Råd og erfaringer med regnopsamling.

Hej til Jer.
Jeg har fået/købt 2 palletanke som jeg tænker opsat til at opsamle regnvand. Der er ikke afløb til nedløbne. Vandet render bare ud på jorden og siver ned. Derfor tænker jeg at føre nedløbet direkte ned i tanken. Hvis man sætter et Y-stykke i låget til tanken kan man så fylde tanken og vandet vil derefter  automatisk flyde ud af det frie del af  y-et forlænget så vandet ikke løber ned af siden på tanken. De skal sættes op så man kan få en stor vandkande ind under tuden. vil beklæde dem så de ikke udsættes for sollys. Hvad gør i i forhold til at separere partikler fra? Eller er det bare at rense tanken en gang om året?  Råd og kommentarer er velkomne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har fået/købt 2 palletanke som... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bundfrossen? Det ved jeg jo faktisk ikke. Jeg ved at den har været tæt på fuld, og at det har været frost, og at intet er gået i stykker.
Regnvandstønden har jeg iøvrigt sørget for var tom inden vinteren.
Desuden går vandet fra tagrenderne i et stort firkantet kar der står på palletanken. Karret er ca. 40 cm højt, og gennem karrets bund er der monteret et stykke nedløbsrør der fører ned i palletanken og ca halvt op i karret. Det gør at “smuds’” fra nedløbsrørene ligger i bunden af karret uden at komme ned i tanken. Omkring nedløbsrørets top i karret er der monteret et fluenet formet som en terning, det forhindrer blade o.l. der flyder ovenpå i at komme gennem nedløbsrøret ned i tanken. Den ene tagrende er tæt på nogen 5-8 m høje træer, så blade kan ikke undgås.
Karret bliver tømt/rengjort ca. hvert andet år.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John Larsen. Det lyder som en rigtig god ide med det extra kar oven på tanken. hvordan har du samlet kar og nedløbsrør? Og når tanken er fuld hvor løber vandet så hen? Jeg ville godt at overløv blev flyttet fra tanken. da den står på et træpalle som jo nok vil rådne hvis den får for meget vand. Det er min tanke at overdække tanken for at undgå lys til vandet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan sætte overløbs slange i tanken lidt fra toppen. Slangen fører så vandet ned til jorden.
Min palletank har være frosset helt til adskillige gange uden problemer. Det er mere rør og haner under tanken som tager skade. 
Denne vinter har jeg haft den tømt men så mangler jeg vand da det ikke har regnet noget særligt siden jeg fik tilsluttet slangen til nedløb. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen, hul til nedløbsrør i bund af kar er lavet på ret stramt mål, et spændbånd om røret, vejrfast sealing lige under spændbånd, montering af rør ovenfra, mere sealing nedefra og endnu et spændbånd om rør under kar. Det holder stadig tæt(uden at have checket det minutiøst), måske lidt skidt også hjælper:-)
Overløbet er 32mm plast ført ud på bagsiden af brændeskuret hvor grunden hælder mod "vildnisset".
Forbindelsen mellem tankene er standard haveslange med quickkoblinger med stop. De har ingen skade lidt i forbindelse med frost da de jo er tømte samtidigt med regnvandstønden.
Overvejer dog at fjerne regnvandstønden da den den er lidt lavere end tanken, og for at undgå overløb på denne placeret lidt højt, hvilket gør at tanken ikke kan tømmes helt via denne. Det gøres så lidt bøvlet ved at demontere forbindelsen og så tømme tanken via dens stophane. Og den er stram siger min hustru. Eller sætte en anden slange med en anden hane på koblingen.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej igen. Det lyder spændende. Jeg må indkøbe noget nedløbsrør  og lave nogle forsøg. Erik jeg er ikke vild med at lave huller i tanken vil gerne at det kan foregå gennem de huller som allerede er. Jeg regner med at købe sådan en gevind ting som passer til det grove gevind på tanken med et 3/4" gevind i midten. Det er vel ikke den store plast hane i tanken som tager skade af frosten. Jeg måtte osse skifte hanen på vores udendørs vand pga frost. Men den kan man jo så afmontere om vinteren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Til overløb er du iflg mig nødt til at lave et nyt hul. 
Medmindre du har en pumpe og niveauføler. 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John. tak for svar. Jeg har en eller anden ide om at kunne bruge et y-stykke så vandet både kan løbe ind og når det ikke er mere plads så kan det løbe videre ud i haven.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis du har helt vandtæt tilslutning til din tank og den har vandtæt låg på, så kan du lave Y / T stykke som overløb over tanken. 
Ellers vil det jo løbe ud af utætheden før det når op til overløb
 
Uanset hvilken regering vi har haft i de sidste over 100 år, så er der ingen af dem der har fremsat lovforslag om at ændre på tyngdelove   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Det er rigtigt at det kræver en rimelig grad af tæthed. 110% er nok ikke nødvendig. Jeg fik i øvrigt en anden ide. Hvis jeg forlænger tagrenden ud forbi gavlen så kan jeg med et ekstra tudstykke på renden føre et nyt nedløb ned i tanken. Hvis man så sætter et eller andet i det gamle nedløb så vandet først kan løbe ud når det står 2cm op i renden. Så vil det løbe over når tank og rør er fuldt. Tænker jeg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis det ikke er tæt, så vil der jo sive lidt ud, om du kan acceptere det må tiden vise. 
Det du prøver at gøre oppe i tagrende er nok ikke så godt. Der skal helst ikke være forhindringer der, som samler skidt, så kan tagrenden nemt løbe over ved stærke regnskyl.
Den gængse metode med at skyde et stykke ind på nedløbet hvor den del der kommer langs inder siden af plastrør løber til palletank, opfylder jo begge dele. Der vil det også løbe nedenud når palletank er fuld ( ved omtalte tæthed)
Ved almindelig regnvejr løber det meste vand på indersiden af rør og det er derfor kun ved større regnskyl at der forsvinder en stor del forbi inde i røret. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også