Radiatorer mister trykket - defekt ekspansionsbeholder eller andet?

Jeg bor i et hus med tre etager: kælder, stue, 1. sal.
Vi har fjernvarme. Fjernvarmeunit står i kælderen.
Radiatorerne på 1. sal bliver ikke sådan rigtigt varme. Kun fislunkne.
Så derfor ventilerer jeg radiatorerne og fylder mere vand på systemet for at hæve trykket.
Jeg fylder på til ca. 2 bar.
Efter 14 dage, 3 uger, så er trykket faldet til 1,5 bar eller måske lavere endnu. Tror faktisk den er på 1,2-1,3 pt.

Hvad kan der være galt? Hvor forsvinder vandet hen?
Kan det være ekspansionsbeholderen der er i stykket?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være ekspansions beholder. 
Når trykket er lavt tager det så under 5-10 sekunder at fylde op til 2 bar så er det tegn på defekt ekspansion. 
Så vil der nogen gange være højere tryk og der fiser lidt vad ud af sikkerhedsventil.
Det kan også være sikkerhedsventil som lækker lidt vand hele tiden. 
Har du mulighed for at se udløbet fra den og eventuelt lade det løbe ned i en spand midlertidig, så du kan se hvad der sker.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa

Det tager noget tid at fylde op til 2 bar. Jeg ved ikke lige hvor længe. Det kommer nok mest an på, hvor højt jeg skruer op for hanen der fylder på... Og her plejer jeg ikke at skrue så højt op for ikke at "chokere" systemet.

Jeg prøver at finde sikkerhedsventilen...
Du kan ikke chokere systemet. Sikkerheds ventil skulle gerne udmunde i et afløbsrør måske en 30-40 mm 
Tag evt. et bilede af din fjernvarme unit så kan vi måske påvise den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvor lang tid har problemet været der ?
Hvor gammelt/nyt er jeres unit og har i haft service på det..

Et service tjek koster ca. 1200kr-1500kr og i langt de fleste tilfælde tjener de penge sig selv ind ved at sikker det hele køre optimalt og du derved udnytter din varme optimalt. 
PRW skrev den 25-03-2022 05:56:33

Hvor lang tid har problemet været der ?
Hvor gammelt/nyt er jeres unit og har i haft service på det..

Et service tjek koster ca. 1200kr-1500kr og i langt de fleste tilfælde tjener de penge sig selv ind ved at sikker det hele køre optimalt og du derved udnytter din varme optimalt. 

 Unit er fra fra slut 90erne, men ekspansionsbeholder er fra 2014, hvor der blev foretaget service af den. Her blev varmevekslser også afsyret og har fungeret upåklageligt siden.



Annonce
ev elmand skrev den 24-03-2022 22:35:40

Du kan ikke chokere systemet. Sikkerheds ventil skulle gerne udmunde i et afløbsrør måske en 30-40 mm
Tag evt. et bilede af din fjernvarme unit så kan vi måske påvise den. 

 Har fundet ventil og den går rigtigt nok ned i et afløbsrør. Det sidder dog rimeligt tæt og er ikke umiddelbart nemt at flytte røret.

Virker som om du har ok styr på det så måske et dumt spørgsmål, men du har sikkert ventilerne på radiatorerne virker korrekt ik (at pakdåsen med den lille stift kan gå ind og ud uden problemer)
Er det alle radiatoer på 1sal og kun 1sal..
Du skriver du udlufter radiatorerne, det alle sammen i huset ik, hvor tit gør du dette ?
Umiddelbart bør man kun gøre det en gang om året og mange gange er det slet ikke nødvendigt.

Der ud over så det vist også på rette tid du får et service eftersyn igen, mener det ca. 8år siden sidst..
De fleste anbefaler hver 2år men det lidt over kill i min verden. 
PRW skrev den 25-03-2022 10:34:20

Virker som om du har ok styr på det så måske et dumt spørgsmål, men du har sikkert ventilerne på radiatorerne virker korrekt ik (at pakdåsen med den lille stift kan gå ind og ud uden problemer)
Er det alle radiatoer på 1sal og kun 1sal..
Du skriver du udlufter radiatorerne, det alle sammen i huset ik, hvor tit gør du dette ?
Umiddelbart bør man kun gøre det en gang om året og mange gange er det slet ikke nødvendigt.

Der ud over så det vist også på rette tid du får et service eftersyn igen, mener det ca. 8år siden sidst..
De fleste anbefaler hver 2år men det lidt over kill i min verden. 

 

Alle termostater virker. Stifterne er motioneret.

Der er radiatorer på stueetage og 1. sal.

Jeg udlufter vel radiatorer 1-2 gange pr. sæson normalt. Dvs. når sæsonen starter og så efter jeg har fyldt vand på. Det plejer at være sådan, at hvis jeg fylder vand på, så lader jeg systemet køre lidt tid. Så slukker jeg pumpen i 10 min. Og så lufter jeg alle radiatorer ud, hvor jeg starter med dem på 1. sal.

Men altså i år jeg har så fyldt vand på meget oftere.
Jeg har lige fyldt vand på igen.
Jeg fyldte vand på sidste gang da jeg oprettede denne tråd.

Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor det er der skal service eftersyn på min unit så ofte. Hvad er det lige der skal tjekkes?
Der er vel ingen grund til at skulle smide  1-2000kr efter en smed hvert andet år hvis der ikke er noget galt? - eller hvad?

Gør I andre det?

ev elmand skrev den 24-03-2022 22:35:40

Du kan ikke chokere systemet. Sikkerheds ventil skulle gerne udmunde i et afløbsrør måske en 30-40 mm
Tag evt. et bilede af din fjernvarme unit så kan vi måske påvise den. 

 Jeg har fundet dette. Udløbsventilen er forlænget af et kobberrør som går ned i et gråt PVC-rør. Men kobberrøret går forholdsvist langt ned i afløbsrøret. Så jeg kan ikke skille det ad uden at det er en større operation....


Hvornår lukker sådan en ventil typisk trykket ud? Altså hvornår er der tale om overtryk? Jeg vil tro, at trykket ender på 1,5bar efter nogle dage og det stabiliserer sig nok der. Så kan det simpelthen være at den lukker alt over 1,5bar ud?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis