Høj fjernvarme returtemperatur

Hejsa

Jeg har et hus fra 1970'erne med fjernvarme. Jeg har lige fået ny fjernvarmemåler, og så blev jeg jo nødt til at studere den lidt :) Men jeg undrer mig lidt over tallene, da jeg syntes returtemperaturen er noget høj.
Den siger:
Fremløb = 58,2 grader
Retur = 56,4 grader
Gennemløb = 100 l/h

Jeg har radiatorer i alle rum undtagen badeværelserne og entreen, der har jeg gulvvarme. Derudover har jeg en 160l varmtvandsbeholder. Alle radiatorer og gulvvarme er slukket. Hvis jeg mærker på der hvor returrørene mødes for varmeanlægget og vandvarmeren, så er røret koldt fra varmeanlæggets side og varmt på vandvarmerens side.

Hvad tænker I det kan skyldes? :)

Med venlig hilsen
Azkaban
Hejsa Jeg har et hus fra 1970'erne med... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For at en varmtvandsbeholder kan give en lav returtemperatur skal det kolde brugsvand kun være omkring returen inden det løber videre.
Typisk vil man tappe det varme vand fra toppen af beholderen og dermed lukke koldt vand ind i bunden.

fase
Til trådstarter. 
Konklusionen er at du skal skrue ned på termostaten indtil der stort set ikke er gennemstrømning på måler ved tomgang på VVB. 
Hvis du så ikke kan opretholde de 50 grader på det varme vand så må du finde en anden styrings metode eller vente på at fjernvarme værket hæver fremløbs temperatur hen imod efteråret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej

Mange tak for alle svarene, det har hjulpet meget på min forståelse :) Jeg har lige lidt flere spørgsmål :)

Så den termostat jeg har til at sidde styrer ikke temperaturen på mit returvand, men derimod vandet i min varmtvandsbeholder? For så vil jeg vel ikke kunne styre gennemstrømningen. Når vandet i varmtvandsbeholderen er varmt nok, så vil resten af fjernvarmevandet bare strømme igennem?

Når vandet i beholderen har den ønskede temperatur ( indstillet på termostaten) så vil denne lukke for fjernvarmevand. 
Problemet kan være den lille forskel på fremløbs temperatur 58 gr. og dit ønskede / indstillede 55 gr. Der skal ikke være megen upræcis måling til at forestille sig at de er næsten ens, og derfor opnår du aldrig din indstillede temperatur. 
Skru ned og se hvad der sker. 

ev elmand skrev den 13-08-2022 08:15:12

Når vandet i beholderen har den ønskede temperatur ( indstillet på termostaten) så vil denne lukke for fjernvarmevand.
Problemet kan være den lille forskel på fremløbs temperatur 58 gr. og dit ønskede / indstillede 55 gr. Der skal ikke være megen upræcis måling til at forestille sig at de er næsten ens, og derfor opnår du aldrig din indstillede temperatur.
Skru ned og se hvad der sker. 

Okay det giver mening. Så gennemstrømningen vil være høj hvis varmtvandsbeholderen prøver at varme op til 55 grader, men kun kan få den op på 52 grader f.eks. :)

Vil det være bedre styret hvis man fik en termostat på returvandet istedet?
Annonce
Det kommer lidt an på om du behøver højere varmtvandstemperatur. Om vinteren er fjernvarmetemperaturen sikkert højere, så du kan få højere temperatur på dit brugsvand. En returtermostat vil sikre dig mod for høj returtemperatur, men vil ikke give bedre styring.
Hvis du blot vil interessere dig lidt mere for dit anlæg, er der ingen grund til at ofre penge på termostater og andet.
Har du fået skruet lidt ned for din nuværende termostat - og hvad blev resultatet?
Virker termostatventilen ikke, kan stiften (i ventilen under termostathovedet) måske sidde fast.
Hold øje med din måler, og skriv aflæsningstallene ned (også frem- og returtemperatur).

Søren O
Azkaban skrev: Okay det giver mening. Så gennemstrømningen vil være høj hvis varmtvandsbeholderen prøver at varme op til 55 grader, men kun kan få den op på 52 grader f.eks. :)
Ja det er helt korrekt. Men din temperatur kan godt være højere i toppen af beholder end den som følere mærker.
Så igen igen Få nu skruet ned og lad os høre det praktiske resultat. Det er ikke altid man kan tænke sig til et resultat 

Super. Har lige skruet ned og så lader jeg den stå i et par timer :)
Jeg har skruet ned på 50 grader, og uden forbrug i et par timer siger min måler:
Fremløb = 33 grader
Retur = 29,2 grader
Gennemløb = 0 l/h
Så virket det jo. Når der er gået en dags tid, vil du se et lille konstant forbrug, og et større forbrug efter større varmtvandsforbrug (bad).

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis