Råd og erfaringer med regnopsamling.

Hej til Jer.
Jeg har fået/købt 2 palletanke som jeg tænker opsat til at opsamle regnvand. Der er ikke afløb til nedløbne. Vandet render bare ud på jorden og siver ned. Derfor tænker jeg at føre nedløbet direkte ned i tanken. Hvis man sætter et Y-stykke i låget til tanken kan man så fylde tanken og vandet vil derefter  automatisk flyde ud af det frie del af  y-et forlænget så vandet ikke løber ned af siden på tanken. De skal sættes op så man kan få en stor vandkande ind under tuden. vil beklæde dem så de ikke udsættes for sollys. Hvad gør i i forhold til at separere partikler fra? Eller er det bare at rense tanken en gang om året?  Råd og kommentarer er velkomne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har fået/købt 2 palletanke som... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik. tak for dine svar. Den med tagrenden kommer af at nedløbet det ene sted ikke er tilgængelig.det er en tagflade med asbest tag og det kan derfor kun bruges til blomster og andet ikke spiseligt, som jeg forstår det. Den anden side af huset vil fruen ikke ha den stående. Det andet sted er garagetaget som er noget mindre men ståltrapetz men en eller anden overfladebehandling. Her kunne jeg rigtig godt tænke mig at intet går til spilde. Men jeg kan godt se pointen i det du siger. der er et helt tætsluttende låg på tankene hvor jeg godt tror at jeg kan tilslutte noget vandtæt.
Hvis man kunne få et T som passede på gevindet på hanen så ku man osse føre et rør op som slutter i overkant med tanken. Men jeg kender ikke til om det findes.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg er helt enig med din kone. Sådan en palletank ser da forfærdelig ud. Jeg er rigtig glad for min underjordiske tank.
Du kan købe et overgangsstykke til udløbet på din palletank. Det ender i 3/4” indvendigt gevind. Det vil være let at skrue er t-stykke på overgangen. Det koster så en ekstra hane til aftap.

Søren O
Overløbet kan jo også fremstilles ved at lave en t-forbindelse ved standard tappehanen, og så føre den ene gren op til næsten top af tanken, og derefter ned/ud hvor du ønsker overløbet hen.
Tanken må jo iøvrigt ikke lukkes helt tæt i toppen, så dannes der overtryk ved fyldning, og vacuum ved tømning. Begge forhindrer effektiv proces.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis der er rør op til tagrende dannes der ikke hverken overtryk eller vacum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen. Så fik jeg lavet en forsøgsopstilling. Og nåede 3mm regn i går. Søren er helt enig de er virkelig grimme og ha stående, men der kan ikke være tale om at grave dem ned. vi må finde en løsning med noget camouflage. Hullet i det sorte låg blev boret med et kopbor 83mm så bliver hullet 84mm det passer med kraven på et 75mm + et sykke gummi fra en traktor slange. det virker til at være tæt, men nu må vi se når/hvis den bliver fuld. Jeg fandt en YT film med en som lave det sådan et filter. Det er nok noget jeg kan gå og pusle med når jeg får tid. har osse en traktor som skal males. Det er vigtigere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Her er et billede 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tror jeg kan se der har været planter på muren, kom derfor til at tænke på at en efeu eller to hurtigt kan dække tanken?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John. Nej der har ikke groet planter på muren. Det er fordi det er en nordvendt mur med træer som skygger. Det lyder som en god ide at skjule den i noget efeu. Vi har en et andet sted. Vender det lige med fruen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tanken(e) var tom(me) for en uge side.
Retur fra seks dage med +25 gr i Paris viser regnmåleren at vi her i 3500 har fået 12-14 mm regn.
Tankene mangler nu kun ca 10 pct. i at være fulde 😊

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det hele handler naturligvis om hvor tagareal som vandet opsamles fra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også