeholder færdig?

Hej

Nå, så er det blevet fyringssæson igen.
Jeg har tidligere skrevet om et problem jeg havde med mine radiatorer mistede trykket efter noget tid.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/242983/s/radiatorer-mister-trykket-defekt

Nu er det blevet koldt igen og har brug for radiatorerne. Så jeg har så fyldt vand på systemet op til 2 bar. Efter nogle dage ser manometret ud som på billede herunder.

Pil nr 1 peger på hvor trykket er nu. Dvs. lige godt 1,5 bar.
Pil nr 2 peger på hvor trykket var da jeg fyldte vand på for nogle dage siden.

Radiatorerne på 1. sal er varme. Men måske ikke ligefrem brandvarme...

Jeg forstår, at 1,5bar tryk egentlig burde være tilstrækkeligt. Er alt som det skal være? Og skal jeg bare lade være med at foretage mig yderligere?



PS. Som det også ses på billedet, er indgangstemperaturen 45 grader og udgangstemperaturen er godt 30 grader. Er det fint? Eller bør forskellen være større i et velfungerende system?
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du skal tjekke fortrykket på din trykekspantionsbeholder. Det skal gøres når der ikke er tryk på dit anlæg, så har du ikke afspærringsventil og aftapningshane ved beholderen skal du tage trykket af dit varmeanlæg. Derefter pumper du beholderen op til 0.8 bar gennem “ bilventilen”.

Søren O
Søren O skrev den 23-11-2022 15:24:51

Tror du skal tjekke fortrykket på din trykekspantionsbeholder. Det skal gøres når der ikke er tryk på dit anlæg, så har du ikke afspærringsventil og aftapningshane ved beholderen skal du tage trykket af dit varmeanlæg. Derefter pumper du beholderen op til 0.8 bar gennem “ bilventilen”.

 

Ah. Jeg har godt set, at der er sådan en ventil på beholderen. Jeg har en kompressor, men har vist ikke lige et manometer hvor jeg kan tjekke trykket.... Jeg har dog en fodcykelpumpe med manometer... Mon den kan bruges?

Du skriver, det skal gøres når der ikke er tryk på anlægget. Kan jeg så bare lukke vand ud der hvor jeg fylder vand på ved at åbne for hanen til anlægget - altså uden at slangen derfra er tilsluttet vandhanen - og så sætte en spand under?
Du har styr på hvordan du tapper vandet af. Du behøver ikke tømme anlægget helt - når dit manometer viser 0 er det fint. Cykelpumpen er fin hvis den passer på ventilen.

Søren O
Søren O skrev den 23-11-2022 15:42:42

Du har styr på hvordan du tapper vandet af. Du behøver ikke tømme anlægget helt - når dit manometer viser 0 er det fint. Cykelpumpen er fin hvis den passer på ventilen.

 OK. Super. Det prøver jeg. Tak.

Vender tilbage med en melding om hvordan det går :)
Søren O skrev den 23-11-2022 15:42:42

Du har styr på hvordan du tapper vandet af. Du behøver ikke tømme anlægget helt - når dit manometer viser 0 er det fint. Cykelpumpen er fin hvis den passer på ventilen.

 Beholderen ser sådan ud.

Jeg bemærker, at der både nævnes 0,5 bar, 3,0 bar og 4,3 bar.
Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal fylde på den. Jeg troede egentlig, at 1 bar var atmosfærisk tryk. Så 0,5 bar kan jeg ikke få til at give mening. Menes der mon, at den skal 0,5 bar over atmosfærisk tryk? Men det er måske også det pumpens manometer viser, hvis den står på 0,5 bar....


Annonce
Nå, men jeg prøver i hvert fald at pumpe op til 0,5 bar. Hvis det ikke hjælper så prøver jeg at pumpe til 0,8 bar som du skriver
Det tryk, der tales om, er tryk over atmosfærisk tryk. Så det tryk, du skal pumpe op til, er 1,8bar absolut, eller på almindelig dansk 0,8 bar.
Tallene på mærkepladen: 0,5 bar er fortrykket, som også kan være 0,8 bar.
3,0 bar er maks. arbejdstryk. Altså det tryk du højst må have på dit system.
4,3 bar er det tryk, beholderen er trykprøvet med.

fase
Søren O skrev den 23-11-2022 15:42:42

Du har styr på hvordan du tapper vandet af. Du behøver ikke tømme anlægget helt - når dit manometer viser 0 er det fint. Cykelpumpen er fin hvis den passer på ventilen.

 Nå, det var interessant. Da jeg satte pumpen på ventilen i ekspansionsbeholderen kom der vand ud. Er det meningen? Som jeg forstår det, så må "gummibolden" inden i beholderen være utæt hvis det sker. Betyder det, min ekspansionsbeholder skal udskiftes?

S. Fabrin skrev den 06-12-2022 14:38:17

Det tryk, der tales om, er tryk over atmosfærisk tryk. Så det tryk, du skal pumpe op til, er 1,8bar absolut, eller på almindelig dansk 0,8 bar.
Tallene på mærkepladen: 0,5 bar er fortrykket, som også kan være 0,8 bar.
3,0 bar er maks. arbejdstryk. Altså det tryk du højst må have på dit system.
4,3 bar er det tryk, beholderen er trykprøvet med.

 OK. Tak for forklaringen. Det giver mening. Er min ekspansionsbeholder defekt, hvis der kommer vand ud når jeg sætter pumpen på ventilen?

I en normalt varmeanlæg åbner sikkerhedsventilen ved 2,5 bar. Så er der noget sikkerhed op til de 3 bar beholderen er dimensioneret til.

Søren O
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis