Pizzaovn fra 400V til 230V

Hejsa. Jeg har købt denne pizzaovn https://www.expondo.dk/royal-catering-pizzaovn-dobbelt-2-x-pizzadiameter-45-cm-10011806 som iflg forhandleren kan tilkobles en alm. 230v stikkontakt. Det burde jo være simpelt nok at skifte ledningen osv, men jeg kan ikke forstå hvordan man kan trække (som jeg forstår det) 8.000W (se billede) igennem et 230V stik? Hvis jeg forstår det rigtigt, så kan man trække i omegnen af 3.600W igennem en 230V stikkontakt med 16A sikring. 

Er der nogen der vil give sit besyv på sagen?
Link til datablad: https://manuals.expondo.com/10011806

På forhånd mange tak :D
Hejsa. Jeg har købt denne pizzaovn https:... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Helt enig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GodeVen skrev den 24-06-2022 12:13:58
Den model du viser link til (RC-POB250GL) er den største model, der bruger over 17 ampere ved 400 volt. Det skal altså være en ekstra kraftig installation på 32A. De normale har et maksimum på 16A.

ikke helt. På 400 V, tre faser trækker den lidt under 11 A ved 7500 W.

To-faset 400 V giver ingen mening, få det lavet ordentligt.

Bent Andersen.
For lige at gå i detaljer men mest for at trådstarter ikke tror at vi ikke kan regne, Så står der 8000 W i specifikationer. Derfor den lille forskel på lidt over eller lidt under de 11 A 
Hverken 230V eller transformator forslaget har i øvrigt nogen gang på jord. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand skrev;   Hverken 230V eller transformator forslaget har i øvrigt nogen gang på jord. citat slut .
Tranformator løsningen valgte man at bruge på Frederiksberg hospital , for mere end 25 år siden da man havde indkøbt et stort antal microbølgeovne fra Kina , hvor maden fra et centralkøkken skulle opvarmes , men de brugte mere end 4400 W på 230  V , så transformatoren  var den eneste løsning bortset fra at skrote de spritnye ovne , og det virkede fint .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
ev elmand skrev den 25-06-2022 00:56:32

For lige at gå i detaljer men mest for at trådstarter ikke tror at vi ikke kan regne, Så står der 8000 W i specifikationer. Derfor den lille forskel på lidt over eller lidt under de 11 A 
 
I de specifikationer OP linker til står der 7500 W.

Annonce
I databladet trådstarter linker til står der, at den største ovn bruger 7500 W. Den har 4 varmelegemer.

Så man ved at der ikke er ensartet belastning på de 3 faser. Hvis man regner ud fra at den samlede effekt bliver fordelt på 3 faser får man en forkert værdi. Heldigvis hjælper databladet, der siger at belastningen på de 3 faser er op til 17,4 A.

3 faser 16A er for lidt.
I praksis vil en 3faset 16A gruppe være tilstrækkelig.

Den maksimale effekt vil være ganske momentan.

Elektronikteknikeren
Man må gå ud fra at værdierne på mærkepladen må være som i databladet. Elektrikeren skal forholde sig til hvad der står på mærkepladen.

Den vil bruge fuld strøm når den tændes, eller hvis der er meget travlt og lågerne bliver åbnet hele tiden. Jeg tror ikke at pizzabageren ønsker at sikringerne skal springe i nogen af de tilfælde, så en snydeløsning er nok ikke sagen.
Det er ikke snydeløsning. Elektriker skal forholde sig til faktiske forhold, såsom samtidigshedsfaktor, og sikringers smeltekurve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ovnen skal ikke som sådan bruges i et pizzeria. Vi har et pizzeria med en 2x8 SVEBA Dahlen ovn som klarer ærterne derinde. Denne ovn er et for sjov lille hobby projekt, hvor vi vil køre den ud til fester og lave pizzaer i folks baghave, typisk studentergilder og den slags, med 30-100 gæster. Det er egentlig derfor vi synes det var rigtig rigtig smart hvis den kunne komme i 230V stikkontakt på den ene eller anden måde, også selvom det var en snyde-løsning (så længe det er forsvarligt).

Hvis det ikke kan lade sig gøre, så må den bare komme i kraftstik, som de fleste heldigvis har i deres hjem, omend det bliver mere bøvlet end bare at smide den i en stikkontakt.

Tusind tak for jeres svar indtil videre.

Mvh.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis