Pizzaovn fra 400V til 230V

Hejsa. Jeg har købt denne pizzaovn https://www.expondo.dk/royal-catering-pizzaovn-dobbelt-2-x-pizzadiameter-45-cm-10011806 som iflg forhandleren kan tilkobles en alm. 230v stikkontakt. Det burde jo være simpelt nok at skifte ledningen osv, men jeg kan ikke forstå hvordan man kan trække (som jeg forstår det) 8.000W (se billede) igennem et 230V stik? Hvis jeg forstår det rigtigt, så kan man trække i omegnen af 3.600W igennem en 230V stikkontakt med 16A sikring. 

Er der nogen der vil give sit besyv på sagen?
Link til datablad: https://manuals.expondo.com/10011806

På forhånd mange tak :D
Hejsa. Jeg har købt denne pizzaovn https:... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart skrev den 23-06-2022 10:16:00

Hvis man har købt en 230 V brugsgenstand i udlandet der bruger 7500 W så er der en løsning , en transformator der laver 2 faser 400 V om til 230 V med en effekt på 7500 W.................

400V x 16A = 6400W ;-)

Discrusio skrev den 23-06-2022 15:11:03

karl smart skrev den 23-06-2022 10:16:00

Hvis man har købt en 230 V brugsgenstand i udlandet der bruger 7500 W så er der en løsning , en transformator der laver 2 faser 400 V om til 230 V med en effekt på 7500 W.................

400V x 16A = 6400W ;-)

 Sådan regner du ikke en trefaset effekt ud. Du kan belaste en 16A gruppe med  690V x 16A = 11040 W.



fase
S. Fabrin skrev den 23-06-2022 17:32:03

Discrusio skrev den 23-06-2022 15:11:03

karl smart skrev den 23-06-2022 10:16:00

Hvis man har købt en 230 V brugsgenstand i udlandet der bruger 7500 W så er der en løsning , en transformator der laver 2 faser 400 V om til 230 V med en effekt på 7500 W.................

400V x 16A = 6400W ;-)

 Sådan regner du ikke en trefaset effekt ud. Du kan belaste en 16A gruppe med  690V x 16A = 11040 W.


Jeg har ikke nævnt noget om effekten på tre faser.
Jeg kommenterede på kommentaren omkring en 2-faset transformator.

Hvilket heller ikke er rigtigt.
To faser giver 7360 W.
Men det er noget bras at trække så megen effekt på kun to faser.


Jeg prøver lige at følge med på alle jeres gode svar her. Er det korrekt, at en alm. stikkontakt i ens hjem normalt er 1 fase, neutral og jord, og en pizzaovn med kraftstik normalt er 3 faser, neutral og jord? (Jeg er pizzamand, så ved lidt om pizzaovne men kun meget lidt om el-installationer ;)). I så fald, hvad er så en 2-faset installation?

Og bare lige for at være helt med, så kan jeg altså IKKE bare købe sådan en her https://www.harald-nyborg.dk/cee-adapterkabel-60-cm og sætte på, og hvad vil der i så fald ske hvis jeg gør?

Tak fordi i tager jer tid til at svare, der er en stor hjælp.
Annonce
Det kabel kan du glemme alt om.
Du har to muligheder:
1: få installeret 400 V, tre faser.
2: send ovnen tilbage.
Punktum.

Din ovn trækker ALT for meget strøm til en en-faset installation. Sorry.


Jeg er enig med Bent Andersen. Der er kun de to muligheder. De andre indlæg om tilslutning til 230V er mest af filosofisk karakter, da der ikke findes så ”kraftige” stikkontakter i almindelige installationer.

Den model du viser link til (RC-POB250GL) er den største model, der bruger over 17 ampere ved 400 volt. Det skal altså være en ekstra kraftig installation på 32A. De normale har et maksimum på 16A.

Du skal ringe til en elektriker og bede om at få sat en stikkontakt op med 400 volt 3 faser til en ovn der bruger over 17 ampere. Det kan meget let komme til at koste mere end ovnen. De stik vi taler om, er de store runde røde med 5 pinde. Hvis elektrikeren foreslår en fast installation uden stik, lader du ham bare gøre det.

Selv den mindste af ovnene kan ikke klare sig med en almindelig stikkontakt, da de stikkontakter du har, næppe kan give mere end 13 A. Hvilket er for lidt.
Få nu ovnen hjem, og tag en snak med din elektriker..

Vi prøver igen, i morgen --
Den står til 8000 W som er lidt mindre en fuld effekt på en almindelig komfur med ovn.
Så de 17 A som "gode ven" regner det ud til er ikke korrekt. Den bruger lidt under 12 A 
Din pizza ovn kan køre på 16 A gruppe når det monteres 3 faset, 
I Norge f.eks. vil man kunne køre på 240 V ved at omstille den, men det er jo uden betydning for Nybegynderbob. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik, jeg har regnet lidt på GodeVens beregning. Han regner på den måde, at tilslutningen er på to faser og nul, og så kan man komme til de 17 A. Der bliver bare et problem med tilslutningen, for der er tre varmelegemer som skal kobles sammen, så der er to på en fase og en på den anden fase. Konklusion lav en trefaset og nul tilslutning.

fase
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis