Høj fjernvarme returtemperatur

Hejsa

Jeg har et hus fra 1970'erne med fjernvarme. Jeg har lige fået ny fjernvarmemåler, og så blev jeg jo nødt til at studere den lidt :) Men jeg undrer mig lidt over tallene, da jeg syntes returtemperaturen er noget høj.
Den siger:
Fremløb = 58,2 grader
Retur = 56,4 grader
Gennemløb = 100 l/h

Jeg har radiatorer i alle rum undtagen badeværelserne og entreen, der har jeg gulvvarme. Derudover har jeg en 160l varmtvandsbeholder. Alle radiatorer og gulvvarme er slukket. Hvis jeg mærker på der hvor returrørene mødes for varmeanlægget og vandvarmeren, så er røret koldt fra varmeanlæggets side og varmt på vandvarmerens side.

Hvad tænker I det kan skyldes? :)

Med venlig hilsen
Azkaban
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad sidder der af termostat- eller returtermostat ved varmtvandsbeholderen? Et par billeder vil også hjælpe.

Søren O
Søren O skrev den 10-08-2022 17:25:22

Hvad sidder der af termostat- eller returtermostat ved varmtvandsbeholderen? Et par billeder vil også hjælpe.

Hej Søren

Jeg har lige vedhæftet nogle billeder. Sig endelig til, hvis det skal tages fra en anden vinkel :)

 

Lige bag din varmemåler sidder termostatventilen der regulerer temperaturen på vandet i varmtvandsbeholderen. Den skal du du skrue lidt ned, så der bliver lukket for gennemstrømningen på fjernvarmevandet. Du kan aflæse flovet på varmemåleren.
Du vil opleve en lidt lavere temperatur på det varme brugsvand, men det er fysisk nødvendigt. Hold øje med afkølingen de næste dage.

Søren O
Søren O skrev den 10-08-2022 21:00:43

Lige bag din varmemåler sidder termostatventilen der regulerer temperaturen på vandet i varmtvandsbeholderen. Den skal du du skrue lidt ned, så der bliver lukket for gennemstrømningen på fjernvarmevandet. Du kan aflæse flovet på varmemåleren.
Du vil opleve en lidt lavere temperatur på det varme brugsvand, men det er fysisk nødvendigt. Hold øje med afkølingen de næste dage.

Den står allerede på ca. 55 grader. Vil det ikke blive for lavt, iforhold til bakterier, hvis jeg sænker den?

azkaban skrev den 10-08-2022 21:10:53

Søren O skrev den 10-08-2022 21:00:43

Lige bag din varmemåler sidder termostatventilen der regulerer temperaturen på vandet i varmtvandsbeholderen. Den skal du du skrue lidt ned, så der bliver lukket for gennemstrømningen på fjernvarmevandet. Du kan aflæse flovet på varmemåleren.
Du vil opleve en lidt lavere temperatur på det varme brugsvand, men det er fysisk nødvendigt. Hold øje med afkølingen de næste dage.

Den står allerede på ca. 55 grader. Vil det ikke blive for lavt, iforhold til bakterier, hvis jeg sænker den?

 55  grader burde passe måske hovedet  er defekt prøv og tag hovedet af den og tryk stiften ind evt sæt en strips på stiften så den bliver inde så burde den lukke

Annonce
Iflg. bygningsreglementet skal brugsvandstemperaruren være min. 50 °C. 
Du varmer op til 55 og det er naturligt at din fjernvarme-retur bliver høj, for du har formentlig ikke noget varmtvandforbrug i situationen du har fotograferet, så beholderen står sikkert og varmer op fra f.eks. 53 til 55 pga. tomgangstab.
Så hvis man ikke har noget forbrug (hele varmeanlægget er slukket og der er ikke blevet brugt varmt vand i noget tid) så vil ens returtemperatur være meget tæt på fremløbstemperaturen, altså høj, fordi der ikke bliver brugt noget varme nogensteder? Med andre ord, fjernvarmevandet løber bare lige igennem?
Det ser ud til at termostaten sidder på fremløbet eller tager jeg fejl. Den burde sidde på returen, så den lukker, når vandet i beholderen er varmt nok.

fase
azkaban skrev den 10-08-2022 23:17:15

Så hvis man ikke har noget forbrug (hele varmeanlægget er slukket og der er ikke blevet brugt varmt vand i noget tid) så vil ens returtemperatur være meget tæt på fremløbstemperaturen, altså høj, fordi der ikke bliver brugt noget varme nogensteder? Med andre ord, fjernvarmevandet løber bare lige igennem?

 Næsten. Returtemperaturen vil være få grader over varmtvandstemperaturen.

Det er så i øvrigt også en lav fremløbstemperatur du har. Ligger du sidst på strengen? Måske er dit fjernvarmeværk gode til at tilpasse fremløb efter behov.
Det vil være nødvendigt med en noget lavere temperatur i varmtvandsbeholderen, end temperaturen på fjernvarmevandet. Jeg vil mene min. 5forskel.
Fabrin: Om termostatventilen sidder på fremløb eller retur er ligegyldigt når den er med fjernføler (føleren er anbragt i et dykrør i varmtvandsbeholderen)..




Søren O
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis