Kan man vinde hævd over kommunen

Jeg har en støttemur ud mod en mark. Inden støttemuren blev bygget, stod der et hegn der også fungerede som støttemur, det hegn stod der i 25-30år.
Så grunden har gået der i mange år efterhånden. Der er ingen skelpæle og ikke sket nogen niveau regulering.
Da jeg lavede muren fulgte jeg det gamle hegn for at være sikker på ikke at tage mere. Ifølge matrikelkort, så er min støttemur inden for skel.

For et par uger siden var der en ude og måle op, dog uden at sætte nye skelpæle i. I dag blev jeg ringet op af en jurist fra kommunen der hævdede at jeg brugte 7m2 af marken og fordi kommunen havde købt den inden for 2 år, så kunne jeg ikke vinde hævd, så enten skal jeg flytte muren eller købe de 7m2 til en pris omkring 30.000kr.

Kommunen sender en landmåler ud der skal sætte nye skelpæle op, så til den tid ved jeg præcis hvor den går, men hvordan forholder jeg mig nu?
Er det rigtigt man ikke kan vinde hævd fordi det er kommunen der køber jorden?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har en støttemur ud mod en mark. Inden... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bemærk at digitale kort med anmærkning/påtegning af matrikel kun er vejledende!

Som beskrevet i vedhæftet pdf-fil, typisk med en usikkerhed på 0,1 - 4,0 meter!

Det areal som Kommunen har anført kan faktisk ikke bruges til ret meget, pga. ovennævnte usikkerhed.
Bemærk at de af Tråd starter ovennævnte tidligere viste  matrikelkort er kun vejledende!

For at afklare ovennævnte Kommunal påstand, kræves der, alt andet lige, en Kommunal betalt Skelforretning.
Forhåbentlig med en uvildig Landinspektør.
Tråd Starter behøver ikke nødvendigvis at være enig, med underskrift, i denne afgørelse.
Hvis du har en retsforsikring, kan den dække en advokat der kan vedlede omkring hævd. Så snak med dit forsikringsselskab.
Du har en god sag Johns777:

1: Du har ikke bestilt skrankepaven om at udfører noget arbejde. Det står helt for hans egen regning. Få kravet på skrift.

2: Hans udlægning af hævd er hans påstand. Få udlægningen på skrift.

Du har vist rettidig omhu ved at følge dit matrikelkort så nøje som det er muligt. Det vil landinspektøren tage hensyn til. Som du skriver er kort ofte kun vejledende, og da nabogrunden er mark, er der ingen kritiske installationer der kan kompromitteres. 

3: Ud over hvad jeg skrev, gør du foreløbig ingen ting. Afvent de skriftlige krav/påstande. 

Tak, jeg venter og ser hvad de kommer frem til.
I går blev der sat nye pæle op. De plejer måske ikke banke på, men havde da håbet de lige gav lyd fra sig, men nej. Så nu må jeg vente og se hvad jeg får fra kommunen, de må sende en eller anden sag på et tidspunkt. Det er ca. fra midten af muren og 15m hen det er galt med.

Burde der ikke være en upartisk der "tog afgørelsen", så man også spørger ind til min side eller er det kommunen der kan afgøre deres egne sager?

Annonce
De nye skelpæle har ingen gyldighed hvis landmåleren ikke har efterladt en skriftlig besked hos dig. Den besked skal du reagere på, enten ved at accepterer eller afvise.

Har landmåleren ikke efterladt nogen skriftlig besked, kan du melde hændelsen til politiet som hærværk.

I princippet kunne pælene lige så godt være sat af en tilfældig protokolføre fra Foreningen til Frøernes Frelse.
Jeg har givet dem lov til at komme ud og måle op igen, så måske derfor, men havde da regnet med ét eller andet. Skal han lægge noget alligevel?

Postkassen er i hvert fald tom.
Ja det skal han. Ellers har ingen af parterne et udgangspunkt til en løsning.
Rantzau skrev den 08-04-2022 09:25:26

Ja det skal han. Ellers har ingen af parterne et udgangspunkt til en løsning.

Husk at ringe til dem og sig du vil slå dem ihjel. Det fremmer forståelsen.

En normal skelforretning foregår ved at landmåleren meddeler hvornår kan går i gang så du har mulighed for at være tilstede.

Det har jeg selv oplevet. Landmåleren og jeg aftalte på stedet hvor skellet skulle afsættes da den nye vej blev etableret.

Efterfølgende fik jeg et brev fra landmåleren indeholdende præcis hvad vi mundtligt havde aftalt. Det underskrev jeg og landmåleren sendte al papirarbejdet til kommunen.

Så simpelt var det. Hele operationen foregik helt gnidningsløst fordi vi sammen løste opgaven på stedet.

Grunden til der skulle afsættes nye skel, skyldtes den nye vej som samtidig blev udvidet en smule, som kunne have indflydelse på mit læhegn. Det tog landmåleren hensyn til og den nye vej blev bare lidt krum.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis