Timer lys

Hej  jeg er ved at montere en udendørs lampe. Som jeg har tænkt at tag strøm fra en forgreningdåse i garagen. Jeg vil  føre en kabel fra forgreningsdåsen til en ny forgreningsdåse. Og så koble lampen der i. Men problemet er at jeg vil gerne have en timer på den lampe som skal være udenfor. Og der er jeg  lidt i tvivl hvordan det bedst vil være. Og findes der en timer der kan være i  forgreningdåse som man kan justere uret på
Hej  jeg er ved at montere en udendørs lampe. Som... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ført fase til nr. 1 og nul til nr.2.  
Tændledning til lampen i  nr. 5
Og nul op i forgrenigsdåsen. ikke i timeren. 
Skumringsrælet er koblet til fase og nul i forgrenigsdåsen. 
Den røde kabel tændledning fra skumringrælet går ned til klæmme  nr.4
Sådan kommer det til at se ud når man insisterer på at bruge forgrenings dåse, selv om det kan laves i afdækning for ur. 3 stk kabler imellem forgreningsdåse og afdækning for ur er også helt grotesk. 
Det vil jeg ikke kommentere mere på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skriver at lampen tændes, når du dækker lyssensoren til, men at det først sker, når du påvirker MAN tasten. Det tyder på at dit ur ikke er programmeret til at tænde lampen. Du skal programmere uret/timeren sådan, at det er tændt undtaget i de timer, hvor du ikke ønsker lampen tændt. Sensoren vil så sende fase til uret, når det bliver mørkt nok, og uret slukker så i den tid du har programmeret det til.
Jeg skal venligst undlade at kommentere installationen.


fase
Det ser måske voldsom ud  men der går kun en ledning i de tre kabler i selve røret ned til timeren. Er det ulovligt at gøre sådan  Som jeg har gjort?  Synes bare at man får for mange ledninger til timeren hvis man ikke bruger forgreningdåsen. I må gerne fortælle hvis det kan gøres anderledes så jeg kan lave  det om. Jeg tænkte også på når jeg monterede forgreningdåsen at kan man altid trække noget videre fra den hvis det skulle være.
Hvis man ville udvide installationen senere kunne man udvide med en dåse.
Du kunne have ført kablerne således:
1. Tilgang 3x1,5 mm2 forbindes til 1 og 2 fase og nul samt jord
2.  Afgang til lampe(r) 3x1,5 mm2 forbindes til 2 og 5 tændledning,  nul og jord
3. Tilgang fra sensor 5x1,5 mm2 forbindes til 1 og 2 samt 4. fase, nul og tændledning.
Så havde du fået 3 kabler i uret. du har også tre ledninger ud af sensoren uden fælles kappe.
Har du programmeret uret?

fase
Annonce
Hej jeg venter på at montere lampen. Da jeg har støbt foden til den. Hvad mener du med fælles kappe? Har kun testet igår for at  se om det virker. Men kunne man ikke tag 5x1,5 mm2 og føre den fra timeren  op til forgrening dåsen og sammle den op i dåsen. Så ville man kun få en kabel der går fra timeren til forgreningdåsen? Og så har jeg dåsen til videree udvidelse af el. Bare at det er lovligt måde jeg gør det på
På billedet af din sensor kan man se de tre enkelte ledninger. De skal være under en fælles kappe, så det er et kabel med tre ledninger i. Du kan godt bruge et stykke femleder mellem forgreningsdåse og timer. Men hvad så med hullet i timeren.
Nu er det jo fast installation og dermed aut. krævende arbejde, så lovligheden er op til dig selv at afgøre.

fase
Problemet er at sensoren har kun ca.15 cm ledning. Så den kan ikke nå til fælles kappe. Det er derfor den er forlænget.
Den røde lampe på timeren skal lyse i det tidsrum, udelyset må være tændt. Den skal ikke tænde og slukke afhængig af skumringsrelæet.

Timeren skal give strøm til skumringsrelæet og skumringsrelæet skal give strøm til udelampen.
GodeVen skrev den 07-11-2022 12:11:00

Den røde lampe på timeren skal lyse i det tidsrum, udelyset må være tændt. Den skal ikke tænde og slukke afhængig af skumringsrelæet.

Timeren skal give strøm til skumringsrelæet og skumringsrelæet skal give strøm til udelampen.

 Hvorfor mener du ikke at timeren bare skal slukke for lyset, når det ikke skal bruges om natten? Så kan sensoren slukke og tænde efter lysniveauet. Der er i løsningen spænding på både timer og sensor hele tiden. Signalet fra sensoren bliver kun afbrudt, når der ikke ønskes lys i lampen. Hvor ser du problemet i den løsning?


fase
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis