Råd og erfaringer med regnopsamling.

Hej til Jer.
Jeg har fået/købt 2 palletanke som jeg tænker opsat til at opsamle regnvand. Der er ikke afløb til nedløbne. Vandet render bare ud på jorden og siver ned. Derfor tænker jeg at føre nedløbet direkte ned i tanken. Hvis man sætter et Y-stykke i låget til tanken kan man så fylde tanken og vandet vil derefter  automatisk flyde ud af det frie del af  y-et forlænget så vandet ikke løber ned af siden på tanken. De skal sættes op så man kan få en stor vandkande ind under tuden. vil beklæde dem så de ikke udsættes for sollys. Hvad gør i i forhold til at separere partikler fra? Eller er det bare at rense tanken en gang om året?  Råd og kommentarer er velkomne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har fået/købt 2 palletanke som... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo klart. Denne tank opsamler fra 30m2 og vi fik da næsten 300l her forleden. Jeg ender med at sætte den anden tank til den anden side  garagen. Så slipper jeg for det asbesttag.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja jeg var inde og kigge på vejrdata for Løgstør. Gennemsnitligt skulle det ik være noget problem at høste 3000l om måneden  feb-juli. Og det er meget mere end vi bruger til havevanding.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Man vander haven når det er tørke over længere tid, og det er jo typisk der hvor tønder ikke bliver fyldt. 
Jeg ved jo ikke hvordan i vander have. Det mest optimale for planter er at give det en ordentlig "bundbløder" og så vente længe inden næste gang. Vander man kun i overfladen så vil plantens rødder sidde der og så er det mere udsat for tørke  senere. 
Og det vil så sige det som svarer til 30 mm regn. Du kan så vande 100 kvm med 3000 l. Det slår ingen steder i min have. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vores opsamlede bruges i krukker, potter og drivhuse. Det er bl.a. derfor efterårets regn får lov til at blive i tanken, så vi har til opstart det følgende år. I en længere sommertørkeperiode kan vi godt mangle.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Vi er nok meget som John Larsen.  Ifølge matriklen så har vi 3800m2 hvoraf vi kun vander køkkenhave drivhus georginerne og fruens krukker og potter. Hvis jeg ganger vandforbruget fra 1. kvartal med 4 så ender jeg der vor vi sandsynligvis bruger ca 10m3 til havevanding. Så hvis vi kan erstatte det med regnvand + få noget mere vand at rutte med så synes vi det er besværet værd.  Og lige nu hvor der lige er plantet salat porre og grønkål gir det jo ingen mening at vande det hele med 30mm, det er jo væk inden rødderne kan bruge af det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også