Timer lys

Hej  jeg er ved at montere en udendørs lampe. Som jeg har tænkt at tag strøm fra en forgreningdåse i garagen. Jeg vil  føre en kabel fra forgreningsdåsen til en ny forgreningsdåse. Og så koble lampen der i. Men problemet er at jeg vil gerne have en timer på den lampe som skal være udenfor. Og der er jeg  lidt i tvivl hvordan det bedst vil være. Og findes der en timer der kan være i  forgreningdåse som man kan justere uret på
Hej  jeg er ved at montere en udendørs lampe. Som... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Fabrin Skumringsrelæet har kun 3 ledere. Fase, nul og tændledning. Timeren har et potentialfrit relæ. Man skal have de to i serie med lampen, for at få lampen til kun at tænde de perioder, hvor det er mørkt og timeren er aktiv.

Jeg ville tilslutte nul til begge. Den indgående fase til timeren og timerens relæ. Fra timerens relæ  til "fasen" på skumringsrelæet, der har selvfølgelig har fast nul. Direkte fra skumringsrelæet tændledning til lampen. Så kan man klare sig med 3 ledninger mellem timer boks og forgreningsdåsen (fase og nul ned, signal fra timer retur)

Man kan også have de to i modsat rækkefølge, det kræver blot en ekstra ledning mellem forgreningsdåsen og timer. Da signalet fra skumringsrelæet skal til timeren og retur. Det er næppe den store bekymring for trådstarter, der oppe på 3 kabler mellem de to kasser.

I begge tilfælde vil den røde lampe være tændt, i det tidsrum hvor timeren giver lov til at tænde lyset, ikke nødvendigvis når udelampen lyser, da det også kræver, at det er mørkt.

Når du nævner at det er muligt at nøjes med tre ledninger mellem forgreningsdåsen og timeren, har du sikkert overset at det nødvendige kabel er nødt til at have 5 ledere for at bruge et standardkabel. Treleder uden jord findes ikke som standard og fireleder uden jord findes heller ikke, så næste standardkabel er 5x1,5mm2 . Dermed er trådstarter mere fritstillet med hensyn til, hvor lampen kan tilsluttes.
I øvrigt er der ikke ført flere kabler mellem membrandåse og timer. Det er enkeltledere, der ført i yderkappen af kabler.

fase
Gode ven: Jeg kender ikke hvordan den aktuelle skumrings relæ ( lux relæ ) opfører sig. Servodan skriver at man skal i lux relæ først og derefter igennem relæ kontakt i uret. 
Jeg har gjort modsat en gang, altså uret tænder fase til , Det bevirkede at lux relæ gik i test mode hver gang uret tænder. Altså tænder lyset ca. 1 minut midt på eftermiddagen og om sommeren kl. 06.00 om morgenen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu bliver jeg helt forvirret med så mange forskellige mulligheder. Jeg vil bare vide hvad ser bedst ud og forsvarligt og lovligt. Jeg ved godt at ligeså snart man laver noget selv er det ulovligt. Men jeg bare vide hvor og hvor mange ledinger skal i de forskelllige stik på timeren osv. Det er derfor jeg søger hjælp og råd her på siden. Så jeg vil være meget taknemmelig hvis nogen kan fortælle mig hvad jeg skal gøre trin for trin. På forhånd tak
Du skal ikke blive forvirret. Du har forbundet dine ledninger, og det virker bortset fra programmeringen af dit ur, som bare skal programmeres til at være tændt hele døgnet bortset fra det tidspunkt på natten, hvor du ønsker lyset slukket.
Resten af indlæggene kan du roligt se bort fra. Det er forslag til ændring af forbindelserne, som bliver foreslået uden at have den nødvendige kendskab til komponenterne.

fase
Annonce
Måske har jeg overset noget, men hvorfor ikke benytte pære med indbygget lyssensor efter timeren. Vi har portbelysning hvor timeren tillader lys fra 16.00 til 24.00 og fra 06.00 til 10.00 hele året.
Bliver det så ved med at være lyst til f.eks. 19.45 undlader pæren selv at tænde før det er mørkt. Etc.
Vi har to pærer, de tænder og slukker ganske vist ikke helt synkront, men de 10-15 min. er ok.
Og var der tale om adskillige pærer ville jeg pga. pærernes pris naturligvis også vælge skumringsrelæmodellen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er da en mulighed at bruge en pære med indbygget sensor, men samtidig afskærer man sig fra muligheden for at bruge forskellige pærer. Og prisen på pærerne kan også være en faktor, som skal tages i betragtning. Det er min erfaring at nogen af de LED pærer, der beskrives med lang levetid, ikke lever op til beskrivelsen. 

fase
S Fabrin. Tak for det
@Fabrin Ang. Det er min erfaring at nogen af de LED pærer, der beskrives med lang levetid, ikke lever op til beskrivelsen.
Mange giver 15.000 timers forventet levetid. Det er lidt over 1,7 år permanent tændt.
Og da jeg gætter på 12 timers gennemsnitlig mørke/døgn på et år bør pæren holde ca 3,4 år.
Kommer man senere end 2 år efter købet skal man nok ikke regne med at få reklamationen accepteret.
Men med lidt glemsomhed kan jeg udregne en metode til at få erstattet alle defekte pærer, bortset fra den første. Er det for groft?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har fået jobbet i boligforeningen, hvor jeg bor, at være den der blandt andet skifter pærer i den udvendige belysning. Det er bestemt ikke min oplevelse at pærerne holder i 3,4 år. Der imod har jeg erfaring med at der er forskel på kvaliteten på LED pærer. Jeg har indkøbt nogle erstatninger for lysstofrør, som ser ud til at fungere i lang tid. Pærerne fra firmaet, der har sparet H't værk har ikke så lang levetid, men de koster ca. 15 kr,/stk. og er på 2,4W.
Det skal siges, at transformerstationen ligger få hundrede meter fra bebyggelsen, og da belastningen om natten er lav kan spændingen være lidt højere. Jeg har ikke målt den, fordi jeg ingen indflydelse har på den. 

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis