Kan man vinde hævd over kommunen

Jeg har en støttemur ud mod en mark. Inden støttemuren blev bygget, stod der et hegn der også fungerede som støttemur, det hegn stod der i 25-30år.
Så grunden har gået der i mange år efterhånden. Der er ingen skelpæle og ikke sket nogen niveau regulering.
Da jeg lavede muren fulgte jeg det gamle hegn for at være sikker på ikke at tage mere. Ifølge matrikelkort, så er min støttemur inden for skel.

For et par uger siden var der en ude og måle op, dog uden at sætte nye skelpæle i. I dag blev jeg ringet op af en jurist fra kommunen der hævdede at jeg brugte 7m2 af marken og fordi kommunen havde købt den inden for 2 år, så kunne jeg ikke vinde hævd, så enten skal jeg flytte muren eller købe de 7m2 til en pris omkring 30.000kr.

Kommunen sender en landmåler ud der skal sætte nye skelpæle op, så til den tid ved jeg præcis hvor den går, men hvordan forholder jeg mig nu?
Er det rigtigt man ikke kan vinde hævd fordi det er kommunen der køber jorden?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har en støttemur ud mod en mark. Inden... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GSH skrev den 11-04-2022 09:56:54

Frank Chr.: "Slå nu lige kold vand i blodet"
Så længe der ikke er sat skelpæle, af en landmåler, kan der ikke Tinglyses noget som helst!
Faktisk er det slet ikke afklaret om tidligere hæk/nuværende mur er placeret på egen grund eller tidligere hæk har været et fælleshegn, placeret i skel!
Ind til videre, alt andet lige, beror en påstået 7 m2, af Kommunen, på nogle Digitale kort, som kun er vejledende!
Bemærk min tidligere anførte nøjagtighed på 0,1-4 meter!

Kommunal flugeknepperri af værste skuffe, 7 m2, med en nøjagtighed inden for 0,1-4 meter!
F.eks. står muren på egen grund eller står den i skel. Har der f.eks. været et tidligere vandløb op mod tidligere hæk, som det antyder på seneste foto, er situationen en hel anden!

Hele sagen, om hævd, kunne godt være en Aprilsnar!

 Tja.. man kan ellers læse følgende i det link jeg henviser til: "Hvis du ikke får tinglyst din hævdvundne ret, risikerer du, at den fortrænges, hvis din nabo efterfølgende videresælger sin ejendom. Din nye nabo kan nemlig fortrænge din hævdvundne ret, hvis han ikke kender til dens eksistens og således er i god tro". 

Lille opdatering.

Sidste uge fik jeg fat på et landmåler firma, der var så flinke at kigge på det hele for mig. De kunne bekræfte at kommunen kan forlange stykket tilbage inden for to år, men det kom næsten aldrig i brug og de enkelte sager de kendte til, havde kommunen stadig tabt, så det er til min fordel.
De anbefalede at holde fast i min hævd og så se om kommunen overhovedet ville bruge mere tid på det med de "beviser" jeg har.

Juristen jeg snakkede i telefon med i starten kommer ud i morgen og vil gerne se på det selv, så må vi se om vi kan finde en løsning derfra. Er spændt/nervøs om han er lige så afvisende i morgen som da jeg snakkede med ham   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Held og lykke! Er spændt på at høre hvordan det går.

Mon det er samme taktik, som nogle advokater bruger: at starte ud så aggressivt, at folk bliver skræmte og nærmest mister modet fra start. Så håber man at den stakkels modpart er mere medgørlig, når "forhandlingen" starter og dermed er lettere at få til at give sig.

I dit tilfælde kan man håbe, at det er udtryk for, at juristen godt ved, at han har en dårlig sag.

Mvh. AllanE
Jeg håber det er sådan noget, for jeg havde ikke regnet med han personligt ville komme ud og finde en løsning. Slet ikke når han startede ud på den måde. Hans seneste mail var i hvert fald lidt mere "nede på jorden"   
Jeg ved jeg kommer til at betaler for tinglysning og noget papirarbejde uanset hvad, for det skal selvfølgelig bringes i orden så der ikke er noget i fremtiden, men det skal være noget lavere end hans pris, hvis vi skal finde en løsning i dag, men jeg må se hvad der sker...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
YES YES YES

Han kom forbi og vi snakkede lidt. Han havde selv været inde og undersøge luftfoto osv og ville bare fortælle mig at jeg allerede havde vundet hævd, for han kunne godt se det havde stået sådan altid. Det er noget der skal med på et møde i maj, hvor de bare skal sige ok for det og så skal der laves papirer som jeg skal betale. De har landmålere til at lave noget på marken, så de ville se om ikke de kunne få det med ind under der, så det kun bliver et par tusinde jeg skal betale.

Er så lettet nu og glad for der ikke skulle nogen større sag i gang   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Tillykke   

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis