Radiatorer taber tryk - er ekspansionsbeholder færdig?

Hej

Nå, så er det blevet fyringssæson igen.
Jeg har tidligere skrevet om et problem jeg havde med mine radiatorer mistede trykket efter noget tid.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/242983/s/radiatorer-mister-trykket-defekt

Nu er det blevet koldt igen og har brug for radiatorerne. Så jeg har så fyldt vand på systemet op til 2 bar. Efter nogle dage ser manometret ud som på billede herunder.

Pil nr 1 peger på hvor trykket er nu. Dvs. lige godt 1,5 bar.
Pil nr 2 peger på hvor trykket var da jeg fyldte vand på for nogle dage siden.

Radiatorerne på 1. sal er varme. Men måske ikke ligefrem brandvarme...

Jeg forstår, at 1,5bar tryk egentlig burde være tilstrækkeligt. Er alt som det skal være? Og skal jeg bare lade være med at foretage mig yderligere?



PS. Som det også ses på billedet, er indgangstemperaturen 45 grader og udgangstemperaturen er godt 30 grader. Er det fint? Eller bør forskellen være større i et velfungerende system?
Hej Nå, så er det blevet fyringssæson igen. Jeg... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved høj indgangstemperatur får du lavere returtemperatur ,end hvis samme varmemængde skulle afgives ved lavere fremløbstemperatur. En stor radiator afkøler også vandet bedre end en lille radiator.

Søren O
S. Fabrin skrev den 08-12-2022 13:20:49

Jeg forstår ikke helt denne del: "Hvis indgangstemperaturen ikke er høj nok åbner termostaten fuldt og du kan komme ud for at returtemperaturen er forholdsvis høj"
Vil du ikke uddybe det?

Jo det vil jeg prøve. Hvis du forestiller dig at temperaturen i rummet er for lav i forhold til den temperatur, du ønsker og har stillet termostaten til, vil termosten forsøge at nå den indstillede temperatur. Det gør den ved at åbne for gennemstrømningen i ventilen og dermed radiatoren. Forestil dig nu at ventilen er helt åben og vandet dermed strømmer gennem radiatoren og ud gennem returen. Radiatoren kan ikke nå at afkøle vandet.
Hvis fremløbet ikke er varmt nok til at rummet bliver opvarmet, lukker termostaten ikke og returen er derfor varm. Hæver du nu fremløbstemperaturen, så rummet bliver varmet op til den ønskede temperatur, begynder termostaten at lukke for gennemstrømningen og vandet bliver kølet af og dermed falder returtemperaturen. Det er selvfølgelig at radiatoren er dimensioneret rigtigt.

 

Tak for forklaringen. Det giver jo egentlig rigtig god mening. Hvad taler så imod bare at skrue ingangstemperaturen op på maks nede på unit'en? Jeg vil tro, at den sagtens kan komme et godt stykke over 50. Måske 60 grader.
 Der er egentlig ikke noget der ikke taler for at skrue op for fremløbstemperaturen, men så længe du kan klare dig med 50° er det OK, set ud fra den betragtning at det måske begrænser varmetabet i rørsystemet. Det er set ud fra, at jeg ikke kender dir system. 

fase
Til Fabrin.
Nej jeg bliver overhovedet ikke stødt over din joke.
Jeg takker for din udredning ang Bar og andre oplysninger.
Vh Oceanide 

På forhånd tak.
Oceanide
S. Fabrin skrev den 08-12-2022 16:58:51

 Der er egentlig ikke noget der ikke taler for at skrue op for fremløbstemperaturen, men så længe du kan klare dig med 50° er det OK, set ud fra den betragtning at det måske begrænser varmetabet i rørsystemet. Det er set ud fra, at jeg ikke kender dir system. 

 Jeg har nu skruet op på 56-57 grader på fremløbstemp.

Det kører bare. Aldrig har vores radiatorer varmet så godt.
Mange tak for hjælpen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis