Hvilket udløbshus skal jeg købe til mit unidrain afløb?

Hej

Jeg skal til at købe et unidrain afløb. Jeg køber et unidrain classicline 1000 mm bredt linjeafløb. Jeg skal vælge et udløbshus med enten vandret eller lodret udløb, samt med eller uden vandlås. Hvilken bør man vælge?
Hej Jeg skal til at købe et unidrain afløb. Jeg... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg må lige høre hvad kloakmesteren mener. Umiddelbart har jeg bare svært ved at se hvordan karbad, brusebad og håndvask skal mødes i en samlet gulvafløb med fælles vandlås. Især når der er så stor afstand mellem de tre ting. Især imellem håndvasken og de to andre. Måske noget i den her stil, hvor der mødes under badekaret, hvorefter der føres ud gennem kloakrøret.

Men så kommer rørerne da også til at ligge meget overfladisk, da de skal mødes inden at de kan ledes væk i det udadførende kloakrør. Så synes jeg at det ville være mere oplagt at hver del havde sin vandlås og vandet herefter kunne føret ned under isoleringen og væk.
Lav det med et rør ud til alle dine installationsgendstande og vandlås ved hver enkelt. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

110 kloakrør og reducer ned så tæt på installation som muligt og så vandlås på hver sted. Unidrain udløbshus ville jeg vælge lodret og 75 mm hvis højden er til det.

Og ifølge det nye bygningsreglement skal der være ekstra afløb ved badekar og fald på gulvet der hvor der kan forventes vand. 

Læs evt Br 18 afsnit om vådrum. 
Altså skal der være et gulvafløb tæt på badekaret udover det afløb, hvor badekaret tømmes? Jeg har vedhæftet vejledningen til montage af badekarrets afløb.

Annonce
Ja det skal der. Afløb fra badekar kan evt. Føres hen til det ekstra gulvafløb, som laves med en sidestuds. Hvis dit badekar er fritstående kunne risten måske være på bagvæggen, så er det ikke så synligt og det er til at komme til vandlåsen og rense den.
Mbs skrev den 11-02-2022 11:41:43

Ja det skal der. Afløb fra badekar kan evt. Føres hen til det ekstra gulvafløb, som laves med en sidestuds. Hvis dit badekar er fritstående kunne risten måske være på bagvæggen, så er det ikke så synligt og det er til at komme til vandlåsen og rense den.

Hvor står det helt præcist? Hvis der er de påkrævede 2% under badekar og bruser (områder med direkte vandpåvirkning) + kontinuerligt fald i hele rummet imod gulvafløb og mindst 3cm i bassinvirkning målt fra gulvafløb kan jeg ikke se noget om at et ekstra afløb er påkrævet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er sådan et semi fritstående badekar, hvor der er en bagkant, der bliver placeret op ad muren.
Der er et ret stort hulrum under badekaret. Vil det være ok at lave gulvafløbet lige under badekaret og så føre afløbsslangen fra badekaret direkte ned i gulvafløbet?
Så bliver det godt nok ikke umiddelbart tilgængeligt, då man derved skal flytte badekaret, hvis man skal komme ind til risten, hvilket bliver besværligt, da det anbefales at give kanten af badekaret en siliconefuge efter at det er blevet placeret korrekt.

BOFH skrev den 11-02-2022 12:00:06

Hvor står det helt præcist? Hvis der er de påkrævede 2% under badekar og bruser (områder med direkte vandpåvirkning) + kontinuerligt fald i hele rummet imod gulvafløb og mindst 3cm i bassinvirkning målt fra gulvafløb kan jeg ikke se noget om at et ekstra afløb er påkrævet.

/BOFH

https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/14/Vejledninger/QA

Der står vidst ikke helt præcist at der skal være et ekstra afløb, men at det kommer an på rummets udformning og når nu der er en afskærmning mellem brusekabinen og badekar skal vandet så ledes uden om den, om det kan laves rent praktisk ved jeg ikke, men laver nye huse til daglig og hver gang der er badekar laves der et ekstra afløb med et lille fald i gulvet i den zone. 

Om afløbet må placeres under badekar kan jeg ikke finde noget om, ift at rense er det jo egentlig ikke anderledes end hvis der er vandlås under badekar som på din tegning.
Det var egentlig også bare for at gøre opmærksom på reglen om vand fra badekar skal ledes til afløb. 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis