Sr80 drejebænk

Hej har købt en sr80 drejebænk,er der nogen her i lav det selv der ved hvilken gevind der er på hovedspindlen.Jeg har prøvet at få spændpatronen af for at lokaliserer gevindet ved at sætte en stor skiftenøgle på patron kæben og daske med en hammer, men den sidder åbenbart mega fast.hjælp søges til afmontering af spændpatronen.Jeg kan jo ikke vide om tidligere ejer har limet den fast .Håber på hjælp. Vh Johnny.

J.J.Larsen
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke den er limet, men patroner der er skruet fast, plejer at sidde voldsomt godt fast.
Medmindre der er rigtig god grund til at afmontere den, så lad den sidde, for den skal sidde godt fast ellers ryger den af når du køre baglæns. (læs undgå at køre baglæns ved ret høje hastigheder)
Har du en god stor slagnøgle så spænd et stykke sekskantet materiale op i kloen, og sæt en top på.
En stor svendsknøgle på en af kløerne, og så giv nøglen et klap af en hammer, kan også være en metode.
Prøv om du kan låse spindelen mod at rotere, med en træklods eller lignende.
(er der noget tandhjulsudveksling i spindelen, så lad være med at bruge dem til at låse spindelen, det er en klassisk måde at smadre tandhjulene på)
Lidt varme på nav/patron kan også lette opperationen lidt.
Kik også om der skulle sidde en låseskrue af en art..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for hurtig svar, det med slagnøgle tænkte jeg også på før jeg faldt i søvn prøver efter morgenkaffe tak Jens .

J.J.Larsen
Selv en kraftig slagmøtrik løsner kunne ikke få centrerpatronen løs ,klør mig lidt i håret!!!!

J.J.Larsen
Har du kikket om der sidder en låseskrue, hvis du kan komme til at skrue selve patronen af francen, kunne det godt være der sidder en låseskrue derinde.
Men hvad er grunden til du vil afmontere kloen ?

Hvis jeg senere ønsker at monterer EVT mt32 spændbøsninger,har haft centrerpatronen af for at rense og smører,kunne på det tidspunkt ikke se nogen sætskrue,måske har jeg overset det .Tak for svar du er altid hurtig tak vh Johnny forresten hvad smør du centrerpatronen med?

J.J.Larsen
Annonce
Jeg adskiller centrerpatronen hvis den begynder at gå stramt, så vasker jeg det hele rent med benzin, så alt snavs og gammelt smørelse kommer af.
Når jeg samler igen får delene et tyndt lag fedt, tandkrans og tandhjulene man spænder patronen med, får lidt mere fedt.
Ellers så smøre jeg den ikke, er den for meget fedtet ind samler det bare spåner og andet skidt.
Dog sket det når kløerne er ude af patronen, at jeg sprøjtet WD-40 ind til sneglen, det er godt til at rense med, så blæser jeg med trykluft, så forsvinder det meste igen.

På min Boxford drejebænk, har jeg samme system med gevind på spindelnæsen, jeg har aldrig haft francen skruet af, tror den sidder "urokkelig'' fast.
Jeg har sådan en spændetangsholder, jeg spænder op i de udvendige klør på patronen.

Jeg har før hen altid brugt olie til patronen,men det kan da godt være at det er bedre med fedt,hvad er det mest almindelige.Bliver det nøjagtig nok når du bruger centrerpatronen til at holde ER 40 spændbøsningen,jeg har lavet en bagplade til min på min myford 7, men det du bruger er jo nok lidt hurtigere.

J.J.Larsen
Det er en ER32 jeg har, det er ikke ret tit jeg bruger den, men nem nok at rette op så den løber.
Du kunne måske også skrue kloen af bagpladen, og så montere sådan en ER holder som jeg satte billede ind af, evt. med en mellemflance.

Det er også en mulighed,tak for ideen .Der er bare irriterende at centrerpatronen sidder så fast,jeg må prøve med lidt varme, da jeg også vil have spindlen af for at tilse nogle fibertandhjul under spindlen vh Johnny

J.J.Larsen
Hej Johnny

Jeg havde et lignende problem med min 3klo, eller bagplade, den sad også urokkelig fast.
Jeg afmonterede 3klo så der var bagplade, og lavede så et stk U-stål med 2 huller som jeg boltede fast på bagpladen, En god længde så du har noget magt.
Spændte spindlen fast med en båndsurring, så jeg kunne holde spindlen fast, så ingen skade på tandhjul.

Ja Jens, er dejlig hurtig, og har altid nogle gode råd, var også nogle af hans input jeg brugte.

Min tråd, så du kan se min opstilling
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/236993/s/3-klo-urokkelig-fast?ldsref=search

Mvh. zmilet
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også