Rystende 380v motor på søjleboremaskine

Hej. Håber nogen kan hjælpe med at læse dette problem. Når jeg tænder på kontakten er det som om motoren ryster lidt, hvis jeg trykker palen på kontakten 2 mm tilbage, uden at afbryde strømmen holder den op med at ryste og kører perfekt. 🤔. Nogen der ved hvorfor?
Hej. Håber nogen kan hjælpe med at læse dette... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er skiftet ledning på et tidspunkt. Kan den være monteret forkert, eller kan selve paken være monteret Upside Down ?
Du skal ud og købe en ny kontakt. Det ser ud som om det midterste kontaktsæt er brændt lidt. Vær i øvrigt opmærksom på, at det ser ud som om det midterste sæt ledninger er stjernepunktet og derfor ikke skal forbindelse med resten. 

fase
Ok. Vil du forklare det der med stjernepunkter og at de ikke skal forbindes med resten lidt dybere, så selv en novice forstår det🤣.

Nogen der ved hvor en ny kontakt magen til kan købes?’
Jeg synes nu ikke kontakterne ser brændte ud, lugter heller ikke på nogen måde brændt?
Prøv lige at se på det billede, jeg har vedhæftet. Det er svært at se på et billede, om der er noget galt. Brændte kontakter lugter ikke.
Prøv også at se på bagsiden af kontakten, om der er en forbindelse mellem de tre skruer i midterste række. Det ser sådan ud. Du skal nok få en forklaring på Stjerne- og trekantforbindelse, men den korte er at det har noget med tilslutningsspændingen. Hvad står der på motorens mærkeplade?

fase
Annonce
Du får lige en simpel skitse over forbindelserne i stjerne og trekant. I stjerne er de tre ender af viklingerne forbundet sammen og i trekant er en af viklingernes ender forbundet til en anden ende af en vikling. I din motor tror jeg at motoren er viklet til at hver vikling er beregnet til 230V. Når du så vil bruge den til 400V (tre faser ), kobles motoren i stjerne. Det var en kort vejledning. 

fase
Super godt spottet af Fabrin. På forstørrelse ses at der mangler en ende af kontakt punktet.
Hvis du så ser på dine forbindelser så kommer der inde fra motoren 6 ledninger Rød - grøn - gul
som går på afbryder. Det er der Fabrins tegninger viser 400 V 
Så kommer der 3 andre Guld - sort - grå ( den sidste lidt svært at se ) De er alle 3 samlet i den samme klemme
Det er øverst på samme tegning fra  Fabrin. 
Denne samling på gerne være i en løs muffe hvis du finder en anden afbryder der ikke lige har sådan en Y samlings punkt. 
Jeg er ret sikker på at du ikke finder en afbryder magen til, men der kan også bruges andre. Problemet er bare at det sidder direkte på motorens klemkasse, så det skal passe til det hvis der ikke skal monteres en anden klemkasse med klemmer og låg. Så kan man nemlig trække en kabel til hvilken afbryder det skal være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har lige tjekket.. Der mangler ikke nogen ende, selvom det ser lidt sådan ud på billedet.. Der er bare ligesom en sort klat på kontakten.. Kan måske tænkes der er noget der er smeltet ned på kontaktfladen?. Jeg forsøger lige at tjekke om kontaktfladen er helt ren der..
Når du kan komme til kontaktfladerne, kan du pudse dem om med fint sandpapir, gerne vandslibepapir på en plan flade, og brug lidt vand.
Er du heldig har du reddet kontakten for en tid..


Vi prøver igen, i morgen --
Herned billede af motorplade. Har renset kontakter men uden nogen forskel. 
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis