Radiatorer taber tryk - er ekspansionsbeholder færdig?

Hej

Nå, så er det blevet fyringssæson igen.
Jeg har tidligere skrevet om et problem jeg havde med mine radiatorer mistede trykket efter noget tid.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/242983/s/radiatorer-mister-trykket-defekt

Nu er det blevet koldt igen og har brug for radiatorerne. Så jeg har så fyldt vand på systemet op til 2 bar. Efter nogle dage ser manometret ud som på billede herunder.

Pil nr 1 peger på hvor trykket er nu. Dvs. lige godt 1,5 bar.
Pil nr 2 peger på hvor trykket var da jeg fyldte vand på for nogle dage siden.

Radiatorerne på 1. sal er varme. Men måske ikke ligefrem brandvarme...

Jeg forstår, at 1,5bar tryk egentlig burde være tilstrækkeligt. Er alt som det skal være? Og skal jeg bare lade være med at foretage mig yderligere?

PS. Som det også ses på billedet, er indgangstemperaturen 45 grader og udgangstemperaturen er godt 30 grader. Er det fint? Eller bør forskellen være større i et velfungerende system?
Hej Nå, så er det blevet fyringssæson igen. Jeg... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 06-12-2022 15:01:35

I en normalt varmeanlæg åbner sikkerhedsventilen ved 2,5 bar. Så er der noget sikkerhed op til de 3 bar beholderen er dimensioneret til.

OK. Men jeg har altså lukket vandet af systemet nu. Og efter jeg har gjort det har jeg sat pumpen på ventilen i bunden af ekspansionsbeholderen. Når jeg gør det, så pibler der vand ud ved ventilen.

Er det normalt? Eller er den så utæt/defekt?
Jeg prøver at pumpe luft i men synes ikke rigtigt trykket ændrer sig meget. Måske der skal pumpes meget?
S. Fabrin skrev den 06-12-2022 14:38:17

Det tryk, der tales om, er tryk over atmosfærisk tryk. Så det tryk, du skal pumpe op til, er 1,8bar absolut, eller på almindelig dansk 0,8 bar.
Tallene på mærkepladen: 0,5 bar er fortrykket, som også kan være 0,8 bar.
3,0 bar er maks. arbejdstryk. Altså det tryk du højst må have på dit system.
4,3 bar er det tryk, beholderen er trykprøvet med.

Jeg tolker det svar du har givet i en anden tråd her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/234495/s/defekt-ekspansionsbeholder som at min ekspansionsbeholder er defekt og skal skiftes.

OK. Men jeg har altså lukket vandet af systemet nu. Og efter jeg har gjort det har jeg sat pumpen på ventilen i bunden af ekspansionsbeholderen. Når jeg gør det, så pibler der vand ud ved ventilen.Er det normalt? Eller er den så utæt/defekt?Jeg prøver at pumpe luft i men synes ikke rigtigt trykket ændrer sig meget. Måske der skal pumpes meget?
Hvis der kommer vand ud, når du åbner ventilen, er det tegn på en utæt membran. Den kan ikke skiftes, så det er en ny beholder.

fase
S. Fabrin skrev den 06-12-2022 16:28:14

OK. Men jeg har altså lukket vandet af systemet nu. Og efter jeg har gjort det har jeg sat pumpen på ventilen i bunden af ekspansionsbeholderen. Når jeg gør det, så pibler der vand ud ved ventilen.Er det normalt? Eller er den så utæt/defekt?Jeg prøver at pumpe luft i men synes ikke rigtigt trykket ændrer sig meget. Måske der skal pumpes meget?
Hvis der kommer vand ud, når du åbner ventilen, er det tegn på en utæt membran. Den kan ikke skiftes, så det er en ny beholder.

OK. Det var ikke såå meget vand der kom ud. Nu prøvede jeg simpelthen at lukke alt vandet ud af radiatorerne og pumpe luft i mens ventilen til vandet stod åben. Nu har jeg pumpet 0,8 bar på og så fyldt vand på systemet til lige knapt 2 bar. Så vil jeg lige prøve at se om et par dage, om trykket er faldet. Så må beholderen skiftes hvis det er.

Gid jeg havde så megen forstand at jeg kunne gøre de ting I skriver om.
Det er de samme problemer jeg kæmper med. jeg har et par indlæg et eller andet sted under "Sporing af skjult rørskade" og "Kan vandrør vokse sammen af sig selv"? og lækagsporing.
Har Fanden skabt ekspansionsbeholdere og Bar systemet?
Oceanide.

På forhånd tak.
Oceanide
Annonce
Har Fanden skabt ekspansionsbeholdere og Bar systemet?
Nej fanden har ikke skabt nogen af de dele, du nævner. Begge dele har noget med fysik at gøre.
Ekspansionsbeholderen er der, fordi vand udvider sig ved opvarmning. For at den øgede mængde vand ikke skal øge trykket i systemet og ødelægge det, er der indført en ekspansionsbeholder. Ekspansionsbeholderen er bygget op af to beholdere adskilt af en gummimembran med luft (med et fortryk på mellem 0,5 og 0,8 bar) på den ene side og vand på den anden side. Når vandet udvider sig øges trykket. Det øgede tryk bliver optaget ved at membranen i ekspansionsbeholderen bevæger sig mod den side med luft, som nemt lader sig trykke sammen. Udvidelsen af vandet bliver dermed udlignet. 
Bar er en måleenhed for tryk, som nu er erstattet af udtrykket Pascal. Du holder bare fast i udtrykket Bar, som er udtryk for tryk over det atmosfæriske tryk.
Som du ser, er ingen af udtrykkene noget regenten i helvede har skabt.
Der eksisterer en vittighed, som måske generer din religion, Gud og fanden havde lavet en aftale om fjernvarme i himlen. Da rørene nåede op til himlen blev der spurgt, hvorfor der ikke var lavet nogen rør fra himlen, var svaret: "Du har jo alle smedene".
Jeg skal her undskylde for de, der føler sig krænkede over ovenstående, med der eksisterer lidt drillerier håndværksfagene i mellem, og de bliver taget for sjov med accept af forskellen mellem den kunnen, der er mellem fagene.

fase
LennartBertelsen skrev den 06-12-2022 21:22:37

S. Fabrin skrev den 06-12-2022 16:28:14

OK. Det var ikke såå meget vand der kom ud. Nu prøvede jeg simpelthen at lukke alt vandet ud af radiatorerne og pumpe luft i mens ventilen til vandet stod åben. Nu har jeg pumpet 0,8 bar på og så fyldt vand på systemet til lige knapt 2 bar. Så vil jeg lige prøve at se om et par dage, om trykket er faldet. Så må beholderen skiftes hvis det er.

Nu er der gået lidt tid. Det ser ud til, at det bare virker nu. Radiatorer på 1. sal bliver varme.

Jeg synes dog stadig at de har svært ved at varme rummene op nu hvor vi har fået frost.... Måske er min indgangstemperatur for lav? Den er 45 grader. Udgangstemp er ca. 35 grader. Er det normalt?
Bør jeg skrue indgangstemp op til f.eks. 50 grader? Eller skal jeg mon hellere skrue op for pumpen? Jeg har en pumpe med 3 trin. Den står pt. i trin 2. Hjælper det at skrue op til 3?
Du skal skrue op for indgangstemperaturen til 50° og se om det er nok. Ellers hæver du temperaturen. Hvis indgangstemperaturen ikke er høj nok åbner termostaten fuldt og du kan komme ud for at returtemperaturen er forholdsvis høj. Først når rumtemperaturen er høj nok, regulerer termostaten på fremløbet og afkølingen bliver bedre.

fase
S. Fabrin skrev den 08-12-2022 09:03:12

Du skal skrue op for indgangstemperaturen til 50° og se om det er nok. Ellers hæver du temperaturen. Hvis indgangstemperaturen ikke er høj nok åbner termostaten fuldt og du kan komme ud for at returtemperaturen er forholdsvis høj. Først når rumtemperaturen er høj nok, regulerer termostaten på fremløbet og afkølingen bliver bedre.

Tak for tippet. Jeg har nu skruet op på 50. Så må vi se.
Jeg forstår ikke helt denne del: "Hvis indgangstemperaturen ikke er høj nok åbner termostaten fuldt og du kan komme ud for at returtemperaturen er forholdsvis høj"

Vil du ikke uddybe det?
Altså hvis indgangstemperaturen er høj, men rummene er varme nok og termostater i radiatorerne derfor lukker, så bliver returtemperaturen vel tilsvarende høj, fordi radiatorerne ikke køler vandet ned - eller har jeg misforstået det?

Jeg forstår ikke helt denne del: "Hvis indgangstemperaturen ikke er høj nok åbner termostaten fuldt og du kan komme ud for at returtemperaturen er forholdsvis høj"
Vil du ikke uddybe det?

Jo det vil jeg prøve. Hvis du forestiller dig at temperaturen i rummet er for lav i forhold til den temperatur, du ønsker og har stillet termostaten til, vil termosten forsøge at nå den indstillede temperatur. Det gør den ved at åbne for gennemstrømningen i ventilen og dermed radiatoren. Forestil dig nu at ventilen er helt åben og vandet dermed strømmer gennem radiatoren og ud gennem returen. Radiatoren kan ikke nå at afkøle vandet. 
Hvis fremløbet ikke er varmt nok til at rummet bliver opvarmet, lukker termostaten ikke og returen er derfor varm. Hæver du nu fremløbstemperaturen, så rummet bliver varmet op til den ønskede temperatur, begynder termostaten at lukke for gennemstrømningen og vandet bliver kølet af og dermed falder returtemperaturen. Det er selvfølgelig at radiatoren er dimensioneret rigtigt.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis