Pizzaovn fra 400V til 230V

Hejsa. Jeg har købt denne pizzaovn https://www.expondo.dk/royal-catering-pizzaovn-dobbelt-2-x-pizzadiameter-45-cm-10011806 som iflg forhandleren kan tilkobles en alm. 230v stikkontakt. Det burde jo være simpelt nok at skifte ledningen osv, men jeg kan ikke forstå hvordan man kan trække (som jeg forstår det) 8.000W (se billede) igennem et 230V stik? Hvis jeg forstår det rigtigt, så kan man trække i omegnen af 3.600W igennem en 230V stikkontakt med 16A sikring. 

Er der nogen der vil give sit besyv på sagen?
Link til datablad: https://manuals.expondo.com/10011806

På forhånd mange tak :D
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke trække 7500 W på 230 V medmindre det er en eller anden specialinstallation.
Hvis det en er 16 A gruppe kan du tænde den ene ovn, men ikke begge.
Du skal have en trefaset stikkontakt til den ovn.

fase
Hvis det er den model der hedder 2-40, så kører den på én fase, og trækker kun 2400w jf. databladet. Og så kan det jo godt lade sig gøre.

Hvis det er én af de større modeller, skal du have flere faser, da du ikke finder énfasede installationer over 16A i dk.

Elektronikteknikeren
Mange tak for jeres svar, det har givet stof til eftertanke. Jeg er ret sikker på det er 2-50 modellen (den kommer først på fredag så er ikke 100% sikker, men den hedder RC-POB250GL). Men i så fald er det vel falsk markedsføring at skrive "Denne model fungerer med 400 V stærkstrøm men det kan efter ønske ændres til 230 V ved at tage kontakt til en elektriker."?

Mvh. 
Annonce
Nu er teksten jo nok blot blevet Google oversat, da det jo ikke er et dansk firma.
Det er jo sådan set ikke forkert at de skriver at den kan ændres til 230V, og så vidt jeg kan se, skriver de ikke noget om at man kan tilslutte den til en almindelig stikkontakt.
At det så i praksis ikke er muligt i Danmark, burde de måske have undersøgt, og slettet kommentaren med at den kan ændres til 230V.
Det er fuldstændig samme koncept som med et almindeligt komfur, hvor man kan omstille tilslutningen til komfuret så det passer til lokale forhold. Og i dk betyder det så drift over flere faser, da strømmen er højere end 16A. Du kan tilslutte ovnen til et dansk komfurstik eller et CEE Industristik.

Elektronikteknikeren
Der er vist tilslutning til både tre faser og nul samt en fase og nul. I Danmark er der den begrænsning at der ikke må tilsluttes mere end hvad en 16A sikring kan bære, når det drejer sig om enfasede brugsgenstande. Så der ingen fejl i anvisningen om tilslutning.

fase
Hvis man har købt en 230 V brugsgenstand i udlandet der bruger 7500 W så er der en løsning , en transformator der laver 2 faser 400 V om til 230 V med en effekt på 7500 W.................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tilslutningsskemaet viser både en og trefaset tilslutniing. Det er så om der er tre faser, hvor ovnen  skal tilsluttes.

fase
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis