Råd og erfaringer med regnopsamling.

Hej til Jer.
Jeg har fået/købt 2 palletanke som jeg tænker opsat til at opsamle regnvand. Der er ikke afløb til nedløbne. Vandet render bare ud på jorden og siver ned. Derfor tænker jeg at føre nedløbet direkte ned i tanken. Hvis man sætter et Y-stykke i låget til tanken kan man så fylde tanken og vandet vil derefter  automatisk flyde ud af det frie del af  y-et forlænget så vandet ikke løber ned af siden på tanken. De skal sættes op så man kan få en stor vandkande ind under tuden. vil beklæde dem så de ikke udsættes for sollys. Hvad gør i i forhold til at separere partikler fra? Eller er det bare at rense tanken en gang om året?  Råd og kommentarer er velkomne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et billede af tankene? Du kan fylde tankene ved at købe et stykke til afløbsrøret og forbinde det med den ene tank. dernæst forbinder du de to tanke med hinanden i bunden af tankene. På samme sted monterer du en hane til fyldning af vandkanden. Du spuler bare tankene for snavs en gang om året.

fase
Hvad med frost? De er jo meget bløde så kan de tåle at de fryser?  Hvis man sætter et 1/2 l yoghurt - bæger i fryseren med en vædske så fryser det med en top i midten men bægeret springer ikke. På den anden side vil en stor frossen klump være længe om at tø.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvad med at købe et “startsæt til regnvandstønde”. Det koster ca. kr. 75,- . Det skal sættes ind på nedløbsrøret (nedløbsrøret skal skæres over). Så forbindes udtaget med medfølgende slange og skotgennemføring til din tønde. Du skal bore et hul i siden af tanken helt oppe. Når udtaget på nedløbsrøret sidder i den rigtige højde vil, regnvandet blot løbe videre i nedløbsrøret når din tank er fyldt op.
Vil du koble tankene fra ved risiko for frost, skal slangestudsen i udtaget på nedløbsrøret blot proppes af.

Søren O
Hej Søren. Tak for svar. Jeg har en mistanke om at de sæt ikke kan overføre særlig meget vand = kraftige regnskyl og slangen er for kort til at nå i forhold til hvor jeg vil ha tanken til at stå.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Sørens forslag virker fint. Jeg har lavet det et par steder.

fase
Hej jeg tvivler skam ikke på at det virker bare ikke for mig, da slangen er for kort   Flexslange: 6 x 4 x 43,5 cm (Ø40 mm x 40 cm  Og så tror jeg stadig at meget vand vil løbe forbi når det regner meget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vores palletank forsynes vha tagrender fra to tagfladesider (carport/værksted/brændeskur) på ca 60 kvm. Den har i de seneste otte år ikke haft problemer med frost. Den er hævet ca 1 m, og forbundet med en traditionel regnvandstønde via tyk vandslange og reglen om forbundne kar. Vi tapper så i vandkander fra regnvandsbeholderen der står uden for brændeskuret, mens palletanken står i skuret.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kovacs, hvis slangen er for kort så forlæng den. Slangen fåes i metermål.

fase
John Larsen vil det sige at Jeres palletank har stået med vand i i frost? har den været bundfrosset.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også