Høj fjernvarme returtemperatur

Hejsa

Jeg har et hus fra 1970'erne med fjernvarme. Jeg har lige fået ny fjernvarmemåler, og så blev jeg jo nødt til at studere den lidt :) Men jeg undrer mig lidt over tallene, da jeg syntes returtemperaturen er noget høj.
Den siger:
Fremløb = 58,2 grader
Retur = 56,4 grader
Gennemløb = 100 l/h

Jeg har radiatorer i alle rum undtagen badeværelserne og entreen, der har jeg gulvvarme. Derudover har jeg en 160l varmtvandsbeholder. Alle radiatorer og gulvvarme er slukket. Hvis jeg mærker på der hvor returrørene mødes for varmeanlægget og vandvarmeren, så er røret koldt fra varmeanlæggets side og varmt på vandvarmerens side.

Hvad tænker I det kan skyldes? :)

Med venlig hilsen
Azkaban
Hejsa Jeg har et hus fra 1970'erne med... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fabrin: Om termostatventilen sidder på fremløb eller retur er ligegyldigt når den er med fjernføler (føleren er anbragt i et dykrør i varmtvandsbeholderen)..
Ja, det er rigtigt, men det havde været nemmere at styre returtemperaturen, hvis man havde sat en termostat på returen og havde ladet den styre returtemperaturen i stedet for det setup, der er lavet her. 

fase
I en ordenlig varmtvandsbeholder til fjernvarme, vil returtemperaturen være langt under temperaturen på det varme vand.

Der bruges normalt det såkaldte modstrømsprincip. Brugsvand og fjernvarmevand løber i modsate retning. Så det varmeste fjernvarmevand kommer ind hvor det varmeste brugsvand kommer ud. Det kolde brugsvand kommer ind, der hvor fjernvarmevand et løber ud.

Hvis alr er korrekt, vil returvandet sagten kunne være under 30 grader selvom brugsvandet er over 50 grader.

GodeVen skrev den 11-08-2022 12:31:45

I en ordenlig varmtvandsbeholder til fjernvarme, vil returtemperaturen være langt under temperaturen på det varme vand.

Der bruges normalt det såkaldte modstrømsprincip. Brugsvand og fjernvarmevand løber i modsate retning. Så det varmeste fjernvarmevand kommer ind hvor det varmeste brugsvand kommer ud. Det kolde brugsvand kommer ind, der hvor fjernvarmevand et løber ud.

Hvis alr er korrekt, vil returvandet sagten kunne være under 30 grader selvom brugsvandet er over 50 grader.

 Men det kræver at der er eller lige har været forbrug, og det lader ikke til at være tilfældet i den situation der er afbilledet og beskrives. Men ellers fuldstændig korrekt i en forbrugssituation.

Modstrøms princippet bruges i en varmeveksler. Er du sikker på, at en vandvarmer er bygget på samme måde?

fase
Varmtvandsbeholderen her er en Metro, der har en indbygget varmespiral. Det ser ud som om varmespiralen er 3/8”, hvilket viser at beholderen er beregnet til fjernvarme.
Den rigtige måde at styre temperaturen i beholderen er termostat med fjernføler. Der er dog ikke noget i vejen for også at montere en returtermostat.

Søren O
Annonce
@Fabrin  Ja, jeg har tidligere ejet et hus med varmtvandsbeholder tilsluttet fjernvarme. Dengang betalte jeg udelukkende pr. kubikmeter, så jeg holdt øje med at returen var lav. Den var meget sjældent over 30 grader.

Modstrømsprincippet bruges altid hvor det er muligt. Det også derfor at radiatorer får det varme vand ind foroven.
Søren,  jeg har tidligere haft en varmtvandsbeholder, som kun var styret af en returtermostat. det kunne holde vandtemperaturen på 53° og returen på det forsyningen ‎forlangte‎ uden at der skulle betales for for høj returtemperatur.

Gode ven, kan du ikke forklare mig, hvordan du får en varmtvandbeholder med en spiral til at virke efter modstrømsprincippet. 

fase
Ulempen ved at have returtermostat til at styre temperaturen i varmtvandsbeholderen er at der altid vil være gennemstrømning, også når beholderen er varm nok. Returtermostaten vil hele tiden sørge for at selve ventilen har den indstillede temperatur, uafhængig at beholdertemperatur. Altså er returtemperaturen indstillet til f.eks. 30o vil termostaten altid være 30o varm forudsat rumtemperaturen er lavere.

Søren O
Altså er returtemperaturen indstillet til f.eks. 30o vil termostaten altid være 30o varm forudsat rumtemperaturen er lavere. 
Det er det samme system, der bruges ved regulering af varmevekslere til varmt vand. Der har rumtemperaturen ingen indflydelse. Danfoss laver en termostat til regulering af temperaturen. 

fase
@Fabrin
For at en varmtvandsbeholder kan give en lav returtemperatur skal det kolde brugsvand kun være omkring returen inden det løber videre.

Til fjernvarme skal man bruge varmtvandbeholdere, der er egnet til det. Man bør ikke bruge centralvarmebeholdere, der er lavet til oliefyr eller pillefyr, hvor returtemperaturen ikke har betydning.

Jeg ved ikke så meget om moderne installationer med varmtvandsbeholdere. Tidligere var det almindeligt ved fjernvarmeinstallationer at der blot sad en termostat på returen. Ved centralvarmeinstallationer var det almindeligt at regulere efter temperaturen på brugsvandet.

Husk, når I giver indlæg i denne tråd ikke at blande de to installationstyper sammen.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis