Kan man vinde hævd over kommunen

Jeg har en støttemur ud mod en mark. Inden støttemuren blev bygget, stod der et hegn der også fungerede som støttemur, det hegn stod der i 25-30år.
Så grunden har gået der i mange år efterhånden. Der er ingen skelpæle og ikke sket nogen niveau regulering.
Da jeg lavede muren fulgte jeg det gamle hegn for at være sikker på ikke at tage mere. Ifølge matrikelkort, så er min støttemur inden for skel.

For et par uger siden var der en ude og måle op, dog uden at sætte nye skelpæle i. I dag blev jeg ringet op af en jurist fra kommunen der hævdede at jeg brugte 7m2 af marken og fordi kommunen havde købt den inden for 2 år, så kunne jeg ikke vinde hævd, så enten skal jeg flytte muren eller købe de 7m2 til en pris omkring 30.000kr.

Kommunen sender en landmåler ud der skal sætte nye skelpæle op, så til den tid ved jeg præcis hvor den går, men hvordan forholder jeg mig nu?
Er det rigtigt man ikke kan vinde hævd fordi det er kommunen der køber jorden?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har en støttemur ud mod en mark. Inden... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan (kun) vinde hævd, hvis man "tiltusket" sig og brugt et areal uden at havde fået lov i mere end 20 år. At der så nu er kommet nye (kommunale) ejer, ændre intet - med mindre du accept. det nye skel. Ps. Men du skal gøre indsigelse så snart du modtager skrivelse fra landinspektøren, vedr. skelforretningen.
De Herre prøv lige at læse vedhæftet pdf fil.

Her fremgår det bl.a. at Skelforretning skal indkaldes skriftlig min. med 14 dages varsel!
Her fremgår det også at det kan kræves at Landinspektøren, som udfører en Skelforretning, er Inhabil, f.eks. en Landinspektør som arbejder meget for given Kommunen må anses for Inhabil.
Ligeledes en tvist om Skel kan, alt andet lige, ikke ikke indbringes for Retten uden at der er afholdt Skelforretning.

JOHNS777: Du bør også bruge Google, f.eks. prøv at søge på Skelforretning og hævd
Har du bedt kommunen om at dokumentere, at de har ret til at ophæve hævd ifm. overtagelse af grunden?

Hellere leje end at bo på gaden.
JOHNS777. Hvor gammel er udstykningen/Matriklen for din grund?
Bemærk at Skelpæle godt kan være forsvundet i overfladen men ikke dybere nede. I vor udstykning, fra 1966, er Skelpælene ca. 1 meter lange stålrør, eller ca. 3,4 meter under jorden. Nogle steder er de forsvundet fra overfladen men ikke alle steder i jorden. 
Har du forsøgt at grave hvor evt. Skelpælene burde være placeret, i tiders morgen?
Hvad er det for slags pæle der er sat nu, evt. vis med et foto?
Hvem eksakt har sat de nye pæle op?
Til venstre, i dit seneste foto, ligner det en gammel "grøft/å løb/rende", har der været sådan noget tidligere?
Det er gode spørgsmål GSH, men afklaringen (og omkostningerne) påhviler kommunen da det er deres påstand.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det de har målt op i går, har ikke været en skelforretning der var i gang, men blot til info, så derfor har ingen lagt en besked. Hvis det ender med skelforretning, kommer der en landmåler ud og måler igen og gør det rigtigt. Det bliver så kommunens hovedpine om de vil ofre det for 7m2

Efter at have snakket med en advokat i dag, fandt jeg ud af, det er sådan set rigtigt at kommunen kan komme uden om hævd, når de køber en grund, men kun hvis de handler i "god tro" hvordan det så end skal forstås.. I dette tilfælde har de evt. ikke opmålt marken ordentligt op inden købet, så det er deres egen fejl at de nu mangler 7m2.

Jeg kan dog i værste fald ende med en endnu større regning, hvis jeg skulle tabe, så skal jeg både købe de m2, men også en mindre del af regningen, da retshjælp ikke dækker alt. Men nu må jeg lige se sagen først og så tage et valg. Synes sgu det er svært, for har ikke råd til noget af det der koster penge   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frank Chr.: "Slå nu lige kold vand i blodet"
Så længe der ikke er sat skelpæle, af en landmåler, kan der ikke Tinglyses noget som helst!
Faktisk er det slet ikke afklaret om tidligere hæk/nuværende mur er placeret på egen grund eller tidligere hæk har været et fælleshegn, placeret i skel!
Ind til videre, alt andet lige, beror en påstået 7 m2, af Kommunen, på nogle Digitale kort, som kun er vejledende!
Bemærk min tidligere anførte nøjagtighed på 0,1-4 meter!

Kommunal flugeknepperri af værste skuffe, 7 m2, med en nøjagtighed inden for 0,1-4 meter!
F.eks. står muren på egen grund eller står den i skel. Har der f.eks. været et tidligere vandløb op mod tidligere hæk, som det antyder på seneste foto, er situationen en hel anden!

Hele sagen, om hævd, kunne godt være en Aprilsnar!

GSH: Det er målt op og sat skelpæle op igen, så den er god nok. Dog har det hele stået sådan siden grunden blev oprettet og jeg tænker det er fordi min mur er 2 år gammel at de tror jeg lige har smidt den der hvor jeg havde lyst. Der er jo desværre ingen der gider tage knoglen og lige ringe og spørge mig hvordan det hænger sammen :/

Har snakket med naboer der gerne vil bekræfte at grunden står som den altid har gjort, selv sælger siger at den altid har stået sådan og at kommunen ikke har været og måle op inden. Salget gik igennem sidste år, men det er først nu den er målt op. Havde de målt det dengang var det en sag mellem mig og sælger og så havde vi fundet en kompensation og så var det ude af verdenen.

En af mine andre naboer er tidligere landmåler og han mener stadig det kan være svært at vinde, men alt fra naboer og luftfoto hjælper. Desværre kan udgiften stadig blive høj, også for mig hvis der kommer en skelforretning, fordi der i afgørelsen også vil være en deling af omkostninger. Det kan så godt være man lægger 0kr på mig, men jeg kan lige så godt risikere at jeg skal betale en del deraf og det kan hurtigt løbe op.

Synes det er en svinet måde de gør det på bare at diske op med et beløb og så er dét det og jeg aner reelt ikke hvor jeg står selv med en advokat. Advokaten får jo hans penge på den ene eller anden måde, så han kan jo reelt være ligeglad med resultatet (ja jeg stoler ikke meget på folk).
Trækker det ud kan jeg ikke engang fortsætte med huset, fordi jeg ikke ved hvor mange udgifter der kommer på det her. Er sgu godt nok træt af det og håber bare de vil tage imod mit kompromis så det kan afsluttes hurtigt, når det kommer så vidt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvor meget betyder det for dig, hvis skellet bliver som du har tegnet det op.
Du skal vel fjerne muren, og evt støbe en ny, og ligge fliserne om, der er vel tros alt en overkommelig udgift? Så får du en smule mindre plads bag bygningen.
Så kan du leve med ovenstående, selv om det ikke synes rimeligt, så afvent hvad der kommer af udspil fra kommunen, det kan jo ikke gå værre end du skal flytte dine fliser.

Holder kommunen fast i, og får medhold så det koster dig 30000 kr er det jo mange penge at give, som jo sikkert kunne have gjort mere gavn andre steder,


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis