Hvilket udløbshus skal jeg købe til mit unidrain afløb?

Hej

Jeg skal til at købe et unidrain afløb. Jeg køber et unidrain classicline 1000 mm bredt linjeafløb. Jeg skal vælge et udløbshus med enten vandret eller lodret udløb, samt med eller uden vandlås. Hvilken bør man vælge?
Hej Jeg skal til at købe et unidrain afløb. Jeg... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville da være fint, hvis jeg kunne montere et gulvafløb under badekaret og så trække en afløbsslange fra badekaret hen til gulvafløbet.
Så kan jeg nedstøbe et gulvafløv med vandlås såsom det her:

Og så montere en afløbsslange på badekaret såsom nedenstående, som ville føres igennem risten til gulvafløbet. Ville det være en god og lovlig løsning?

Lovlig måske men ikke god. Gulvafløb støbes ned i gulvet, Slange fra bad går til rør der kommer op af gulvet og fører hen til gulvafløb. 
Og ikke afløbs rist  under badekar hvis denne ikke nemt kan fjernes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så noget i den her stil, hvor der går et rør fra badekaret og ind i sideindløbet på et gulvafløb, der sidder til venstre for badekaret og som går lodret ned efterfølgende. Og lodrette afløb fra henholdsvis wc, vask og unidrain linjeafløb. Herefter løber rørerne under isoleringen, i 110 mm rør, indtil de går ud af huset.

Ville det se sådan ud fra siden?

Konceptet er det modsatte af hvordan det er lavet her (som både VVS og kloak mand var enige om). Her er der under isolering lavet 45° forgreninger fra hovedrørets faldretning ud til hvert enkelt sted, 2x45° bøjning opad + rør (og/eller overgang til relevant diameter), separat vandlås over gulv for hvert udløb.

Dvs alt holdes i 110mm rør indtil det er så tæt på kilden som muligt. Logikken var mulighed for bedre fald uden at skære på tværs i isolering, større diameter rør ved alt der er skjult under gulv = bedre gennemgang og mindre risiko for tilstopning på alt der er skjult.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er helt sikkert også sådan en løsning jeg ville have foretrukket, men det er åbenbart et krav med et gulvafløb tæt på badekaret???

Hvis ikke, så vil jeg benytte samme løsning som dig. Jeg har selv gravet 50 cm ned under gulvniveau og så var planen at kloakmesteren ville tilslutte de nye 110 mm rør til det udadgående rør og så grave rende hen til der hvor mit wc, vask og bruseafløb skulle være og føre 110 mm rør hen til dem og lodret op til afløbene.

Det vil da vel også alt andet lige gøre det nemmere, både at ligge isoleringplader, samt at støbe gulv, hvis rørerne ligger under dette.

Sådan ser det ud hos mig.

Det er også den bedste løsning som du har fået lavet, men problemet er vel at han så skal have en vandlås under et badekar der er fuget fast, som man så ikke lige kan komme ned og få renset. 

De typehuse jeg laver bliver afløb fra badekar lavet med en 110 mm p-vandlås i gulvet, men det er der også delte meninger om, pga dårlige muligheder for at rense det.

Det springende punkt er vel om jeg har behov for et gulvafløb eller ej. Hvis ikke, så ville jeg vel bare kunne få ført et 100 mm kloakrør op som der sættet en reduktionsmuffe på og denne bliver så tilkoblet badekarets afløbsslange, der har en indbygget vandlås.
Hvis vandlåsen så skal renses i ny og nå, kan jeg jo give badekaret en ny fuge. Det er vel ikke noget der kommer til at ske ofte.
Spørgsmålet er om det er lovligt eller ej.
Jeg gider ikke at have en anmærkning i tilstandsrapporten, når jeg engang skal sælge huset.
humseper skrev den 11-02-2022 19:02:00

Det springende punkt er vel om jeg har behov for et gulvafløb eller ej. Hvis ikke, så ville jeg vel bare kunne få ført et 100 mm kloakrør op som der sættet en reduktionsmuffe på og denne bliver så tilkoblet badekarets afløbsslange, der har en indbygget vandlås.
Hvis vandlåsen så skal renses i ny og nå, kan jeg jo give badekaret en ny fuge. Det er vel ikke noget der kommer til at ske ofte.
Spørgsmålet er om det er lovligt eller ej.
Jeg gider ikke at have en anmærkning i tilstandsrapporten, når jeg engang skal sælge huset.

Som tidligere skitseret så tror jeg ikke det er et krav så længe betingelserne fra mit tidligere indlæg er opfyldt (fald, bassineffekt etc). Man ville jo skulle opfylde kravet om de 3 cm opkant udmålt imod begge afløb og muligvis udforme faldet i rummet mod hvert sit afløb? Virker lidt tosset men kan måske give mening hvis der er langt imellem badekar og afløb i bruseren?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis